واردات موتورسیکلت‌های تا ۱۰۰۰ سی سی را آزاد کنید

قطعه نیوز: ابراهیمی، پدر موتور تورینگ ایران گفت: از مسئولان درخواست داریم امکان واردات و استفاده از موتورسیکلت‌های حجم ۶۰۰ سی سی تا ۱۰۰۰ سی‌سی را حتی با شرایط خاص نصب ردیاب برای توسعه گردشگری موتورسواری بدهند.  

برای گشتن به دور دنیا نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف بلیط هواپیما و هتل‌های لوکس نیست؛ همین که یک موتور سنگین با مجموعه‌ای از لوازم جانبی آن _که این روزها به اکسسوری موتورسیکلت شهرت دارد_ را تهیه کنید و به یکی از گروه‌های گردشگری همچون کلوپ بابی تراولز بپیوندید؛ می‌توانید دور ایران تا دنیا را بگردید و با زبان، فرهنگ و زندگی مردم نقطه به نقطه این کره خاکی آشنا شوید.

درست حدس زدید موتورسیکلت وسیله نقلیه و همراه شما در سفر خواهد بود تا بتوانید در گروهی به عضویت در بیایید و گردشگری خود را با کمترین هزینه آغاز کنید. شیوه‌ای از سفر که هرچند قدمتی قابل توجه در دنیا دارد اما طی سه سال اخیر در ایران شناخته شده و رفته رفته هم علاقه مندان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

در این دست از سفرها می‌توان از هر نقطه‌ای همانطور که موتورسواران از باریک‌ترین مسیرها می‌گذرند، عبور و اوج هیجان را تجربه کرد. نوع تازه ای از گردشگری که به ادونچر تورینگ شهر دارد و بابک ابراهیمی، پدر موتور تورینگ ایران و مشهور به بابی تراولز وظیفه آموزش تا برگزاری تورهای گردشگری را بر عهده دارد؛ در ادامه گفتگو با وی را خواهید خواند.  

واردات موتورسیکلت‌های تا ۱۰۰۰ سی سی را آزاد کنید| ادونچرتورینگ بدون موتور سنگین امکان‌پذیر نیست

* از شما به عنوان پایه‌گذار و پدر گردشگری مبتنی بر موتورسیکلت یاد می‌شود، بفرمایید از چه زمانی به این حوزه ورود و چه تجربیاتی را در این بخش کسب کردید؟
گردشگری از جمله علاقه مندی‌هایم است. ۳۰ سال است که به صورت پیوسته به نقاط مختلف ایران تا دنیا سفر می‌کنم. مدتی سفرها را با دوچرخه می‌رفتم، مدتی با خودرو و حالا هم سه سالی است که به سمت گردشگری با موتورسیکلت که به آن موتورتورینگ یا ادونچرتورینگ می‌گویند مشغول هستم.

طی سال‌های اخیر برای خودم هدف‌گذاری کرده‌ام که دور دنیا را یکبار با موتورسیکلت و بار دیگر با خودرو بروم. در این راستا نیز سه کشور اطراف کشورم ایران را با موتورسیکلت رفته‌ام اما ادامه گردشگری به دلیل شیوع بیماری همه گیر کرونا به تعویق افتاده است.

تمام نقاط دنیا را دیده‌ام و به سفر رفته‌ام اما به جرات می‌توانم بگویم هنوز تمام ایران را ندیده‌ام چون کشور پهناورم ایران مناطق مختلفی دارد که هربار هم قصد سفر را داشته باشیم باز هم نقاط جدیدی را در آن خواهیم یافت.

* در خصوص گروه «بابی تراولز» برایمان بگویید؛ چرا نام بابی تراولز را انتخاب کردید؟
همانطور که اشاره کردم نزدیک به ۳۰ سال است که به صورت حرفه‌ای طبیعت‌گردی و تورهای ماجراجویی را برای گردشگری هدایت می‌کنم. در ادامه همین علاقه مندی سه سال پیش سفری به فرانسه داشتم و مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی موتورتورینگ را در آنجا فراگرفتم. بنابراین بعد از اینکه به ایران بازگشتم اقدام به انتشار مجموعه‌ای از تصاویر گردشگری در فضای مجازی کردم. همین اتفاق باعث این شد که رفته رفته علاقه‌مندان بسیاری به بنده مراجعه کنند و همین که تعداد دنبال‌کننده‌ها افزایش یافت تصمیم گرفتیم یک سبک گردشگری را برگزینیم. تمام موتورسواران دنیا برای خود نام تجاری انتخاب می‌کنند و با توجه به اینکه دوستانم همیشه اسمم را مخفف و به بابی تغییر می‌دادند همین اسم را برای گروه خود انتخاب کردم.

