خسارت ۹۰۰ میلیون دلاری هیوندای به دلیل نقص باتری‌های ال جی

قطعه نیوز: هیوندای حدود ۸۲ هزار دستگاه خودروی برقی را به دلیل نقص فنی باتری ساخت ال‌جی و آتش‌سوزی در سطح جهانی فراخوانی می‌کند که هزینه‌ی آن حدود ۹۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

هفته‌ی گذشته گزارش دادیم که هیوندای ممکن است مجبور باشد بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی کُنا را به دلیل اتصال‌کوتاه در بسته باتری و ایجاد آتش‌سوزی فراخوانی کند؛ ‌اکنون جزئیات تأثیر این نقص فنی در خارج از کره جنوبی در دسترس است. به گزارش اتوبلاگ، هیوندای موتور به دلیل خطرات ناشی از آتش‌سوزی، باتری حدود ۸۲ هزار دستگاه خودروی الکتریکی را در سراسر جهان جایگزین می‌کند. در این فراخوان، برای اولین ‌بار است که جایگزینی بسته باتری به‌صورت گسترده توسط یک خودروساز بزرگ انجام می‌شود.

به گزارش Carscoops، یکی از مسئولان هیوندای در این زمینه گفت که تقریبا ۵۵ هزار دستگاه خودروی برقی کنا در خارج از کره جنوبی تحت تأثیر فراخوان قرار می‌گیرند. این شرکت در حال مکاتبه با اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده برای اعلام مراجعه داوطلبانه مشتریان است.

مسئولان هیوندای اعلام کردند که به‌زودی جزئیات فراخوان به فروشندگان داده می‌شود و هزینه کل مربوط به آن حدود ۹۰۰ میلیون دلار خواهد بود. این عیب احتمالا از اتصال‌کوتاه در سلول‌های باتری تولیدشده در کارخانه LG Energy Solutions نانجینگ چین ناشی می‌شود. به نظر می‌رسد این عیب با به‌روزرسانی ساده نرم‌افزاری قابل رفع نیست و برای جایگزینی باتری، به جبران مالی نیاز دارد.

وب‌سایت Electrek هفته گذشته گزارش داد که ممکن است این عیب حتی به‌ معنی تعویض کل بسته باتری باشد. علاوه بر این، هیوندای ممکن است تصمیم بگیرد سلول‌های LG را با سلول‌های SK Innovation جایگزین کند. فراخوان هیوندای در کره جنوبی به اکتبر برمی‌گردد؛ زمانی‌که بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودروی الکتریکی ساخته‌شده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ برای به‌روزرسانی نرم‌افزار و تعویض باتری فراخوانده شدند.

رویترز در آن زمان گزارش داد که ۱۳ حادثه آتش‌سوزی هیوندای کنا در اتریش و کانادا رخ داده است. هیوندای این فراخوان را «پاسخی فعالانه به تولید مشکوک و نقص باتری‌های ولتاژ بالای استفاده‌شده در وسایل نقلیه» می‌داند که ممکن است در آتش‌سوزی گزارش‌شده نقش داشته باشد.

لی هانگ کو، محقق ارشد انستیتوی اقتصاد صنعتی و تجارت کره جنوبی، در این زمینه گفت:

این موضوع برای هیوندای و ال‌جی بسیار در خور توجه است؛ زیرا ما در مراحل اولیه دوران خودروهای الکتریکی هستیم. چگونگی مدیریت هیوندای در این زمینه، نه‌تنها الگویی برای کره جنوبی بلکه برای سایر کشورها است.

فراخوان کنونی بیشتر مربوط به خودروی برقی کنا، پرفروش‌ترین مدل برقی هیوندای است که برای اولین‌ بار در اواخر سال گذشته پس از آتش‌سوزی، برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری فراخوانده شد. یکی از خودروهای برقی هیوندای کنا که در ماه ژانویه فراخوانده شد، دچار آتش‌سوزی شده بود و مقامات کره جنوبی تحقیق در مورد کافی بودن اولین فراخوان را آغاز کردند.

LG Energy Solution، بخشی از گروه LG Chem است که باتری خودروی برقی هیوندای کنا را تولید می‌کند و هنوز به این موضوع واکنش خاصی نشان نداده است. در بیانیه‌ای آمده است که هیوندای از پیشنهاد‌ ال‌جی در مورد منطق شارژ سریع در سیستم مدیریت باتری استفاده نادرست کرده است و نباید سلول باتری را دلیل اصلی بروز خطرات ناشی از آتش‌سوزی دانست.

وزارت حمل‌ونقل کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نقص‌هایی در برخی از سلول‌های باتری تولیدشده در کارخانه LG Energy چین دیده شده است. هیوندای درباره‌ی علت این آتش‌سوزی توضیحی نداد. سهام هیوندای به علت این موضوع ۳٫۹ درصد سقوط کرد و سهام LG Chem با وجود بازار گسترده‌تر، با کاهش ۲٫۸ درصدی مواجه شد.

به ادعای تحلیل‌گران، هیوندای به آن‌ها گفته است که توافق‌نامه‌ای درباره‌ی نحوه‌ی تقسیم هزینه‌ها ممکن است طی هفته آینده انجام شود. البته آن‌ها فکر می‌کنند با توجه به بالا بودن شهرت شرکت‌ها و اختلاف نظر دو شرکت درباره‌ی علت آتش‌سوزی، ممکن است این کار زمان بیشتری طول بکشد. هیوندای از اظهارنظر درباره‌ی بیانیه ال جی انرژی یا ارائه جزئیات درباره‌ی زمان انجام توافق برای تقسیم هزینه‌ها خودداری کرد و گفت در ابتدا منتظر نتایج تحقیقات وزارت حمل‌ونقل است.

فراخوان هیوندای مربوط به تقریبا ۷۶ هزار دستگاه خودروی برقی کنا است که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ ساخته شده‌اند و حدود ۲۵ هزار دستگاه آن در کره جنوبی قرار دارند. برخی از مدل‌های Ioniq EV و اتوبوس‌های Elec City نیز در این فراخوان گنجانده شده‌اند. مسئولان هیوندای گفتند:

به دارندگان خودروهای الکتریکی کنا و آیونیک توصیه می‌شود تا زمانی‌که باتری تعویض نشود، شارژ باتری را به ۹۰ درصد ظرفیت محدود کنند.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.