تستهای کارشناسان در بازار چیتگر؛ گنجشکهای بال و پر شکسته، به جای قناری قالب می‌شوند

قطعه نیوز: با نزدیک شدن به پایان سال طمع سودجویان بازار خودرو هم افزایش می‌یابد و خودرو موتور تعمیر شده، کارکرد بالا و چپی را به عنوان فنی سالم، بدون خط و خش و کم کارکرد جا می‌زنند و اگر خریدار به سراغ کارشناس نرود یا به نظر کارشناسی همراهان فروشنده اکتفا کند؛ به طور حتم کلاهی بزرگ سرش خواهد رفت.  

کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج، درست جایی که بازار خودرو چیتگر مستقر شده است؛ آخر هفته‌ها غوغایی برپا می‌شود. از سراسر شهر خریداران و فروشندگان به این منطقه می‌آیند تا صاحب خودرویی شوند یا ماشین خود را بفروشند.

جدا از این افراد، عده‌ای هم هستند که با جا زدن خودروهای پر نقص و ایراد به جای خودروهای کم کارکرد، فنی سالم و بدون خط و خش قصد کلاه برداری از مردم دارند.

در همین راستا و برای جلوگیری از سودجویی عده‌ای، کارشناسانی در این مجموعه حضور دارند تا ضمن بررسی فنی، از تصادفی بودن یا تصادفی نبودن خودرو به مشتریان اطمینان دهند. هرچند دسترسی به این افراد چندان دشوار نیست و سرشان هم آنقدر شلوغ نیست که یک مراجعه کننده نتواند از دانش آن‌ها بهره ببرد اما برخی از مشتریان فریب حرف‌های سودجویان این بازار را می‌خورند و با بهانه جلوگیری از اتلاف وقت و از دست نرفتن خودرو اقدام به خرید بدون کارشناسی می‌کنند؛ خودرویی که بعضا در آن بازار شلوغ به قیمتی وسوسه‌انگیزتر نسبت به ماشین‌های موجود به نمایش گذاشته شده است. در همین راستا به همراه یک کارشناس خودرو به بازار شب عید «چیتگر» رفتیم تا از کلاه‌برداری‌هایی که در بازار شب عید انجام می‌شود گزارش دهیم که در ادامه خواهید خواند.

گول زرق و برق دارها را نخورید

در این بازار که بخش عمده خودروهای آن متعلق به یکی از دو خودروساز بزرگ کشور هستند، اولین خودروهایی که توجه را جلب می‌کند ۲۰۶‌ هایی هستند که از تیپ دو تا پنج در هر کجای این بازار دیده می‌شوند. از همین رو به سراغ یکی از نسخه‌های تیپ پنج آن رفتیم که تنها ۹۰ هزار کارکرد داشت. خودرویی با سند تک برگ که مشتری با شنیدن آن کمی اطمینان حاصل می کند که احتمال دلال بودن فروشنده و بعضا تقلب در نحوه معرفی خودرو کمتر است.

فروشنده این خودرو گفت: « این ۲۰۶ تیپ پنج است و تنها ۹۰ هزار کارکرد دارد.  این ماشین از ابتدای دست خودم بوده و به لحاظ فنی و بدنه کاملا سالم است و تاکنون هیچ تصادفی هم نداشته است.» با این حال وقتی کارشناس با  قلم مخصوص تست رنگ نقاط آسیب پذیر در تصادفات جاده‌ای را بررسی کرد مشخص شد که نه تنها خودرو تصادف سنگینی را پشت سر گذاشته بلکه کف صندوق هم تعویض شده و جای جوش‌های ظریف بر روی آن مانده که تشخیص آن تنها در توان و دانش کارشناسان است.

البته تصادف این خودرو بدون رنگ و خش فقط به عقب خودرو منتهی نمی شد و ستون‌ها و در سمت راننده هم آسیب دیده بود. جدا از بدنه پر مشکل این خودرو، وضعیت فنی آن نیز بهتر از بدنه نبود و مالک بعد از صفرشویی و موتورشویی که واشر زده و تعمیر شده و همچنان هم نیاز به تعمیرات اساسی با ۳۰ میلیون هزینه تخمیمی داشت ادعا می کرد که فنی این خودرو کاملا سالم است.

خودرو پر زرق و برقی که فقط توجه مشتریان واقعی را به خود جلب می‌کرد اما غافل از اینکه حتی کارشناسان خرید و فروش هم همواره به این موضوع تاکید دارند که خودروهایی که برای بازار موتورشویی، صفرشویی شده اند یا حتی پلاستیک روی صندلی‌های آن‌ها کشیده شده است را نخرید؛ چراکه این ظاهر فریبنده همراه نقص‌های جدی است.

