اجرای استاندارد یورو ۵ برای موتورسیکلت نیازمند واردات قطعات خارجی

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: برای اجرای استاندارد یورو ۵ در تولید موتورسیکلت، فرصت داخلی‌سازی داده نشده است.
علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» شرح داد: انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت برای داخلی‌سازی موتورسیکلت‌های یورو ۵ برنامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده است.
وی اضافه کرد: در این برنامه گفته شده است که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ انجمن سازندگان موتورسیکلت با همکاری سازمان‌های دولتی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، به فناوری ساخت قطعات استاندارد یورو ۵ دست پیدا کنند.
وی درباره این برنامه توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی این طرح، در مدت ۴ سال امور تحقیق و توسعه، نمونه‌سازی و دریافت استانداردها انجام می‌شود و در نهایت به تولید انبوه می‌رسیم تا در این حوزه از توان قطعه‌سازان داخلی استفاده کنیم.
عرب افزود: کار مطالعه و بررسی به صورت مناقصه به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی سپرده می‌شود. در حوزه خودرو این کار در حال انجام است و برای موتورسیکلت نیز امکان‌پذیر است.
وی تاکید کرد: به دلیل مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست با تعویق ۴ ساله اجرایی شدن استانداردهای یورو ۵، در عمل امکان استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تولید موتورسیکلت‌های یورو ۵ وجود ندارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه برای اجرایی شدن یورو ۵ واردات قطعات است و تجربه نشان داده است وقتی قطعه‌ای وارد شد داخلی‌سازی آن به حاشیه می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه دولت بر اجرایی شدن استاندارد یورو ۵ در سال ۱۴۰۰ اصرار دارد، گفت: زیرساخت‌ها در این زمینه آماده نیست و آزمایشگاهی هم برای آن وجود ندارد و منابع تامین قطعه در چین، اندونزی و هند نیز اکنون آمادگی لازم را برای تامین این قطعات ندارند.
عرب پیش‌بینی کرد که با توجه نبود امکان تولید موتورسیکلت بنزینی با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جدید، بسیاری از موتورسیکلت‌سازان به سمت تولید نوع برقی این وسیله نقلیه بروند و درواقع برقی‌ها جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی در خط تولید شوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هر کدام از موتورسیکلت‌های بنزینی ساخت داخل بین ۷۰ تا ۱۲۰ دلار ارزبری دارند، اگر این رقم در تعداد ۲۰۰ هزار موتورسیکلتی که هر سال در کشور ساخته می‌شود ضرب شود، با محاسبه دلار ۲۵ هزار تومانی، می‌بینیم که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هر سال از مملکت خارج می‌شود.

تولید ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی در ابهام


عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره تولید ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی با محوریت ایدرو که قرار بود تا پایان بهمن ماه امسال اجرایی شود، گفت: در این زمینه ایدرو جلساتی با شهرداری، شورای شهر و سایر نهادهای مرتبط برگزار کرده است و کار در حال پیگیری است.
عرب بیان کرد: وقتی در بدنه ایدرو درباره مدل این موتورسیکلت‌ها به نتیجه برسند به موتورسیکلت‌سازان که در بدنه اجرایی هستیم اطلاع می‌دهند.
وی گفت: پیش از این چند جلسه با هیاتی از ایدرو داشته‌ایم و انتخاباتی هم برگزار شد و قرار شد جلسات ادامه پیدا کند اما به دلیل شیوع بیماری کرونا جلسات به صورت مجازی ادامه پیدا کرد و در حال حاضر تبادل اطلاعات و نظرات انجام می‌شود اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.