رونمایی از اولین اتوبوس برقی ایرانی

قطعه نیوز: چند ماهی است که خبرهای خوشی از سوی گروه صنعتی مپنا به گوش می‌رسند. پس از اعلام ورود مپنا به حوزه ساخت خودروهای الکتریکی، اکنون مدیر عامل این شرکت از طراحی و تولید نخستین اتوبوس برقی کشور در اردیبهشت ماه امسال خبر داده است.

حمل و نقل پاک نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ دارد. متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از شهرهای کشورمان از مشکل آلودگی هوا رنج می‌برند، هنوز هیچ تصمیم جامع و تاثیرگذاری برای ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی و یا استفاده از خودروهای پاک گرفته نشده است.

حمل و نقل

هرچند که در سال‌های گذشته شاهد برداشته شدن گام‌های کوچکی در جهت استفاده از تاکسی‌های هیبریدی و موتور سیکلت‌های برقی در کلان شهرها بوده‌ایم، اما همچنان آن عزم راسخی که برای پاک‌سازی حمل و نقل عمومی باید وجود داشته باشد، در سیاست‌های مدیریت شهری دیده نمی‌شود.

علی آبادی، مدیر عامل گروه مپنا درباره امکان استفاده از خودروهای برقی گفته که خوشبختانه شبکه برق کشور، ظرفیت تامین نیاز این خودروها را خواهد داشت. علی آبادی به تاسیس ۸۵ هزار مگاوات نیروگاه تا به امروز و ۵ هزار مگاوات در آینده اشاره کرده که می‌تواند مشکل کمبود تولید برق را برطرف کند.

او در ادامه، نوید رونمایی از اولین اتوبوس برقی تولید داخل را می‌دهد که در شهر مشهد و در اردیبهشت ماه پیش رو انجام خواهد گرفت.

علی آبادی مدعی شده که از یک شرکت سازنده اتوبوس داخلی در فرایند تولید اولین اتوبوس برقی ملی کمک گرفته شده است. تولید اتوبوس برقی به شکل بومی در کشور را باید به فال نیک بگیریم.

البته امید می‌رود که قیمت تمام شده این محصول و سایر خودروهای الکتریکی مپنا در آینده طوری باشد که امکان ورود آنها به شکل گسترده به بازار فراهم گردد.

گفتنی است که براساس اطلاعات موجود، مپنا تمایلی به ورود مستقیم به بازار خودرو ندارد و به عنوان یک شرکت تکنولوژی محور درصدد است تا با توسعه فناوری خودروهای برقی، دانش و تجربه ساخت چنین وسایلی را در اختیار سازندگان قرار دهد و در واقع نسبت به فروش تکنولوژی اقدام نماید، طبیعتا در این زمینه مانند همیشه مشکلاتی برای تامین اعتبار و بودجه لازم برای خرید خودروهای برقی وجود دارد که اکنون به پاشنه آشیل برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور تبدیل شده ‌است.

منبع: دیجیاتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.