سیاست‌های پولی قیمت مواد اولیه قطعه‌سازی را بالا برد

قطعه نیوز: افزایش بی رویه نرخ ارز در سال جاری، قیمت مواد اولیه قطعه‌سازان را افزایش داد، به طوری که در بعضی موارد قیمت این مواد تا چندین برابر بالا رفت و منجر به رشد چند برابری قیمت نهایی محصولات شد.
با این حال به گفته فعالان صنعت قطعه، کاهش و ثبات نرخ ارز در ماه‌های گذشته نه تنها کاهش قیمت مواد اولیه را در پی نداشته است، بلکه همچنان شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و رشد قیمت نهایی محصولات هستیم.
به گفته یک تولیدکننده لنت، یورو در اسفند ماه سال گذشته حدود ۲۵ هزار تومان بود و در اسفند ماه سال جاری حدود ۳۲ هزار تومان است و به همین نسبت نیز مواد اولیه از سال گذشته تاکنون گران شده است.
علی لاجوردی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان در بحث تهیه مواد اولیه داخلی دچار خودتحریمی هستند، گفت: قیمت مواد اولیه چند برابر شده است، به طوری که ورق آهن در سال گذشته ۵ هزار تومان بود و در سال جاری به ۱۷ هزار تومان رسیده است و مواد خریداری شده نیز به راحتی به دست تولیدکننده نمی‌رسد.
وی بیان کرد: متاسفانه بنگاه‌های تولید مواد اولیه داخلی با کاهش نرخ ارز به جای کاهش قیمت مواد اولیه، آن را افزایش داده‌اند. این افزایش قیمت شامل مواد اولیه فولادی و پتروشیمی است.
یک فعال در صنعت قطعات کامپوزیت خودرو نیز با انتقاد از رشد هر روزه قیمت مواد اولیه گفت: در ماه‌های گذشته می‌بینیم که نرخ ارز بالا نرفته است، حتی کاهش نیز داشته است.
حسین اخوان افزود: با این حال قیمت مواد اولیه نه تنها کم نشده است، بلکه زیاد هم شده است. معلوم نیست قیمت مواد اولیه بر چه اساسی تعیین می‌شود.
یک کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه چرا با وجود ثبات نرخ ارز قیمت مواد اولیه همچنان افزایشی است، به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه عامل تورم در ایران نیست، نه تنها در ایران، بلکه در هیچ کجای دنیا قیمت نهاده‌ها عاملی برای ایجاد تورم نیست، بلکه معلول تورم است.
فربد زاوه اضافه کرد: در کشور ما سیاست پولی انبساطی وجود دارد به این معنا که پول مازاد چاپ و توزیع شده است.
وی شرح داد: گفته می‌شود بدون نفت کشور را اداره کردیم، این حرف در حالی گفته می‌شود که از آسمان پول وارد کشور نشده است و انقباض دولتی نیز اتفاق نیفتاده است. حجم دولت هم در سال جاری کم نشد، بلکه اولین کاری که دولت انجام داد، قطع بودجه عمرانی بود.
زاوه عنوان کرد: دولت بودجه جاری خود را سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داده است. این در حالی است که درآمدی هم نداشته است و مالیات هم نتوانسته وصول کند، بنابراین برای جبران این کسری خلق پول کرده است، این به معنای اداره کشور با پول خیالی و ایجاد تورم است.
وی بیان کرد: نرخ ارز مقداری پایین آمد که البته نمی‌شود گفت کاهش داشته است. تقریبا ثابت مانده است، با این حال با توجه به سیاست‌های پولی، تورم تاثیر خود را بر نهاده‌های عمومی نشان داده است.
زاوه ادامه داد: نرخ ارز به دلیل امیدی که برای ورود ارز در آینده به کشور وجور دارد، ثابت مانده است.
وی عنوان کرد: گران شدن مواد اولیه ربطی به بالا و پایین شدن ارز ندارد. به همین دلیل گفته می شود اگر تفاهم صورت بگیرد و دولت ارزپاشی کند، خطرناک است و ممکن است منجر به ورشکستگی سراسری در کشور شود.
خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.