طرح هیوندای برای ساخت خودروی مسابقه‌ای هیدروژنی

قطعه نیوز: صنعت خودروسازی هر روز بیشتر به سوی تولید محصولات برقی گام برداشته و تنوع این مدل‌ها رو به افزایش است. هرچند فناوری سلول سوختی (تبدیل انرژی شیمیایی به نیروی الکتریسیته) هنوز چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی آمار فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژنی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ نسبت به انواع برقی بسیار ناچیز بوده، اما گویا هنوز برخی شرکت‌های خودروسازی از این فناوری ناامید نشده ­اند.

Forze IX به عنوان سریع‌ترین خودروی برقی سلول سوختی جهان شناخته خواهد شد چراکه قادر است به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد

یکی از مشهورترین خودروسازان فعال در این عرصه تویوتا بوده که به ساخت چند مدل محدود پیل سوختی هیدروژنی مشغول است. هیوندای هم در این بخش حضور دارد چراکه از سال ۲۰۰۱ نسخه‌­ای از مدل سانتافه را با پسوند FCEV برای علاقمندان عرضه می­‌کند. اما گویا این خودروساز کره‌­ای قصد دارد حضور قوی‌­تری در بخش خودروهای سلول سوختی داشته باشد چراکه اخیراً از شراکت خود با تیم Forze پرده‌­برداری کرده است.

این تیم با نام کامل Forze Hydrogen Racing که از سال ۲۰۰۷ و در دانشگاه فناوری Delft پایه‌­گذاری شده، از دانشجویان فعال در طراحی و ساخت خودروهای هیدروژن‌سوز تشکیل شده است. ثمره همکاری میان هیوندای و Forze، خودروی مسابقه‌­ای به نام Forze IX است که اکنون در مراحل نهایی طراحی قرار دارد و در سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد شد.

طرح هیوندای برای ساخت خودروی مسابقه‌ای هیدروژنی

براساس هدف­‌گذاری تیم طراح این خودروی ۱۵۰۰ کیلوگرمی، Forze IX به عنوان سریع‌ترین خودروی برقی سلول سوختی جهان شناخته خواهد شد چراکه قادر است به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. دو سامانه سلول سوختی نصب شده در این خودرو مجموعا ۸۰۵ اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب این خودروی مسابقه­ای ارسال خواهند کرد.

همکاری میان شرکت هیوندای و تیم Forze ، امکان استفاده از تجارب مهندسان شاغل در مرکز مهندسی هیوندای موتور اروپا را برای دانشجویان مهیا کرده است.

با توجه به تجربه هیوندای در ساخت خودروهای سلول سوختی در طول چند دهه گذشته، به نظر می­رسد این شرکت در آینده برگ برنده­های زیادی در این زمینه خواهد داشت.

منبع: باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.