احتمال همکاری ایران و کره جنوبی در تولید خودرو پس از رفع تحریم‌ها

قطعه نیوز: یک کارشناس خودرو گفت: احتمال دارد ادامه همکاری خودرویی کره جنوبی و ایران به سمت تولید در داخل ایران پیش برود و واردات به صورت فعلی کمتر شود.
جواد نفری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت ایران نیز تمایل دارد به سمت تولید داخلی خودروهای کره‌ای برود.


وی ادامه داد: با تولید خودروهای هیوندای و کیا در کشور ما، ، شرکت مادر نمی‌تواند در صورت بروز هر مشکلی، از بعضی مسوولیت‌ها مانند ارائه قطعه و خدمات پس از فروش سر باز بزند.


وی درباره ارتباط شرکت‌های کره‌ای و ایران در حوزه خودرو عنوان کرد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد شرکت هیوندای کره جنوبی ارتباط خود با کشورهای ایرانی را قطع نکرد اما به حالت تعلیق درآورد.


نفری افزود: شرکت‌های کره‌ای در مواردی مانند صادرات خودرو ارتباط خود با ایران را قطع و همکاری خود با شرکت‌های ایرانی را به مواردی مانند صادرات قطعات محدود کردند.


وی گفت: کره به دلیل وجود خودروهای ساخت این کشور در ایران، در حوزه خدمات پس از فروش ارتباط خود را ادامه داد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر در ایران چهار شرکت پاکرو، کرمان موتور، آسان موتور و سروش دیزل مبنا به عنوان نماینده کره جنوبی در حوزه خودرو فعال هستند.


وی اضافه کرد: اکنون حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی کیا و هیوندای در کشور وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها همچنان گارانتی دارند و هیوندای موظف است که به آنها خدمات پس از فروش ارائه بدهد.


این کارشناس خودرو عنوان کرد: در حال حاضر قطعات خودروهای کره‌ای از طرق مختلف به ایران وارد می‌شود و ارتباط در زمینه قطعات خودرو وجود دارد.


نفری عنوان کرد: ادامه همکاری هیوندای با ایران به دو موضوع بستگی دارد، یکی فضای داخلی و دیگری مسائل بین‌المللی.
وی گفت: مسائل داخلی شامل ممنوعیت واردات خودرو و مشکلاتی مانند تامین ارز، گمرک و عوارض دریافتی از خودروهای وارداتی است.


به گفته نفری، علاوه بر مسائل داخلی، بعضی مسائل خارجی مانند تحریم‌ها و برجام نیز وجود دارد که بر ادامه همکاری کره جنوبی و ایران در حوزه خودرو اثر دارد.


وی تاکید کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود و بستر داخلی نیز فراهم شود، کره همچنان با ایران در حوزه خودرو کار خواهد کرد.
وی اضافه کرد: ایران برای کره جنوبی بازار مناسبی به حساب می‌آید و برآورد من این است که اگر تحریم‌ها رفع و بستر در ایران فراهم شود، کره جنوبی برای همکاری با ایران تمایل دارد و با همین نمایندگی‌ها یا با نمایندگی‌های جدید وارد کار خواهد شد.


این کارشناس خودرو گفت: ایران در میان کشورهای خاورمیانه بهترین بازار برای خودروهای کره ای است، چراکه بازار کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به جمعیتی که دارند اشباع است و برندهای دیگری نیز در این کشورها وجود دارد که خودروهای کیاموتورز و هیوندا در میان آنها دیده نمی‌شود.


نفری عنوان کرد: شرکت‌های خودرویی سایر کشورها نیز در ایران خیلی محدود کار می‌کنند و تیراژ فروش آنها بسیار پایین است.
وی ادامه داد: فروش بیشتر مربوط به خودروهای چینی است که خودروهای کره ای از نظر کیفی از خودروهای چینی یک سر و گردن بالاتر هستند.


وی افزود: خودروهای کره‌ای از نظر قیمت نیز از خودروهای تویوتا، بی ام دبلیو و سایر خودروهای غیر کره‌ای ارزان تر هستند و از این لحاظ نیز در ایران برای آنها بازار خوبی وجود دارد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.