مراقب بازار گرمی دلالان و اطرافیانشان باشید


خودروی بعدی که در این بازار به سراغ آن رفتیم «رانای» مدل ۹۴ بود که سند آن هم دست اول بود. برای این خودرو با ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد ۱۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری انجام شده بود و فروشنده به خریدار واقعی تخفیف چشمگیری هم می‌داد. اما نکته قابل توجه در مورد این خودرو این بود که به محض مراجعه یک مشتری چند جوان از هر نقطه به سمت خودرو آمدند و در مورد قیمت و فنی خودرو سوال ‌کردند. یکی از جوانان پشت خودرو ‌نشست و دیگری به ظاهر زیر کاپوت را بررسی ‌کرد. همگی آماده خرید خودرو بودند و سروصدایی به پا ‌کردند، اما همین که مشتری از خودرو دور ‌شد صداها هم آرام ‌گرفت و جوانان هم پراکنده شدند تا مشتری بعدی این داستان دوباره تکرار شود. این رانای قرمز رنگ هم قرار بود  فنی و بدنه سالم باشد اما بعد از کارشناسی دست فروشنده رو شد که خودرو دور رنگ و با نقاشی حرفه ای است. پمپ روغن مشکل دارد و سیستم فرمان نیز نیاز به تعمیر دارد.

قصه «آتش زدم به مالم» را باور نکنید


هایما S۷ توربو ۱۸۰۰ مدل ۹۸ با کارکرد ۴۶ هزار کیلومتر خودرو دیگری بود که در این بازار کمی به چشم می‌آمد؛ ماشینی که فروشنده با ادعای سالم بودن بدنه و فنی برای آن ۶۲۰ میلیون تومان قیمت گذاشته بود. در حین چک کردن این خودرو با شیوه جدیدی از بازار گرمی مواجه شدیم، فروشنده گفت: قصد مهاجرت به قشم را دارم و برای همین به مالم آتش زده‌ام، نمی توانید خودرو به این تمیزی و ارزانی در همین بازار بیابید. هیچ کجای این ماشین زدگی ندارد و از هر لحاظ سالم است.»

 با این حال همین که قلم دست رنگ را در دست کارشناس همراهمان دید رنگ و رویش پرید و افزود:« فقط سمت گلگیر شاگرد زدگی کوچکی دارد که اصلا مشخص نیست و مابقی خودرو سالم است.» هرچند این ماشین به لحاظ فنی سالم بود و لرزش کم آن نیز به دلیل مونتاژ نامناسب کارخانه و استفاده از توربو بود اما خودرو بر خلاف ادعای فروشنده دور رنگ و حتی سقف هم رنگ شده بود. در یک کلام فوشنده خودرو چپی را جای خودرو سالم و بدون رنگ جا زده بود وقتی متوجه نتیجه کارشناسی شد ترجیح داد کمی از خودرو فاصله بگیرد و دیگر چیزی نگوید.

خودرو آپشنال یا اوراقی؟


خودرو دیگری که به سراغ آن رفتیم، ماشین آپشن دار و خیره کننده ای است. ۲۰۷ اتوماتیک سفید رنگ مدل ۹۰ با ۹۴هزار کیلومتر کارکرد که دور گلگیر آن رنگ شده به قیمت ۲۳۰ میلیون تومان است. فروشنده که خودش را تراشکار معرفی کرد خودرو را از برج دو سال جاری خریداری کرده بود و بعد از نصب دوربین،‌ مانیتور و غیره قصد تعویض با یک ماکسیما را داشت. این خودرو هم وقتی به زمان کارشناسی رسید متفاوت از ادعای فروشنده بود؛ موتور خودرو سالم اما تصادف ماشین بیش از ادعای فروشنده و دور رنگ بود. کف صندوق عقب تعویض و درب سمت راننده هم آسیب دیده و رگلاژ ناقص شده بود.

با این شرایط که بعد از یک ساعت گشت زدن خبرنگار بازار به همراه یک کارشناس خودرو به نتایجی که بالا خواندید منتهی شد به طور حتم این سوال را از خود خواهید پرسید که آیا می‌توان از چنین بازاری خودرو سالم و همانطور که فروشنده ادعا می‌کند خریداری کرد؟ بله باز هم می‌توان در چنین شرایطی خودرو مطلوب را یافت اما مستلزم صبر و حوصله و استفاده از دانش کارشناسان است. در همین بازار هم کارشناس بازار چند خودرو از جمله یک برلیانس مدل ۹۵ با کارکرد ۸۰ هزار کیلومتر را یافت که ضمن داشتن چندسال تخفیف بیمه سه سال سند به نام همان فروشنده بود و بعد از کارشناسی هم خودرو همان چیزی بود که ادعا شده بود.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.