در نتیجه سیاست‌های دولت موتورسیکلت‌های جدید بدون استقبال ماند

قطعه نیوز: نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: سال ۹۹ نقطه عطفی در تاریخ قطعه‌سازی موتورسیکلت ایران بود، چراکه تضاد در سیاست‌گذاری‌ها و تقاضای بازار به حد اعلای خود رسید.
حبیب‌الله محمودان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: با توجه به این شرایط، تولید بیش از این نمی‌توانست ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: ارگان‌های دولتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد و… دیدگاه‌های تجاری ندارند و از این منظر بدون توجه به تقاضای بازار دیدگاه خود را به سازندگان قطعات موتورسیکلت تحمیل کردند.
وی تاکید کرد: قطعه‌سازان باید آنچه را که بازار می‌طلبد بسازند اما مجبور شدند با توجه به سیاست‌های ارگان‌های دولتی کالا تولید کنند که نتیجه آن، پس زدن کالاها توسط بازار بود.
وی افزود: نتیجه سیاست‌های دولت در حوزه موتورسیکلت این بود که تنها حدود ۱۲۰ هزار موتورسیکلت در سال ۹۹ تولید شد و موتورسیکلت‌های جدید بدون استقبال از سوی خریداران باقی ماند.
وی عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها به قطعه‌سازان موتورسیکلت می‌گفت که موتورسیکلت‌ها باید به روزرسانی شود و شکل و شمایل آن به صورتی باشد که وزارت‌خانه تعیین می‌کند.
محمودان ادامه داد: سازمان محیط زیست نیز آلایندگی موتورسیکلت را ۱۰ برابر خودرو اعلام کرد در حالی که اینگونه نبود و این سازمان معتقد بود موتورسیکلت نباید تولید شود مگر اینکه برقی باشد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که باتری لیتیوم برای موتورسیکلت‌های برقی در کشور موجود نیست و چین هم که کشور سازنده این باتری‌ها است می‌گوید در حال ارزان‌سازی این نوع از باتری است و توصیه می‌کند متقاضیان فعلا این باتری‌ها را نخرند تا قیمت رقابتی شود.
وی ادامه داد: در ایران موتورسیکلت‌های برقی با باتری اسیدی ساخته می‌شود و این باتری‌ها کمتر از ۳ ماه کارایی دارد و ازآنجا که دولت تعیین کرده بود که ۱۰ درصد موتورسیکلت‌های ساخت داخل باید برقی باشد کارخانه‌ها مجبور شدند این موتورسیکلت‌ها را تولید کنند.
نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، عنوان کرد: تقاضای بازار بیشتر به سمت موتورهای مخصوص کار است که تغییرات زیادی در ظاهر آنها صورت نمی‌گیرد و بسیاری از افراد با آن کالاهایی را در بازار جابه‌جا می‌کنند و گاهی حتی کار یک وانت کوچک را انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌های لوکس در کل استان تهران سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ مشتری دارد، اظهار کرد: مدل‌هایی مانند اسکوتر که برای کار ساخته نشده‌اند مورد استقبال بازار قرار نگرفته‌اند و ساخت این محصولات باعث شد مصرف‌کنندگان به سمت موتورهای دست دوم و کارکرده بروند.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان، موتورسیکلت انژکتوری می‌سازند و به نمایندگی‌های خود می‌دهند و نمایندگی‌های آنها با دریافت هزینه این موتورها را دومرتبه به کاربراتوری تبدیل می‌کنند.
محمودان با اشاره به فرصت‌های صادراتی کشور در زمینه موتورسیکلت گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه از ما انتظار دارند موتورسیکلت کار به آنها صادر کنیم و ما به جای استفاده از این فرصت، به تولید موتورسیکلت‌های غیر کاربردی رو آورده‌ایم.
به گفته محمودان، سوریه، یمن، مصر، عراق و افغانستان بازار بالقوه صادراتی موتورسیکلت است که کشور ایران از آن استفاده نمی‌کند.
وی بیان کرد: سازندگان کشور چین کالای صادراتی را تقریبا بدون سود می‌فروشند و صادرکنندگان در ازای میزان صادرات خود، در بازار داخلی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شوند و با توجه به این موضوع صادرکنندگان چینی فرصتی برای ایرانی‌ها باقی نمی‌گذارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.