تفاوت‌های دوچرخه برقی با موتورسیکلت برقی چیست؟

قطعه نیوز: یک کارشناس حوزه دوچرخه و موتورسیکلت درباره مزایا و معایب استفاده از دوچرخه برقی و مقایسه آن با موتورسیکلت برقی گفت: خرید دوچرخه برقی از بعضی جهات منطقی‌تر از خرید موتورسیکلت برقی است.

سعید جهان‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» شرح داد: با وجود اینکه قیمت دوچرخه برقی در کشور ما بیشتر از موتورسیکلت برقی است اما مزیت دوچرخه برقی این است در صورت تمام شدن شارژ باتری امکان استفاده از رکاب وجود دارد.

 وی ادامه داد: در شرایطی که در کشور ما ایستگاه شارژ برای وسایل نقلیه برقی وجود ندارد، وجود رکاب برای دوچرخه‌های برقی یک مزیت به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: با این حال باتری دوچرخه برقی کوچک‌تر از باتری موتورسیکلت برقی است و بنابراین مسافت کمتری را با کمک باتری آن و بدون رکاب زدن می‌توان طی کرد.

جهان‌بخش عنوان کرد: در شهری مانند تهران که بیشتر خیابان‌های شمالی و جنوبی شیب‌دار هستند، استفاده از دوچرخه این مزیت را دارد که مسیر بیشتری را بدون نگرانی از در راه ماندن می‌توان طی کرد.

استقبال کم مردم ایران از وسایل نقلیه برقی

این کارشناس خودرو بیان کرد: با وجود قیمت کمتر موتورسیکلت برقی نسبت به نوع بنزینی، استقبال از برقی‌ها در کشور ما کمتر است.

سعید جهان بخش گفت: هیچ ایستگاه شارژی برای موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر وجود ندارد و این وسیله باید برای استفاده در منزل یا محل کار شارژ شود.

وی با بیان اینکه در جاده‌های عادی موتورسیکلت برقی ۶۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کند، اظهار کرد: در صورتی که مسیر سربالایی باشد یا شرایط جاده غیرعادی باشد، توان باتری موتورسیکلت برقی، طی مسیر ۴۰ کیلومتر با یک بار شارژ خواهد بود.

وی افزود: نوع رانندگی نیز بر رقم کیلومتری که یک موتورسیکلت برقی با یک بار شارژ می‌تواند طی کند اثر دارد.

جهان‌بخش عنوان کرد: آلایندگی موتورسیکلت برقی در هنگام استفاده کم است، اما مواد اولیه موجود در باتری آن، در هنگام تولید، مقداری آلایندگی ایجاد می‌کند و بنابراین نمی‌توان گفت که آلایندگی موتورسیکلت برقی صفر است.

وی مطرح کرد: باتری‌های برقی بعد از مدتی مصرف می‌شوند و باید تعویض شوند که این کار مستلزم هزینه زیادی است و درواقع باتری موتورسیکلت‌های برقی گران است، علاوه بر آن کمیاب نیز هست.

وی گفت: موتورسیکلت برقی تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد و دانش فنی آن در کشور موجود است و به راحتی می‌توان آن را تولید کرد.

این کارشناس حوزه موتورسیکلت ادامه داد: بیشترین مشکل در تولید این وسیله نقلیه مربوط به باتری آن است و قیمت این باتری در چین حداقل ۵۰۰ دلار است و با افزایش نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت برقی در کشور بالا رفته است.

وی طول زمان لازم برای شارژ کامل باتری موتورسیکلت برقی را بین ۳ تا ۴ ساعت دانست که دوسوم باتری  با ۵۰ دقیقه ماندن در شارژ پر می‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.