تولید کامیون و کمباین در صدر جدول افزایش تولید انواع خودروها

قطعه نیوز: بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از عملکرد یکساله خودروسازان داخلی در تولید انواع خودروها در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال پیش از آن، تولید انواع خودروها به جز اتوبوس، مینی‌بوس و ون، افزایشی بوده است که طبق آن، تولید دسته کامیون‌ها و کمباین رکورد تولید زده‌ و در صدر جدول افزایش تولید انواع خودروها قرار گرفته‌اند.

گزارش عملکرد تولید انواع خودروها طی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که به ترتیب دسته کامیون‌ها (کامیون، کامیونت و کشنده)، کمباین (ماشین‌های برداشت محصولات دانه‌دار کشاورزی)، انواع سواری، تراکتور و در نهایت وانت‌ها رشد تولید ۵۳.۶ درصدی تا ۶.۵ درصدی داشته و در این میان، تنها اتوبوس، مینی‌بوس و ون ۷.۸ درصد کاهش تولید داشته‌اند.

طی سالی که گذشت، ۹۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به یکساله ۱۳۹۸ با میزان تولید ۷۵۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه، رشد ۱۹.۱ درصدی را ثبت کرده است.

سال ۱۳۹۹ با تولید ۶۳۹۵ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده، بیشترین درصد افزایش در تولید انواع خودروها را به این نوع از خودروها اختصاص یافته که رشد ۵۳.۶ درصدی را نسبت به مجموع تولیدی این خودروها در سال ۱۳۹۸ رقم زده و از ۴۱۶۷ دستگاه تولید شده طی سال ۱۳۹۸، به این میزان (۶۳۹۵ دستگاه) رسیده است.

پس از آن‌ها، کمباین در رده دوم بیشترین میزان افزایش تولید قرار گرفته از ۴۴۹۰ دستگاه تولیدی در سال ۱۳۹۸ به ۶۴۹۰ در سال ۱۳۹۹ رسیده و رشد ۴۴.۵ درصدی را کسب کرده است.

همچنین میزان تولید تراکتور نیز در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۱۵.۹ درصد ارتقا تولید یافته و از ۱۸ هزار و ۶۹۸ دستگاه به تولید ۲۱ هزار و ۶۶۶ دستگاه در سالی که گذشت رسیده است.

طبق آمار، کمترین رشد تولید مختص وانت‌هاست. تا پیش از این، براساس آمار تولید ماهانه، اکثرا پس از کمباین‌ها در رده دوم بیشترین میزان افزایش تولید انواع خودروها، وانت‌ها قرار داشت؛ اما برآورد یکساله ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که در مجموع سال گذشته، دسته کامیون‌ها جایگزین وانت‌ها شده‌اند.

در مجموع سال گذشته، ۸۰ هزار و ۳۶۴ دستگاه وانت‌ تولید شده که نسبت به ۷۵ هزار و ۴۷۹ دستگاه تولیدی طی سال ۱۳۹۸، ۶.۵ درصد رشد تولید را تجربه کرده است.

در مقابل آمار تولید انواع خودروها نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان اسفند ماه، تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها نسبت به آمار تولید آن‌ها در سال ۱۳۹۸، افت ۷.۸ درصدی کرده است.

درسال ۱۳۹۹، در مجموع ۱۸۷۳ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که در مقایسه با ۲۰۳۱ دستگاه تولید شده در سال گذشته ۱۳۹۸، با کاهش تولید روبرو شده است.

علاوه بر این، میزان تولید لاستیک خودرو نیز در یکساله ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ که ۲۳۱ هزار و ۹۰۰ تن بوده است، به ۲۷۸ هزار و ۲۰۰ تن رسیده و رشد ۲۰ درصدی را رقم زده است.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.