رئیس ایدرو: قطعه‌سازان به سیاست‌های دولت در تامین مواد اولیه احترام بگذارند

قطعه نیوز: بهین‌یاب یا درگاه اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت، مرجع تامین مواد اولیه تولید و صنعت و البته صنعت خودرو و قطعه است که با دریافت اطلاعات هر واحد تولیدی در آن سهمیه نهاده‌های تولید برای هر واحد قطعه‌سازی تعیین و به بورس کالا معرفی می‌شود.
حالا قطعه‌سازان می‌گویند سهمیه مشخص شده در این سامانه برای آنها کافی نیست و مجبورند برای جبران کسری مواد اولیه خود دست به دامان بازار آزاد شوند.
پیش از این یک فعال صنعت قطعه‌سازی به «قطعه نیوز» گفته بود: سهمیه مشخص شده برای مواد اولیه‌ای که از طریق بهین‌یاب عرضه می‌شود، کفاف نیاز قطعه‌سازان را نمی‌دهد.
حسین اخوان نیاز مواد اولیه واحد تولیدی خود در ماه را ۱۱۰ تن مواد پتروشیمی دانسته بود که تنها ۶۰ تن از آن در بهین‌یاب محقق و مابقی نیاز از بازار آزاد تامین می شود.

به گفته این قطعه ساز، تامین مواد اولیه در حال حاضر با چالش دیگری نیز روبه رو شده است و آن قطع تامین ورق فولادی از طریق خودروسازان است. تا پیش از این، خودروساز ورق را تهیه می‌کرد و به قطعه‌ساز می‌فروخت، اما به تازگی تهیه ورق فولادی از طریق خودروسازان امکانپذیر نیست و باید قطعه‌ساز، خود اقدام به تامین ورق کند.
اخوان عنوان کرد: به ما گفته شده است که تهیه ورق فولادی اکنون از طریق سامانه بهین‌یاب برای تولیدکنندگان قطعات کامپوزیت ممکن است اما اگر این سامانه همه نیاز ما را پاسخ ندهد ناچاریم مابقی مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم.
وی اضافه کرد: قیمت مواد اولیه در بازار بیشتر از سامانه بهین‌یاب است و حدود قیمت در بازار نیز برای مواد مختلف متفاوت است.
در عین حال زمزمه هایی نیز از علت قطع تامین ورق فولادی قطعه‌سازان از طریق خودروسازان به گوش می‌رسد. بعضی قطعه‌سازان از جمله حسین اخوان نیز به آن اشاره می‌کنند اما درباره تایید یا تکذیب آن نظر قطعی ابراز نمی‌کنند.
اخوان در این باره بیان کرد: گفته می‌شود قطعه‌سازان ورق فولادی را با سایر کالاهای مورد نیاز خود تهاتر می‌کنند و به همین دلیل این سهمیه را قطع کرده‌اند، البته ما نمی‌توانیم این موضوع را تایید یا تکذیب کنیم.

نظر دولتی‌ها چیست؟

در حالی که قطعه‌سازان ناچارند برای تامین مواد اولیه در بازار پول بیشتری بپردازند و در عین حال که در سوی دیگر ماجرا، نوک پیکان انتقادات، قطعه‌سازان را نشانه رفته است که مواد اولیه دریافتی را با سایر نیازهای خود تهاتر می‌کنند، دولتی‌ها همچنان بر عرضه مواد اولیه از طریق بهین‌یاب و بورس مصر هستند.
رییس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) درباره انتقادات قطعه‌سازان از نحوه تامین و قیمت مواد اولیه فولادی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: بحث صنعت فولاد فقط به صنعت خودرو باز نمی‌گردد، بلکه فولاد علاوه بر صنعت خودرو، در زنجیره تامین صنعت لوازم خانگی و سایر صنایع نیز وجود دارد.
محسن صالحی‌نیا ادامه داد: برای تامین مواد اولیه فولادی صنایع، سیاست‌های کلانی در بحث عرضه فولاد در بورس وجود دارد. بورس مکانیزمی دارد و قیمت پایه‌ در آن تعیین می‌شود و رقابت در آن صورت می‌گیرد.
وی افزود: ما انتظار داریم وقتی سیاست‌های کلان تنظیم می‌شود، چه در خودروسازی و چه در سایر صنایع، همه به آن احترام بگذارند.
وی در خصوص روش تامین مواد اولیه فولادی برای قطعه‌سازان گفت: تامین اولیه قطعه‌سازان از طریق سامانه بهین‌یاب امکان‌پذیر است. در این سامانه بر اساس ظرفیت‌ها و میزان نیازشان معرفی می‌شوند و مواد اولیه به آنها اختصاص می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: قطعه‌سازانی که به این سامانه آمده‌اند، در حال حاضر کارشان انجام شده است و بقیه هم می‌توانند عضو شوند تا کار تامین مواد اولیه برای آنها به مرور انجام شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.