این گروه که ابتدا جمعیت زیادی نداشت، به قدری با افزایش علاقه‌مندان مواجه شد که تصمیم گرفتیم کلوپ بابی تراولز را راه‌اندازی کنیم. با افزایش تعداد علاقه مندان تصمیم گرفتم دوره های آموزشی را راه اندازی کنم.

دوره هایی که گذرانده بودم راندن موتورسیکلت در شرایط خاص و دیگری هم تعمیرات آن بود. اما با افزایش علاقه مندان کار با نرم افزارها را به دوره های آموزشی اضافه کردم. همچنین ارتباطات خارج از کشور که به کجا می توانید بروید و چکار می کنید را هم طی این دوره ها به علاقه مندان آموزش می‌دهم.  

* این آموزش ها از طرف فدراسیون هم مورد توجه قرار گرفته است؟
الان با کانون ایران گردی و جهان گردی مذاکراتی کرده ام که برای سال آینده قرار است این کلاس ها زیر نظر آن ها برگزار کنم.

* فکر می کنید سفر با موتورسیکلت یا آفرودسواری چقدر جای پیشرفت در ایران دارد؟
تازه در ابتدای راه هم قرار نداریم. چون در خیلی از کشورهای دنیا از جمله ترکیه این حوزه پیشرفت زیادی داشته است. بنابراین خیلی تازه نفس در این زمینه هستیم، البته بچه های پر انرژی و انگیزه در این بخش زیاد هستند. می بینیم که ایران در دنیای آفرود چقدر پیشرفت کرده است؛ در این بخش هم فضای زیادی برای پیش رفت وجود دارد.

* موتورسیکلت سازان کشور هم در این زمینه اقداماتی کرده اند و به این حوزه ورود داشته اند؟
شاید به جرات بتوانم بگویم که تا سال ۹۷ هیچ موتور تورینگ مجاز نداشتیم؛ چون موتور غیر مجاز که حجم بالایی دارند همیشه بوده‌اند و معیار هم موتور مجاز است اما به جرات جز موتورهای تریل که امکان نوع خاصی از سفرها با آن‌ها وجود داشت و به درد ادونچر تورینگ نمیخورد، نداشتیم.

اما از سال ۹۷ دو شرکت کویر موتور با آوردن کاوازاکی ها و نامی موتور به عنوان شرکت دیگر با وارد کردن موتورسنگین های مناسب این رشته باعث شدند الان تعداد موتورهای ادونچر تورینگ افزایش یابد. البته چون اسم شرکت ها را آوردم به این نکته هم باید اشاره کنم که گروه صنعتی فارس نیز قبل تر در حد معدود موتورهای باجاج را وارد کشور کرده بود که برای تورینگ جاده ای مناسب بود. اما الان برای موتورهای مسافرتی ۸ تا ۹ مدل در ایران آمده و همینطور هم در حال اضافه شدن هستند. خیلی ها هم تماس می گیرند و علاقه مند به این موضوع هستند و به آن‌ها اطلاعات لازم را ارائه می‌دهیم.

واردات موتورسیکلت‌های تا ۱۰۰۰ سی سی را آزاد کنید| ادونچرتورینگ بدون موتور سنگین امکان‌پذیر نیست

* چه خواسته‌ای از مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر موتور دارید؟
همه جا این را گفته ام که ای کاش مسئولان فکری کنند تا حجم های بالاتر برای کسانی که تورینگ می کنند وارد کشور شود. موتور تورینگ قرار نیست برای مسابقه باشد اما آن حجم بالا از جمله موتورهای ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی باعث این می شوند که راحت تر سفر کنید. امیدوارم زمانی برسد که بتوانیم از این موتورها را حتی با شرایط خاص مثل نصب جی پی اس و غیره به کشور وارد و از آن استفاده کنیم.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.