ولتس‌واگن یک شوخی بوده!

قطعه نیوز: چندی پیش فولکس‌واگن بزرگ‌ترین خودروساز اروپا از طریق رسانه‌های معتبر آمریکایی اعلام کرد که قصد دارد عرضه خودروهای برقی خود در بازار این کشور را تحت برند جدید Voltswagen ادامه دهد.

نامی پرمسما که اشاره به رویکرد الکتریکی فولکس داشت؛ اما آلمان‌ها چندی پیش اعلام کردند که اصلاً چنین برنامه‌ای ندارند و پروژه ولتس‌واگن چیزی بیشتر از یک شوخی نبوده است. با این حال اوضاع چندان که تصور می‌شد خوب پیش نرفت.

خبر تغییر برند فولکس‌واگن به ولتس‌واگن از سوی شرکتی بزرگ و قدیمی خیلی سریع جدی گرفته شد، اما فولکس‌واگن اعلام کرد چنین برنامه‌ای ندارد و ولتس‌واگن یک شوخی بوده!

مطابق یک سنت قدیمی درست مانند آنچه در ایران به اسم دروغ سیزده معروف است، در غرب نیز چنین چیزی با عنوان روز احمق‌ها یا دروغ اول آوریل مطرح است. شوخی که البته با هدف خنده و سرگرمی مطرح می‌شود ولی گاهی هم این شوخی کار دست گوینده‌اش می‌دهد.

خبر تغییر برند فولکس‌واگن به ولتس‌واگن از سوی شرکتی بزرگ و قدیمی خیلی سریع جدی گرفته شد. تا جایی که شبکه‌های خبری CNBC , USA Today و حتی خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز آن را جدی گرفتند. فولکس‌واگن کار را جدی پیش می‌برد. لوگوها را تغییر داد. پست‌های توییتر را به‌روز کرد و یک بیانیه مطبوعاتی واقعی را با توضیحات مدیرعامل فولکس‌واگن آمریکا، در تأیید تغییر نام به‌طور رسمی منتشر کرد. این بیانیه به‌طور همه‌جانبه‌ای، رسمی به نظر می‌رسید. درنهایت، همه خبرگزاری‌ها فریب خوردند.

به مجرد انتشار جهانی این خبر، سهام فولکس دستخوش تغییر شد و حتی پیش‌بینی‌هایی از آینده ارزش هر سهم آن نیز مطرح شد. مشکل کار اینجا بود که خبرگزاری‌های بزرگ دنیا ادعا می‌کردند فولکس بارها این اطمینان را داده است که روی تغییر نام جدی است؛ اما بعد از آنکه فولکس‌واگن اعلام کرد چنین برنامه‌ای ندارد و ولتس‌واگن یک شوخی بوده، واکنش‌ها بسیار بدتر از آنچه تصور می‌شد، پیش رفت.

کارشناسان رسانه‌ای دنیا این کار را یک ضربه بزرگ به روزنامه‌نگاری و نوعی آسیب به اعتماد عمومی جامعه قلمداد می‌کنند. به‌طوری‌که حالا فولکس محکوم است که برای جلب‌توجه از اعتبار رسانه‌های مورداعتماد خود سوءاستفاده کرده است.

با اوج‌گیری انتقادات، سرانجام فولکس‌واگن نیز بیانیه رسمی خود را منتشر کرد و گفت که هدف اصلی از این شوخی اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های مربوط به خودروهای برقی بوده و هرگز قصدی برای تغییر در بازار سهام نداشته است.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.