رفع تحریم‌ها چه اثری بر خطوط تولید قطعات داخلی‌سازی شده می‌گذارد؟

قطعه نیوز: قطعاتی که داخلی‌سازی شده‌اند با رفع احتمالی تحریم‌ها مورد تهدید زیادی نخواهند بود. یک فعال در صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: دو نوع خط تولید طی دو ماه گذشته در کشور افتتاح شد، یک خط تولید مربوط به قطعاتی بود که عمق ساخت داخل را افزایش می دهند.
امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: این قطعات تا پیش از این به صورت نیمه ساخته یا تجاری وارد کشور می‌شده است و امروز ساخت داخل آن در دستور کار قرار گرفته است. این خطوط تولید، ارزبری را کاهش و قدرت ساخت داخل را افزایش می‌دهند.
وی بیان کرد: دسته دوم خطوط تولید افتتاح شده، مربوط به قطعاتی است که تاکنون هیچ گونه تولید داخل نداشته است و تامین آن از داخل کشور صورت نمی‌گرفته است.
وی افزود: دسته دوم خطوط تولید، همچنین مربوط به اضافه شدن محصول جدیدی در تولیدات یک شرکت است که تا پیش از این در سبد محصولات آن شرکت قرار نداشته است.
رضایی درباره تاثیر رفع احتمالی تحریم‌ها بر این دو دسته خطوط تولید گفت: در خطوط نوع اول، از آنجا که بحث خودکفایی مطرح است، بسیاری از فراز و نشیب‌های تولید توسط شرکت قطعه‌ساز دیده شده است تا حداقل تاثیر را از تحریم‌ها بگیرد و محدودیت‌های ارزی را کاهش بدهد.
وی افزود: با این رویکرد، اگر به هر دلیلی تحریم‌ها لغو شود بر کار این دسته تاثیر منفی نخواهد داشت، بلکه در بخشی از کار آنها که ارزی است گشایش نیز ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها به دانش لازم و خودکفایی دسترسی پیدا کرده‌اند که می‌تواند در خودروهای جدید به کار برود و واردات و ارزبری را کم کند.

مزیت قیمتی کالاهای وارداتی در برابر قطعات نوپای کشور

این فعال صنعت قطعه درباره تاثیر تحریم‌ها بر خطوط دسته دوم مطرح کرد: این دسته از محصولات سهم کمی از خطوط افتتاح شده را به خود اختصاص داده‌اند.
رضایی اضافه کرد: برای این بخش از محصولات خطر بیشتری وجود دارد و اگر درهای صنعت خودرو به روی شرکت‌های خارجی باز شود، این دسته بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند، به صورتی که کالاهای وارداتی در مقایسه با آنها قیمت رقابتی‌تری خواهند داشت.
وی عنوان کرد: وقتی درهای کشور باز ‌شود، دو عامل در واردات کالا تعیین کننده است، اول نبود ساخت داخل برای یک کالا است، به طوری که کالای مورد نظر در دوران تحریم به سختی وارد شده باشد.
رضایی افزود: با گشایش مجدد تعاملات بین‌المللی اقتصادی، به دلیل نبود توان مهندسی داخلی در حوزه مورد نظر، این کالاها مورد استقبال قرار می‌گیرند.
وی بیان کرد: عامل دوم که بر واردات یک کالا موثر است، مزیت قیمتی و رقابتی نسبت به کالای داخلی است.
وی تاکید کرد: در چنین مواردی نیاز به حمایت دولت و خودروساز وجود دارد تا شرایط و فرصت زمانی را برای تولیدکننده داخلی فراهم کند تا سازنده بتواند به مزیت اقتصادی دست پیدا کند.
وی درباره علت گران‌تر تمام شدن این کالاها نسبت به نمونه خارجی گفت: دلیل این تفاوت قیمت استفاده از دستگاه‌های قدیمی نیست، بلکه به طور عمده به تیراژ مربوط می‌شود.
به گفته رضایی، در شرکت‌های خارجی قطعه با تیراژ بسیار بیشتر از ایران تولید می‌شود و در نتیجه قیمت محصول نهایی رقابتی‌تر است. در چنین مواردی معمولا کشورها برای تولیدکننده یارانه در نظر می‌گیرند تا بتواند دانش فنی را به دست بیاورد و به قیمت رقابتی دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه در کشور ما هم بعضی قطعات مورد حمایت دولتی قرار گرفته و رشد کرده اند، اظهار داشت: در بخش‌هایی که خودروساز و دولت نگاه حمایتی داشته‌اند امروز جایگاه خوبی داریم و به ثمره آن دست پیدا کرده‌ایم.
این فعال صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: در بعضی از بخش‌هایی که حمایت دولت و خودروساز وجود نداشته است، ضرر داده‌ایم.
رضایی افزود: امروز با حمایت‌هایی که در بخش تولید موتور صورت گرفت، از وابستگی در مورد این قطعه تا حد زیادی رها شده‌ایم.
وی عنوان کرد: مزیت مهندسی، دانش فنی، توان ماشین‌آلات و تجربه ما هنوز به حدی نرسیده است که بتوانیم برخی از قطعات را داخلی‌سازی کنیم. علاوه بر آن قیمت کالا در کشور رقابتی نیست که البته در خیلی از کشورهای دنیا نیز این مساله وجود دارد و وارد کردن یک قطعه به صرفه‌تر از تولید داخلی آن است.

تولید بعضی قطعات به صرفه نیست

وی عنوان کرد: بخشی از محصولات نیز علاوه بر دانش فنی، به سرمایه گذاری بالا و مواد اولیه خاص نیاز دارد و تیراژ در آن بسیار مهم است.
رضایی ال‌ای‌دی‌ها، مخازن، قطعات ریز الکترونیکی و ای‌سی‌ها را از این دسته دانست و افزود: این قطعات توسط چند شرکت خاص تولید می‌شود و بیشتر کشورهای دنیا که خودروسازی دارند آن را وارد می‌کنند.
وی افزود: این قطعات در حال حاضر به کشور ما وارد می‌شود و وقتی در تحریم‌ها گشایشی صورت بگیرد آسان‌تر وارد خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.