ضدیخ اصل فقط در آزمایشگاه قابل تشخیص است

قطعه نیوز: یک تولیدکننده روانکارها و مایعات خودرو گفت: حدود ۹۰ درصد از مواد اولیه روغن ترمز داخلی‌سازی شده است.
امید اختری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: تحریم‌ها باعث شد تهیه مواد اولیه تولید روغن بسیار سخت شود و قیمت این مواد نیز به صورت نجومی افزایش پیدا کرده بود.
وی افزود: با کمک تیمی از اساتید دانشگاه و شیمی در بخش تحقیق و توسعه، مواد اولیه روغن در حدود یک سال و نیم گذشته، داخلی‌سازی شد.
اختری بیان کرد: مواد اولیه تولید داخل ۵۰ درصد ارزان‌‌تر از مشابه خارجی است و کیفیت بالاتری هم دارد.

روغن تقلبی به دلیل ارزان‌تر بودن خریدار دارد

این تولیدکننده روانکارها و مایعات خودرو بیان کرد: متاسفانه روغن تقبلی در بازار به وفور یافت می‌شود و سازمان استاندارد و اداره تعزیرات نیز فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنند، اما متاسفانه به دلیل مصرف زیاد روغن، امکان کنترل همه بازار وجود ندارد.
اختری افزود: روغن ترمز محصولی است که با جان مردم در ارتباط است و فروشندگان از نحوه تشخیص نوع اصلی آن اطلاعی ندارند و در بسیاری موارد به دلیل ارزان‌تر بودن و استقبال مشتری این کالا را خرید و فروش می‌کنند.
وی افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از فروش روغن تقلبی و بی‌کیفیت، این کالا در بازار با قیمت پایین به فروش می‌رسد و مشتری نیز اطلاعات علمی لازم را ندارد و به دلیل ارزانی از این نوع روغن استقبال می‌کند.
وی با بیان اینکه اصل بودن روغن ترمز باید در آزمایشگاه تعیین شود، گفت: سعی کرده‌ایم با کددهی و رمزدار کردن بسته‌بندی روغن که قابل استعلام باشد، جلوی سوءاستفاده را بگیریم.

ضدیخ تولیدی با مواد اولیه داخلی صادر می‌شود

این فعال حوزه روانکارها و مایعات خودرو عنوان کرد: در حال حاضر مواد اولیه ضدیخ نیز ایرانی است و داخلی‌سازی شده است و ضدیخ‌های تولید شده کیفیت بالا و قابلیت صادرات دارند و به ارمنستان و آذربایجان صادر می‌شوند.
اختری شرح داد: در بازار نمونه‌های ضد یخ تقلبی نیز مانند روغن موجود است و نکته قابل توجه این است که آزمایش کیفیت ضدیخ باید در آزمایشگاه انجام شود.
وی ادامه داد: بعضی افراد برای تشخیص ضد یخ اصل آن را می‌چشند، چون ضدیخ اصل شیرین است که این کار غیرعلمی و بسیار خطرناک است.
به گفته اختری، در حال حاضر علاوه بر چشیدن، در فروشگاه‌ها ضدیخ را در سردخانه قرارمی‌دهند تا اصل بودن آن را تشخیص بدهند، که این کار نیز اشتباه است چراکه مواد زیادی وجود دارد که در دمای زیر صفر یخ نمی‌زند.
وی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان باید ضدیخ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند و بازخورد مصرف یک برند را مشاهده و سپس به خرید اقدام کنند.

خبرنگار: علیرضا نوریان

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سعید شمسایی می گوید

    این نکته جالبیه. یعنی ضد یخ اصل غیر از اینکه توی دمای زیر صفر یخ نمیزنه، باید طعم شیرین هم داشته باشه؟

    1. رهامید می گوید

      داداش حالا بر نداری راه بیفتی توی بازار ضدیخ اصل و فیک مزه کنی و تشخیص بدی…….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.