جدیدترین اخبار خودروهای گذر موقت

قطعه نیوز: در مقاله امروز، درباره آخرین شرایط واردات خودروهای گذرموقت، نحوه تردد این خودروها و همچنین شرایط خرید و فروش خودروهای گذرموقت می‌پردازیم.

اجاره خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، شخصی که مدارک گمرک و اسناد صادره از پلیس راهور به نام اوست، تنها شخصی خواهد بود که اجازه استفاده از خودروی گذرموقت را دارد. بنابراین رانندگی با این نوع خودروها توسط سایر افراد (حتی در قالب اجاره خودرو) کاملا غیرقانونی است.

نقل و انتقال خودروهای گذرموقت

به استناد ماده ۵۰ و ۷۸ قانون گمرکات کشور، مالکیت خودروهای گذرموقت، امکان نقل و انتقال نداشته و حتی نمی‌توان آنها را بصورت موقت، به اشخاص غیر، واگذار کرد.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت

طبق اعلام پلیس راهور ناجا، از آنجایی که نقل و انتقال خودروهای گذرموقت، ممنوع است، لذا خرید و فروش خودروهای گذرموقت نیز به هر روشی (حتی بصورت وکالتی یا موقت) غیرمجاز است.

مهلت تردد خودروهای گذرموقت

طبق اعلام مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا:

۱- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا مناطق آزاد به سرزمین اصلی بیاید، حداکثر تا یکماه مجوز تردد دارد.

۲- اگر خودروی گذرموقت از مبدا کشور امارات وارد شده باشد، حداکثر تا یکماه، مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

۳- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا کشورهای حاشیه خلیج فارس (بغیر از امارات) یا از مبدا کشور افغانستان، وارد شده باشد، حداکثر تا دوماه مجوز تردد داشته و تمدید دوباره این مهلت، امکان‌پذیر نیست.

۴- اگر خودروی گذرموقت، از مبدا سایر کشورها (بغیر از حاشیه خلیج فارس و افغانستان) وارد شده باشد، حداکثر تا سه ماه مجوز تردد دارد. ضمن اینکه بعد از این مدت، در صورت داشتن شرایط قانونی لازم، امکان تمدید مهلت تردد برای سه ماه دیگر نیز وجود دارد. بنابراین فرصت تردد شش ماهه خودروهای گذرموقت، صرفا برای این گروه است.

تردد غیرقانونی خودروهای گذرموقت

در صورت پایان زمان تردد خودروهای گذرموقت، این خودروها باید بلافاصله به گمرک مبدا برگردند و تمدید مهلت بگیرند یا تحویل شوند چراکه در غیر اینصورت، خودرو بعنوان کالای قاچاق شناخته شده و علاوه بر توقیف، مالک خودروی گذرموقت نیز به پرداخت جریمه سنگین نقدی محکوم شده و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شود.

تمدید پروانه خودروهای گذر موقت

تمدید پروانه عبور خودروهای گذرموقت اگر توسط گمرک، انجام شود باید همراه با اخذ پلاک راهنمایی و رانندگی باشد، در غیر اینصورت، تمدید پروانه را نمی‌توان مجوزی برای تردد این خودروها دانست.

تبدیل خودروهای گذرموقت به پلاک ملی

تاکنون هیچ قانونی در این زمینه، تصویب نشده است و لذا امکان دریافت پلاک ملی برای خودروهای گذرموقت، غیرممکن است.

شرایط خروج خودروهای گذرموقت از کیش

طبق اعلام پلیس راهور کیش، برای فعالان اقتصادی جزیره و همچنین کیشوندان، این امتیاز درنظر گرفته شده است تا بتوانند خودروهای منطقه آزاد کیش را «بدون درنظرگرفتن محدودیت حجم موتور» و با پلاک گذرموقت به سرزمین اصلی ببرند و در مهلت قانونی، در آنجا تردد داشته باشند. تنها شرط اخذ پلاک عبورموقت برای خروج از کیش، عبارتند از:

۱- رنگ خودرو، طلایی نباشد.

۲- خودرو از برندهای آمریکایی نباشد.

۳- خودرو از برندهای خاص (مانند فراری، لامبورگینی و …) نباشد.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.