تسمه تایم را چه زمانی عوض کنیم؟

قطعه نیوز: پارگی تسمه تایم در خودروهای مختلف اثرات متفاوتی بر جا می‌گذارد ولی در حالت کلی خودروهای مجموعه پژو بیشتر از بقیه احتمال پاره کردن تسمه تایم دارند.
در پرایدهای قدیمی‌تر پارگی تسمه تایم عوارض بدی برای خودرو ندارد اما پرایدهای جدیدتر که شامل یورو ۴ هستند، مانند پژو با پارگی تسمه تایم دچار آسیب در سوپاپ‌ها و نیازمند تعمیر موتور می‌شوند.
در بین تمام خودروها، خودروهای ریو بیشترین آسیب را از پاره شدن تسمه تایم می‌بینند.

تسمه تایم چیست؟


تسمه تایم نام یک تسمه پلاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار دارد و درواقع بخشی از موتور احتراق داخلی خودرو را تشکیل می‌دهد، به طوری که قطعه اتصال میل لنگ خودرو با میل سوپاپ یا سوپاپ‌ها است.
این تسمه وظیفه تنظیم زمانی که سوپاپ‌ها باید باز و بسته شوند را بر عهده دارد. روش کار تسمه به این صورت است که سوپاپ‌ها را به چرخش درمی آورد و کنترل می‌کند. با چرخش میل‌لنگ، تسمه میل‌سوپاپ را هم می‌چرخاند و در نتیجه باعث حرکت سوپاپ‌ها می‌شود.
روی تسمه تایم تعدادی دندانه قرار دارد. دندانه‌ها و اندازه تسمه بسته به نوع خودرو متفاوت است.
محل قرارگرفتن میل سوپاپ نیز در هر خودرو با خودروهای دیگر فرق دارد، با این حال در بیشتر موارد این قطعه در سر سیلندر خودرو قرار گرفته است.
تسمه تایم باید به ‌موقع تعویض شود، در غیر این صورت امکان دارد پاره شود و پاره شدن تسمه تایم به معنای وارد آمدن خسارات زیادی به خودرو است.
در صورت پارگی تسمه تایم، سوپاپ‌ها آسیب جدی می‌بینند. در حالت عادی پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در داخل سیلندر قرار گرفته‌اند و با چرخش میل‌لنگ در صورت تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ، پیستون و سوپاپ‌ها با هم برخورد نمی‌کنند.
اگر تسمه تایم پاره شده باشد، زمان‌بندی وجود ندارد و پیستون‌ها‌ و سوپاپ‌ها هم‌زمان به یکدیگر برخورد می‌کنند‌.
این برخورد سوپاپ‌ها را خراب می‌کند و حرکت خودرو با اختلال مواجه می‌شود. علاوه بر آن در صورتی که دور موتور بالا باشد و همزمان تسمه پاره شود، احتمال خرابی سیلندر وجود دارد.

بهترین موقع برای تعویض تسمه تایم چه زمانی است؟


برای تعیین زمان تعویض تسمه تایم باید به چند نکته توجه کرد. ابتدا اینکه زمان تعویض تسمه تایم در هر خودرو با خودرهای دیگر متفاوت است.
دوم اینکه عملکرد و کارکرد خودرو بر عمر مفید تسمه تایم اثر دارد، سوم اینکه معمولا بهتر است وقتی کیلومتر کارکرد خودرو به ۶۰ هزار رسید تسمه عوض شود.
چهارم اینکه با وجود اعلام ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض تسمه، اگر خودرو این تعداد کیلومتر را طی نکرده باشد اما تاریخ استفاده از تسمه رد شده باشد، لازم است تسمه تعویض شود. به طور معمول تاریخ استفاده از تسمه بین ۳ تا ۵ سال است.
پنجم اینکه گاهی مشاهده علائمی در خودرو به ما می گوید که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. افزایش دود خروجی از اگزوز، استارت نخوردن خودرو و بد کار کردن موتور در هنگام حرکت از جمله این نشانه‌ها است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.