چالش تازه خرید آنلاین لوازم یدکی خودرو؛ از فروشگاه‌هایی که نماد اعتماد الکترونیک دارند خرید کنید

قطعه نیوز: رواج خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی سکه‌ای با دو رو است. از طرفی به اصطلاح خودمانی کار راه انداز است و دردسر خرید حضوری و ترافیک و صرف زمان اضافه را کم می‌کند، اما از سوی دیگر خطرپذیری خاص خود را دارد.
بسیاری از افرادی که تجربه خرید از سایت‌ها، شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌ها را دارند، از اینکه پول را واریز کرده‌اند اما کالایی دریافت نکرده‌اند، یا به جای آنچه سفارش داده‌اند کالایی دیگر برایشان ارسال شده است، شاکی هستند.
کیفیت کم و نامطلوب کالاهای ارسال شده هم یکی دیگر از گلایه‌هایی است که مشتریانی که تجربه خرید اینترنتی دارند مطرح می کنند.
در همه این موارد هم فروشندگان یا پاسخگو نبوده‌اند، یا گفته‌اند جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، در کنار اینها البته فروشگاه‌های معتبر اینترنتی نیز وجود دارند.
قطعات و لوازم یدکی خودرو نیز از دسته کالاهایی است که بازار فروش اینترنتی خود را دارد. حالا سوال این است که آیا خرید قطعه یدکی از فروشگاه‌های اینترنتی کار درستی است و نکته دیگر اینکه هنگام خرید قطعه‌ از سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی باید به چه نکاتی دقت کرد؟
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوزم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران درباره خرید اینترنتی قطعات یدکی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: از شهرهای مختلف با اتحادیه تماس گرفته‌اند و از این موضوع شکایت کرده‌اند که پول به حساب یک صفحه مجازی یا فروشگاه اینترنتی ریخته‌اند اما جنس مورد نظر برای آنها ارسال نشده است.
مهدی کاظمی ادامه داد: گاهی هم جنس اشتباه ارسال می‌شود و وقتی مصرف‌کننده کالا را برای تعویض پس می‌فرستد، فروشنده دیگر جوابگو نیست و به تماس‌های خریدار پاسخ نمی‌دهد.
به گفته کاظمی، بسیاری از این فروشگاه‌ها جواز ندارند، برای مدت کوتاهی مکانی را اجاره می‌کنند یا گاهی حتی آدرس اشتباه می‌دهند.
وی بیان کرد: اتحادیه از مردم می‌خواهد که فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای جواز کسب خرید کنند.
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوزم یدکی خودرو عنوان کرد: بارها از اتاق اصناف خواسته‌ایم برای فروشگاه‌های اینترنتی جواز در نظر بگیرند.
کاظمی تاکید کرد: حتی اگر قرار است فردی از منزل فروش اینترنتی انجام دهد، جواز لازم را دریافت کند تا اتحادیه او را بشناسد. در این صورت اگر کسی برای شکایت به ما مراجعه کند، اتحادیه طرف مقابل را می‌ شناسد و می‌تواند پاسخگو باشد.

وجه را پس از دریافت کالا پرداخت کنید

یک فعال در حوزه اپلیکیشن‌های فروش قطعات یدکی درباره فروشگاه‌های اینترنتی لوازم یدکی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: در حال حاضر هر فروشگاه یک صفحه مجازی یا سایت طراحی کرده است و قطعات یدکی بی‌کیفیت بازار را به فروش می‌رساند.
وحید عبدی در خصوص توصیه‌های لازم در هنگام خرید اینترنتی بیان کرد: برای تشخیص معتبر بودن یک فروشگاه مجازی پیشنهاد ما این است که مشتریان در هنگام واریز وجه توجه کنند که درگاه واریز، نماد اعتماد الکترونیک داشته باشد. این نماد درگاهی برای واریز پول است که زیر نظر بانک مرکزی و قابل ردیابی است.
وی ادامه داد: بسیاری از سایت‌ها این نماد را دارند اما به صورت واقعی نیست و باید حتما با مراجعه به گواهی درج شده در این نماد از صحت اطلاعات مرتبط با فروشنده اطمینان حاصل شود.
وی افزود: یکی از الزامات دریافت نماد برای فروشگاه‌ها داشتن مجوز اداره ارشاد برای ایجاد و بارگذاری سایت است.
وی در مورد صفحات فروش در شبکه‌های اجتماعی گفت: برای این شبکه‌ها هیچ مجوزی وجود ندارد و خرید از آنها توصیه نمی‌شود، مگر اینکه صفحه مجازی مورد نظر مربوط به یک فروشگاه یا درگاه فروش معتبر باشد.
عبدی شرح داد: اگر کسی قصد خرید اینترنتی از صفحه‌ای ناشناخته دارد، ابتدا کالا را دریافت کند و با اطمینان از سالم بودن کالا هزینه آن را در همان لحظه دریافت کالا به پیک مجموعه پرداخت کند.
وی افزود: با این حال حتی اگر افراد هزینه را پس از دریافت جنس واریز کنند، ممکن است جنس کیفیت لازم را نداشته باشد و فروشگاه مجازی ضمانتی بابت جنس و کیفیت آن نکند.
وی اضافه کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود، خرید از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده که پاسخگوی کیفیت کالای خود هستند، صورت بگیرد.
خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    سلام و عرض ادب و سپاس از مطلب خوبتون. متاسفانه فروشگاه های حضوری هم تضمینی در قبال کیفیت قطعات ارائه نمی کنند. اما به نظرم این مطلب موجب تردید در خوانندگان برای خرید اینترنتی می شود و در حق فروشگاه های معتبر اجحاف خواهد شد. به همه پیشنهاد میکنم از فروشگاه های آنلاین که دارای نماد اعتماد الکترونیکی، پشتیبانی قوی، آدرس معتبر و دارای جواز کسب فروش قطعات یدکی اتومبیل هستند خرید کنند. ضمنا داشتن فروشگاه حضوری هم یک مزیت محصوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.