استفاده از خودروهای برقی از ناوگان دولتی آغاز شود

قطعه نیوز: قطعه‌سازان بزرگ کشور توان سرمایه‌گذاری برای تولید قطعات خودروهای برقی را دارند.
مدیر بخش خودرو پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این‌باره گفت: اگر برنامه مشخصی وجود داشته باشد، قطعه‌سازان بزرگ کشور توان سرمایه‌گذاری در تولید قطعات خودروهای برقی را دارند.
حسن نهضتی اضافه کرد: دشوارترین بخش تولید خودروی برقی توانمند شدن زنجیره تامین است اما این موضوع غیرممکن نیست و قطعه‌سازان کشور توان سرمایه‌گذاری در این بخش را دارند.
وی تاکید کرد: با وجود توانمندی بخش قطعه‌سازی، مسئله اساسی بخش قطعه نیست، بلکه ما هنوز در اول راه تولید خودروی برقی ایستاده‌ایم و باید ابتدا به دانش فنی و بلوغ فناوری دست پیدا کنیم و بعد به سراغ بلوغ تولید برویم.
وی بیان کرد: در حال حاضر در کشور ما تی‌یرینگ به معنای واقعی و جهانی آن پیاده‌سازی نشده است و توسعه قطعه به صورتی که باید، اتفاق نیفتاده است و این موضوع درباره قطعات خودروی برقی نیز مطرح است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم انتقال تکنولوژی تولید قطعات برای خودروهای برقی را در حد انتقال خط تولید انجام دهیم، باز همان آش و همان کاسه است.
وی افزود: در اینجا مشکل بزرگتر هم وجود دارد، چراکه قطعات خودروهای برقی به طور مداوم به روز می‌شود و باید ارتقا پیدا کند و این نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه است.

دانش وجود دارد اما زیرساخت نیست

مدیر بخش خودرو پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران تاکید کرد: برای تولید خودروی برقی به لحاظ دانش کمبودی وجود ندارد، بلکه مشکل به کمبود زیرساخت مربوط می‌شود.
نهضتی افزود: این کمبود زیرساخت مربوط به تحقیق و توسعه در حوزه تیم‌های تخصصی و منابع انسانی و همچنین تست و توسعه محصول است.
وی با بیان اینکه از نظر دانش تولید قطعات و خودروهای برقی در کشور کارهای زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر در حد توسعه اولیه محصول و تولید نمونه‌های اولیه کارهایی انجام شده است، اما برای اینکه این محصول به جایگاه قابل اطمینانی برسد که قابلیت تولید انبوه داشته باشد، زیرساخت تست و توسعه محصول لازم است که در آن حوزه هنوز به جایگاهی که باید دست نیافته‌ایم.
وی ادامه داد: قدم‌هایی در بخش تست و توسعه محصول برداشته شده است، برای مثال اولین آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته به زودی در کشور افتتاح می‌شود اما برای رسیدن به تولید انبوه این قدم‌ها کافی نیست.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به تولید انبوه در این حوزه باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و اگر در این زمینه اقدامات لازم صورت نگیرد، به اندازه ۳۰ سال از سایر کشورها عقب خواهیم ماند، درواقع الان زمان سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

دولت از خودروی برقی استقبال کند تا مردم تشویق شوند

این پژوهشگر در حوزه خودروی برقی گفت: در بحث وجود بازار برای خودروهای برقی باید توجه داشته باشیم که در هیچ کجای دنیا بدون حمایت دولت‌ها، اقبال عمومی به خودروی برقی زیاد نشده است.
نهضتی گفت: در ماه ژانویه حدود ۷۰ درصد از فروش خودرو در نروژ مربوط به خودروهای برقی و پلاگین برقی بوده است که با حمایت و برنامه‌ریزی دولت محقق شده است.
وی عنوان کرد: نباید همه چیز به گردن بخش خصوصی گذاشته شود. در کشور ما وقتی درباره موتورسیکلت و خودروی برقی صحبت می‌شود، موضوع صحبت این است که مردم باید به خرید این گونه وسایل نقلیه اقبال نشان دهند.
وی افزود: در همه دنیا خرید خودروی برقی به صورت ناوگانی بوده است، به این معنا که ابتدا ناوگان‌های دولتی مانند پست یا پلیس برقی شده است.
وی اضافه کرد: همه‌گیری وسایل نقلیه برقی باید برای ناوگان‌هایی که متولی آن دولت است، به صورت پایلوت انجام شود. در کشور ما تعداد زیادی خودروی دولتی وجود دارد که می‌توان از ناوگان آنها شروع کرد.

افق روشنی برای تولید خودروی برقی پیش روی خودروسازان نیست

مدیر بخش خودرو پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، بیان کرد: خودروسازی‌های کشور به دو دلیل به تولید خودروی برقی ورود نکرده‌اند، اول به دلیل نقص تکنولوژی ناشی از نبود سرمایه‌گذاری و دوم به این علت که افق روشنی به آنها نشان داده نشده است تا به این عرصه ورود کنند.
نهضتی گفت: سرمایه‌گذاری کلانی برای توسعه و تولید خودروهای برقی لازم است. این در حالی است که خودروساز امیدی به فروش خودروی برقی ندارد.
وی تاکید کرد: دولت باید برای همه‌گیری خودروهای برقی برنامه‌ریزی کند، به این صورت که مشخص کند در چند سال آینده چه تعداد از خودروهای دولتی را برقی خواهد کرد و نخبگان این حوزه را به کار بگیرد و درصد داخلی‌سازی را نیز مشخص کند.
وی مطرح کرد: در حال حاضر فراخوانی برای تولید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی داده شده است و موعد تحویل ۶ ماهه است، این در حالی است که کسی نمی‌تواند تا ۶ ماه آینده در این زمینه توسعه‌های لازم را به ثمر برساند. اگر هم کسی بخواهد در این فراخوان شرکت کند، باید اتوبوس‌ها یا قطعات را از خارج از کشور وارد کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر یک خودروی برقی در کشور تولید شود، امکانات تست استاندارد آن وجود ندارد و باید برای انجام تست‌های لازم خودرو را به خارج از کشور بفرستیم که بسیار دشوار و هزینه‌بر است.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.