از بورسی شدن خودرو تا احتمال ریزش قیمتی در بازار +قیمت‌ها

قطعه نیوز: در یک هفته اخیر، مجلس بالاخره به عرضه خودرو در بورس کالا رای مثبت داد و این در حالی بود که براساس اعلام سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خریداران خودرو از طریق ساز و کار بورس که تصور می‌شود مصرف کننده نهایی خودرو خواهند بود، تا سه سال حق فروش خودروی خود را ندارند و در صورت فروش در کمتر از این بازه زمانی، باید ۳۰ درصد عوارض فروش بپردازند. از آن سو، احتمال بازگشت آمریکا به برجام، بازار خودرو را نیز همچون دیگر بازار‌ها در کشور، در مرز ریزش احتمالی قیمت‌ها قرار داده است.

احتمال عرضه خودرو در بورس کالا

در یک هفته اخیر، بالاخره یکی دیگر از موضوعات مهم در رابطه با شیوه قیمت گذاری خودرو در کشور به مقصد نهایی رسید. بر این اساس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در بهارستان، عرضه خودرو در بورس کالا را با اکثریت آرا در کمیسیون صنایع به تصویب رساندند.

با این همه، برای خریداران خودرو از طریق بورس خودرو که بر اساس برآورد مجلس نشینان احتمالاً خریداران و مصرف کنندگان واقعی خودرو خواهند بود، محدودیت‌هایی هم وضع شده است. حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت: محدودیت‌هایی برای خرید خودرو از طریق بورس وجود دارد، بدین صورت که افرادی که اقدام به خودرو از طریق بورس می‌کنند، تا سه سال امکان فروش ندارند و در صورت فروش باید تا ۳۰ درصد از قیمت خودرو را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

نوسان دو طرفه در بازار خودرو

طی هفته‌های اخیر، قیمت خودرو در بازار تا حدی اوج گرفته بود (رشد ۱۰ درصدی در پایان بهمن ماه در مقایسه با دی ماه) و این در حالی بود که در فاصله آبان ماه تا دی ماه سال جاری، قیمت خودرو به طور متوسط حدود ۳۰ درصد افت کرده بود.

رشد قیمت در هفته‌های اخیر، اما همپای رشد قیمت دلار در بازار آزاد ایران رخ داده و تا حدی به بازار مسکن هم تسری پیدا کرده بود و این در حالی بود که با اوج گیری نگرانی‌ها در مورد ادامه دار شدن اختلافات بر سر پرونده هسته‌ای ایران، انتظارات تورمی هم در حال رشد بود.

با این همه، طی دو روز اخیر، خبر‌هایی مبنی بر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و سیگنال‌های مثبتی که آمریکا به ایران نشان داده (انصراف از اعمال مکانیسم ماشه و رفع برخی محدودیت‌های دیپلماتیک برای دیپلمات‌های ایرانی) و همزمان تماس‌های میان رئیس جمهور ایران و مقامات اروپایی، احتمال افت قابل توجه قیمت‌ها در صورت بازگشت آمریکا به برجام را افزایش داده است.

در ادامه فهرست قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را مشاهده می‌کنید:

قیمت انواع خودرو در بازار ایران در هفته منتهی به اول اسفندماه ۱۳۹۹

مدل خودرو

قیمت بازار آزاد (تومان)

پژو ۴۰۵ بنزینی GLX

۱۸۹.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس اتوماتیک (مدل ۹۸)

۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

۱۹۶.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۲۶۶.۰۰۰.۰۰۰

کوییک دنده ای (مدل ۹۹)

۱۴۳.۰۰۰.۰۰۰

پراید ۱۵۱ پلاس (مدل ۹۹)

۱۲۲.۰۰۰.۰۰۰

پراید ۱۱۱ SE (مدل ۹۹)

۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰

لیفان X60 اتوماتیک (مدل ۹۷)

۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰

اپتیما هیبرید/ ۲۰۱۸

۱.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰

فولکس پاسات/ ۲۰۱۸

۲.۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰

منبع: پارسینه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.