معرفی موتورسیکلت آپریلیا SR150

قطعه نیوز: بارها گفته شده که موتورسیکلت‌های کلاس اسکوتر به لحاظ ساختاری مجبور به رعایت استانداردهای فانتزی هستند؛ اما آپریلیا این ایتالیایی سرشناس، یک‌تنه قاعده فوق را بر هم زده است. اسکوتر زیبای SR150 این شرکت نشان داده که محصولات این خانواده نیز می‌توانند قابلیت‌های اسپرت داشته باشند.

آپریلیا SR150 نشان داده که اسکوترها نیز می‌توانند قابلیت‌های اسپرت داشته باشند.

سال ۱۹۴۵ درست بعد از پایان یافتن جنگ جهانی دوم، در شهر کوچک نواله ونیز ایتالیا، فرآیند ساخت یک شرکت موتورسیکلت‌سازی آغاز شد. این شرکت Aprilia نام گرفت. آپریلیا از همان ابتدا رویه اسپرت‌گرایی داست. قهرمانی‌های متعدد آن‌ها در رقابت‌های معتبر موتو جی‌پی به رانندگی مکس پیاجی اسطوره‌ای، گواهی بر این ادعاست. حتی مدل‌های جاده‌ای این شرکت نیز خواصی سرعتی دارند.

اگرچه آپریلیا با آغاز دهه ۹۰ میلادی وارد دنیای اسکوترها شد ولی خیلی زود توانست در بین یکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان این کلاس از موتورسیکلت‌ها قرار بگیرد. این شرکت سال ۲۰۰۴ توسط شرکت بزرگ پیاجیو تولیدکننده موتورسیکلت‌های محبوب وسپا خریداری شد.

بررسی طراحی آپریلیا SR150

جسارت در زبان بصری آپریلیا SR150 موج می‌زند. فاصله گرفتن چرخ‌ها از بدنه، خطوط نوک‌تیز و حالت تهاجمی رو به جلوی این موتور به وضوح نشان می‌دهد که آپریلیا قصد نداشته محصول فوق را شبیه سایر مدل‌ها محافظه‌کار از آب دربیاورد.

محل قرارگیری چراغ اصلی در موتور فوق وجه تمایز ماهیت اسپرت‌گرای آن با اسکوترهای دیگر است. تعبیه آن پایین‌تر از حالت استاندارد فضای بیشتری را برای بازی آیرودینامیک روی فریم جلو فراهم کرده است.

فارغ از شکل و شمایل سازه، حتی رنگ‌بندی آپریلیا SR150 نیز گویای حس و حال جوان‌گرایانه‌اش است. رنگ هیجان‌انگیز روی رینگ‌های این اسکوتر یادآور مدل‌های خارجی جاده‌ای آپریلیا است. این دقت در جزئیات حتی روی رنگ زین برخی مدل‌ها نیز دیده می‌شود.

در قسمت کیلومترشمار نمایشی مکانیکی و البته مسابقه‌ای را می‌بینیم که در نوع خودش جالب توجه است. ولی حداقل انتظار می‌رفت آپریلیا یک المان دیجیتال را نیز روی آن لحاظ کند.

اگر این موتور به خاطر رویکرد اسپرت‌گرای خود معروف است، پس باید با تبعات آن نیز روبرو شویم. طراحی بدنه آپریلیا SR150 به‌گونه‌ای پیش رفته که فضای قسمت بار چندان مناسب نیست. این وضعیت برای محل قرارگیری پای راکب نیز کاملاً صادق است. اگرچه در برخی از مدل‌های شهری می‌توان در محفظه زیر زین ۲ کلاه ایمنی قرار دارد، در این موتور فقط فضا برای یک کلاه تعبیه شده است. این مشکل در طراحی بخش جلویی نیز به چشم می‌خورد. جایی که برخلاف نمونه‌های مشابه اثری از محفظه داشبورد نیست.

بررسی مشخصات فنی آپریلیا SR150

پیش از هر چیز باید بگوییم که پیشرانه آپریلیا SR150 همان چیزی است که پیاجیو روی وسپا VXL150 و SXL150 نصب کرده بود. پیشرانه‌ای که برخلاف استانداردهای متعارف دنیای موتورسیکلت‌ها کمی حجیم‌تر از اسمش است. این قلب ۱۵۴ سی‌سی ۴ زمانه با ۳ سوپاپ می‌تواند ۱۰.۲ اسب‌بخار قدرت در ۶۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۱ نیوتن‌متر گشتاور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

ابعاد آپریلیا SR150 یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن است. به خصوص ارتفاع زین که انتظار می‌رفت با توجه به خواص مدل فوق، آزاردهنده باشد. ولی صندلی این موتورسیکلت با ارتفاع ۷۸۰ میلی‌متر برای بازه متنوعی از قد مصرف‌کنندگان مناسب است.

رسیدن به وزن ۱۲۲ کیلوگرمی برای اسکوتری در این ابعاد کمی بالا به نظر می‌رسد. ترمز ABS تنها روی نسخه ۱۶۰ قابل سفارش است ولی تایر پهن ۱۴ اینچی‌اش را می‌توان به صورت استاندارد تهیه کرد.

تجربه رانندگی با آپریلیا SR150

آزاد بودن پیشرانه برای فعالیت بیشتر باعث حس کردن کمی لرزش زیر پاهای راکب می‌شود؛ اما با این وجود این رفتار قابل چشم‌پوشی است. چراکه تغییراتی که آپریلیا روی آن اعمال کرده باعث شده در هر دور موتوری گشتاور خوبی در دسترس باشد. این اتفاق درباره اسکوترهایی که مجهز به جعبه‌دنده CVT هستند کمتر پیش می‌آید. با اینکه توزیع وزن در این محصول با رویکرد مانور سریع در نظر گرفته شده ولی ترمزها به‌خوبی از پس تنش‌های ناگهانی برمی‌آیند.

همانطور که مشاهده می‌شود، طراحی بدنه این موتور به سمت عملکردهای اسپرت گرایش دارد ولی با این حال ارگونومی کلی و ساختار قرارگیری فرمان و فاصله آن با صندلی احساس اطمینان و تسلط را القا می‌کنند. البته این در حالی است که کمی کوچک بودن فضای قرارگیری پا کنار آمده باشید. فاصله بیشتر چرخ‌ها در این مدل فضای بیشتری را برای سیستم تعلیق فراهم آورده تا درنهایت منجر به افزایش پایداری در پیچیدن‌ها شود.

اگرچه این موتورسیکلت فراتر از یک اسکوتر ۱۵۰ سی‌سی نشان می‌دهد ولی حقیقت آن است که آپریلیا SR150 نمی‌تواند گزینه جذابی برای مصارف روزانه باشد. با این حال در قیاس با مدل تمام شهری یاماها NMAX قیمتی به مراتب پایین‌تر دارد که خرید آن را منطقی می‌کند.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.