لنت‌های زیرپله‌ای در بسته‌بندی برندهای معتبر به بازار عرضه می‌شود

قطعه نیوز: یک تولیدکننده لنت ترمز گفت: کیفیت لنت‌های داخلی قابل رقابت با مشابه خارجی است و حتی در مواردی نسبت به مشابه خارجی کیفیت بالاتری نیز دارد.
علی لاجوردی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با تاکید بر اینکه بعضی برندهای لنت ایرانی از نظر کیفیت با نمونه‌های اروپایی قابل مقایسه است، بیان کرد: با وجود تولید داخل، لنت از چین و هند و بعضی کشورها به جز کشورهای اروپایی به ایران وارد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه لنت مورد نیاز بازار داخلی از طریق تولیدکنندگان داخلی قابل تامین است، تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر لنت‌های موجود در بازار، تولید داخل است و لنت‌های خارجی بخش کوچکی از بازار را در دست دارند.
وی افزود: با وجود کفایت لنت‌های داخلی، در حال حاضر تعدادی از واردکنندگان لنت در حال جمع‌آوری طومار و پیگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات لنت از مجاری رسمی هستند.
لاجوردی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه لنت بیش از تقاضا است، گفت: تولیدکنندگان داخلی سعی می‌کنند با عرضه محصولات باکیفیت و با تیراژ بالا وزارت صمت را متقاعد کنند که توان تامین لنت مورد نیاز بازار در داخل وجود دارد.

پایین آمدن نرخ ارز قیمت مواد اولیه را کاهش نداد

این تولیدکننده لنت اظهار کرد: قیمت مواد اولیه نسبت به ۲ تا ۳ ماه گذشته تغییری نداشته است. در حال حاضر یورو با حدود قیمت ۳۲ هزار تومان به دست تولیدکننده می‌رسد و بنابراین تغییرات نرخ ارز تاثیری بر قیمت مواد اولیه نداشته است.
لاجوردی ادامه داد: یورو در اسفند ماه سال گذشته حدود ۲۵ هزار تومان بود و در اسفند ماه سال جاری حدود ۳۲ هزار تومان است و به همین نسبت نیز مواد اولیه از سال گذشته تاکنون گران شده است.
وی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان در بحث تهیه مواد اولیه داخلی دچار خودتحریمی هستند، گفت: قیمت مواد اولیه چند برابر شده است، به طوری که ورق آهن در سال گذشته ۵ هزار تومان بود و در سال جاری به ۱۷ هزار تومان رسیده است و مواد خریداری شده نیز به راحتی به دست تولیدکننده نمی‌رسد.
وی بیان کرد: متاسفانه بنگاه‌های تولید مواد اولیه داخلی به جای کاهش قیمت مواد اولیه، آن را افزایش داده‌اند. این افزایش قیمت شامل مواد اولیه فولادی و پتروشیمی است.

زیرپله‌ای‌ها بلای جان مردم

این قطعه‌ساز خودرو با اشاره به تولید لنت‌های زیرپله‌ای در کشور بیان کرد: از مراجع قضایی و سازمان‌های مرتبط با استاندارد می‌خواهیم که جلوی تولیدات زیرپله‌ای لنت را بگیرند، چراکه این تولیدات فاقد استاندارد لازم هستند و جان مردم را به خطر می‌اندازند.
لاجوردی با بیان اینکه نمی‌توان آمار مشخصی از تعداد لنت‌های زیرپله‌ای موجود در بازار ارائه داد، اظهار کرد: تعداد زیرپله‌ای‌ها زیاد است و این در حالی است که حتی وجود یک لنت زیرپله‌ای هم خطرناک است و می‌تواند با جان مردم بازی کند.
وی گفت: از آنجا که چنین کارگاه‌هایی به صورت غیرقانونی لنت تولید می‌کنند، نمی‌توان برآوردی از میزان تولیدات زیرپله‌ای به دست آورد.
وی ادامه داد: کارگاه‌های زیرپله‌ای تولیدات خود را با نام برندهای معتبر در بازار عرضه می‌کنند و تشخیص لنت با کیفیت دشوار شده است و این موضوع نارضایتی مشتریان را به دنبال داشته است.
به گفته لاجوردی، لنت‌های زیرپله‌ای از نظر ظاهر شباهت زیادی به کالای اصل دارند و تشخیص آن حتی برای تولیدکنندگان جنس اصلی نیز گاهی دشوار است و تشخیص آن فقط از طریق آزمایش در آزمایشگاه امکان‌پذیر است.

خبرنگار: علیرضا نوریان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.