ورود صنعت خودرو به بورس سودده است؟

قطعه نیوز: با وجود آنکه چند وقتی است دولت به بحث قیمت گذاری خودرو ورود کرده، اما شاهد سنگ‌اندازی‌هایی از جانب شورای رقابت هستیم که این امر می‌تواند به ضرر سهامداران بازار سرمایه تمام شود.

قرار بود که دوشنبه مورخ ۲۰ بهمن ۹۹ قرار بود جلسه کارگروه رفع موانع تولید با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دهقان دهنوی رئیس جدید سازمان بورس به منظور لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو برگزار شود.

که فردای آن روز دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس از به تعویق افتادن آن خبر داد.

شورای رقابت مخالف برگزاری جلسه ای درخصوص قیمت خودرو

همین امر سبب شد تا ما این مسئله را از مدیر روابط عمومی سازمان بورس جویا شویم که او علت به تعویق افتادن این امر را مخالفت رضا شیوا رئیس شورای رقابت دانست.

خبرهای ضدو نقیضی که از صنعت خودرو در این هفته مطرح شد اثرش را کم و بیش بر سهم های خودرویی نیز گذاشت به گونه ای که ما را به سمتی سوق داد تا در رابطه با این موضوع با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو بنشینیم.

ورود صنعت خودرو به بورس سودده است؟

حسین محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اتفاقات اخیری که در صنعت خودرو پیش آمد و سبب شد که بر سهام های خودرویی تاثیر گذاشت، اظهار کرد: مشکل صنعت خودروی ما به عنوان یکی از صنایع بورس این است که آن ها نتوانستند برخلاف صنایع فولاد و پتروشیمی بخشی از محصولات خود را در بورس کالا یا بورس انرژی به فروش برساند، نکته حائز اهمیت آن است که همین امر سبب شد تا دو صنعت مذکور به همین دلیل با رشد چشمگیری در امر تولید مواجه شوند.

او تصریح کرد: صنعت خودروی ما در یک دهه گذشته با توجه به شرایط تحریمی حدود یک ۱.۵ میلیون تولید داشته است، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد ما در صنعت خودرو با بحث قیمت گذاری مواجه هستیم تصمیمات این شورا سبب شده تا مازاد تقاضا ایجاد شده است.

تصمیمات شورای رقابت عامل اصلی آسیب رساندن به بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تعویق انداختن جلسه ای که در روز دوشنبه با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان بورس قرار بود تحت عنوان کارگروه رفع موانع به منظور حل معضلات قیمت گذاری خودرو برگزار شود اما توسط شورای رقابت به تعویق اُفتاد، علاوه بر آنکه در آینده سبب آسیب زدن بر بخش عرضه و تقاضا می شود بر سهم های خودرویی حاضر در بازار سرمایه نیز لطمه وارد می کند.

محمودی اصل در رابطه با تاثیر صحبت های علیرضا رزم حسینی وزیر صمت که در برنامه پایش به تسهیل واردات و صادرات و تسریع در ترخیص کالا از گمرکات تا پایان دوره و تاثیر آن ها بر سهم های خودرویی، گفت: اگر امور مذکور به درستی رخ دهد سبب کاهش هزینه های اضافی و افزایش تولید خواهد شد که همین مسئله بر ارزش سهام های خودرویی تاثیر می گذارد.

نهایی شدن بحث قیمت گذاری تا چه میزان بر سهم های خودرویی اثر گذار است؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر بحث قیمت گذاری هایی که اخیرا برای صنعت خودرو مطرح شده بر سهم های حاضر در بازار سرمایه، گفت: اکنون تفاوت قیمت های خودرویی حاضر در کارخانه با بازار آزاد حدود ۵۰ درصد است امیدواریم هرچه سریع تر شورای رقابت نسبت به این امر ورود کند و بحث قیمت گذاری را نهایی کنند تا منافع حاصل از آن هرچه سریع تر به حساب سهامداران واریز شود.

او بیان کرد: اکنون مشکلی که برای تولیدکندگان صنعت خودرو پیش آمده این است که محصولات خود را دارند با زیان به فروش می رسانند که این امر نه تنها به تولیدکنندگان بلکه به سهامداران عمده این صنعت در بازار سرمایه نیز آسیب می زند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت باید با توجه به اینکه در چند ماه پایانی سال قرار دارد سعی کند که سود حاصل از فروش محصولات را به حساب سهامداران بازگرداند در غیر این صورت بازار خودرو وارد یک ابهامی خواهد شد که این مسئله آسیب جدی وارد خواهد کرد.

مجلس باید در رابطه با بحث خودرو تصمیمات جدی بگیرد

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر خبر لغو قیمت گذاری دستوری بر سهام‌های خودرویی، گفت: بحث خودرو و انحصاری بودن آن یک قانون است، اینکه یک مصوبه در جلسه هیئت مدیره بورس یا یک اظهار نظر وزیر بخواهد بر آن تاثیر بگذارد به طور حتم می‌توان گفت منطقی نیست مگر آنکه بخواهند در مجلس قانون آن را بازنگری کنند.

او افزود: تصمیمات مذکور اعم از عرضه خودرو در بورس کالا تاثیر چندانی بر بدنه بازار سرمایه نمی‌گذارد به علت آنکه اکنون بازار دچار شوک‌های سیاسی اعم از داخلی و خارجی است.

در پایان باید گفت با توجه به آنکه حدود یک ماه به پایان سال ۹۹ باقی مانده بهتر است هرچه سریع‌تر دولت از طریق شورای رقابت بحث قیمت گذاری را شفاف کند تا سهامداران آسیب نبینند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.