۳ مانع کاهش قیمت روز خودرو + جدول قیمت ۹ اسفند ۹۹

قطعه نیوز: امسال بازار خودرو روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته است. آشفتگی‌های قیمت خودرو در پی تغییرات نجومی قیمت ارز، پاندمی کرونا، رکود اقتصادی و عواملی از این قبیل دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد روند قیمتی صعودی در بازار آزاد خودرو باشیم؛ تاجایی‌که قیمت برخی خودرو‌ها به دو برابر قیمت کارخانه رسید که نتیجه‌ای جز نارضایتی مشتریان و خوابی عمیق در بازار خودرو نداشت. شکاف قیمت غیرمنطقی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو، علاوه‌بر دلالان، پای مصرف‌کنندگان عادی را نیز، از ترس از دست ‌رفتن سرمایه‌شان به سمت احتکار خودرو باز کرد. حتی برخی افراد تنها به‌نیت فروختن خودرو با قیمت بیشتر در بازار آزاد در قرعه‌کشی‌های شرکت‌های خودروسازی شرکت می‌کردند. در این مقاله به بررسی ۳ مانع مهم برای کاهش قیمت خودرو در بازار، باوجود افزایش میزان تولید، می‌پردازیم. جدول قیمت ۹ اسفند خودروهای ایران خودرو و سایپا نیز در انتهای مقاله موجود است.

وجود تفاوت فاحش بین قیمت کارخانه و بازار در پی قیمت‌گذاری نامناسب شورای رقابت، سود اصلی بازار خودرو را به جیب واسطه‌‌ها و دلالان سرازیر کرده و برای شرکت‌های خودروسازی نیز جز افزایش هزینه‌ها و زیان انباشته، نتیجه‌ دیگری نداشته است. بنابر آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صمت، بیش از ۸۱۴ هزار دستگاه انواع خودرو، طی ۱۰ ماهه ابتدای امسال توسط شرکت‌های خودروسازی تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۲۱ درصدی داشته است؛ اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که علی‌رغم این آمار و اعداد مثبت، بازهم قیمت خودرو بعد از یک دوره تقریباً کوتاه کاهشی، دوباره جانب صعود را در پیش گرفته و معلوم نیست سر رشته این کلاف نامعلوم قیمت‌گذاری خودرو درنهایت به کجا ختم می‌شود.

۱- عدم شفافیت در قیمت‌گذاری

در ابتدای پاییز امسال مطابق روال قبل، تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ بازهم به شورای رقابت سپرد شد. فرمول جدید قیمت‌گذاری درحالی‌که بهمن به نیمه نرسیده بود، قیمت جدید ۱۸ خودرو را مشخص کرد. خبر این افزایش قیمت، شوک بزرگی به بازار وارد کرد و انتقاداتی از سوی سازمان بازرسی کل کشور را هم در پی داشت. درنهایت این‌که علیرغم رسیدن این طرح به مرحله اجرا، خبر جدیدی مبنی بر عدم افزایش قیمت خودرو تا پایان سال جاری، همه‌چیز را به حالت کما‌فی‌سابق برگرداند! تمامی این خبر‌ها مهر تأییدی بر بلاتکلیفی بازار بود و پیامی جز عدم تأثیرگذاری تنها متولی قیمت‌گذاری خودرو در بازار کشور نداشت.

۲- انتظار نامعقول کاهش قیمت‌ها، باوجود افزایش هزینه‌ها

بر اساس گزارش‌های مالی، میزان زیان مالی سه شرکت خودروسازی بزرگ کشور درمجموع چیزی معادل ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که به‌معنی عبور مجموع زیان انباشته آن‌ها در پایان ۹ ماه از مرز ۴۳ هزار میلیارد تومان است؛ و البته تردیدی نیست که تا پایان سال، این رقم بازهم افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس این اعداد ارقام با فرض رسیدن خودرو تولید شده به مصرف‌کننده واقعی، چرخه سودآوری تکمیل نخواهد شد چراکه، حجم بالای میزان ضرر و زیان خودروسازان جایی برای ارزش نقدینگی باقی نگذاشته است. از سویی جلوگیری از افزایش قیمت خودرو هم‌سو با تورم، مانع از بالانس درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی به‌موازات شرایط روز اقتصادی شده است که درنهایت منجر به افزایش افسارگسیخته قیمت خودروها شده است.

۳- عدم کنترل تقاضاهای سوداگرایانه و حضور پر‌رنگ واسطه‌ها

آنچه واضح و مسلم است، تلاش مسئولین برای قطع دست واسطه‌ها از بازار خودرو عملاً بی‌نتیجه بوده است و بر طبق آمار در ۱۰ ماه ابتدایی سال، اختلاف قیمت کارخانه و بازار انواع خودرو، چیزی بیش از ۵۹ هزار میلیارد تومان را روانه جیب دلالان کرده است. بر طبق این آمار، درآمد واسطه‌ها به میزان دو برابر کل زیان خودروسازان و حتی فراتر از آن بوده است که این امر در عمل چیزی فراتر از تعداد اندک خودروهای خریده شده توسط افراد عادی به امید گران‌تر فروختن بوده است. فرایند عجیب قرعه‌کشی خودرو و تفاوت فاحش قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار، دلیل اصلی حضور واسطه‌ها و جریانی مافیایی است که مانع از کاهش قیمت خودرو علی‌رغم افزایش تولیدات می‌شود.

حال راه حل چیست؟!

شرایط و عوامل مختلفی برجهت دهی قیمت خودرو‌ها در بازار تأثیرگذار است که تمرکز روی یکی از آن‌ها به‌تنهایی برای باز کردن کلاف سردرگم بازار خودرو کافی نیست. افزایش تولید درصورتی‌که افزایش قیمت منطقی به‌موازات تورم را در پی نداشته باشد، کمکی به بازار خودرو نخواهد کرد. از سوی دیگر اصلاح قیمت‌ها نیز بدون سیستم فروش و پیش‌فروش عاری از رانت هم البته که راه به‌جایی نخواهد برد.

قیمت خودرو در بازار

مدل خودروقیمت در بازار (تومان)
پژو ۴۰۵ بنزینی GLX۱۷۴.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس معمولی۱۹۷.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس اتوماتیک۲۹۳.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲۱۸۳.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵۲۳۹.۰۰۰.۰۰۰
سمند ال ایکس۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰
سمند ال ایکس EF7 بنزینی۱۹۹.۰۰۰.۰۰۰
سمند سورن Elx۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰
رانا۱۹۱.۰۰۰.۰۰۰
رانا پلاس۲۱۱.۰۰۰.۰۰۰
هایما S7 توربو اتوماتیک۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ I دستی۲۷۱.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ I اتوماتیک۳۸۸.۰۰۰.۰۰۰
دنا۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک۴۰۴.۰۰۰.۰۰۰
دنا پلاس توربو ۴ ایربگ۳۳۸.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۰۸۸۵۰.۰۰۰.۰۰۰
آریو اتوماتیک S300۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰
پراید 111 SE۱۱۸.۰۰۰.۰۰۰
پراید 131 SE۱۰۳.۰۰۰.۰۰۰
پراید 132 SE۱۰۲.۰۰۰.۰۰۰
پراید 151 SE۱۰۷.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲ پلاس۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲ EX۱۲۲.۰۰۰.۰۰۰
تیبا  SX۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰
چانگان CS35 اتوماتیک۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده‌ای۱۳۵.۰۰۰.۰۰۰
کوییک R دنده‌ای۱۳۹.۰۰۰.۰۰۰
کوییک R پلاس۱۴۷.۰۰۰.۰۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.