آیا می‌توان فیلتر گیربکس اتوماتیک را داخلی سازی کرد

قطعه نیوز: غزاوی، تولید کننده فیلترهای صنعتی در خصوص توان تولید فیلترهای گیربکس اتوماتیک، گفت: برای نخستین بار در کشور فیلترهای پرسی را تولید کردیم که از این فناوری می‌توان برای تولید بسیاری از فیلترهایی که در کشور تولید نمی‌شود بهره گرفت.

ضعف تولید فیلتر گیربکس اتوماتیک در صنعت خودرو تبدیل به پاشنه آشیل شده است. فیلتری که دانش تولید آن هنوز به دلیل نبود زیر ساخت‌ها داخلی سازی نشده است. بسیاری از تولیدکنندگان با چالش تامین مواد اولیه برای این قطعه مواجه و نبود استانداردهای لازم برای تولید و واردات معضل دیگری را فراهم کرده است. هرچند که شیوه‌های جدید تولید می‌تواند در دست یابی به قطعات با کیفیت‌تر اثرگذار باشد، اما به دلیل نبود مواد اولیه مناسب این موضوع در هاله از ابهام قرار خواهد گرفت.

تولید فیلتر گیربکس مشروط به حمایت

محمد غزاوی تولید کننده فیلترهای صنعتی و تراکتوری با اشاره به توان تولید انواع فیلترها و صافی‌های ویژه برای ماشین آلات، گفت: با توجه به تجربه شش ساله در زمینه تولید فیلترهای صنعتی توانایی تولید سفارشی محصولات را مشروط به خرید تضمینی داریم.

این تولید کننده ضمن اشاره به افزایش دو برابری قیمت فیلترها، افزود: با توجه به اینکه ۲۰ درصد مواد اولیه تولیدات ما وابستگی به خارج دارد، قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته است. همین مساله در افزایش قیمت فیلترهای موجود در بازار تاثیر دارد.

غزاوی در خصوص تولید فیلتر با ساختار جدیدی که ساخته‌اند، بیان کرد: برای نخستین بار در کشور فیلترهای پرسی را تولید کردیم. این نوع فیلترها به دلیل حذف چسب عمر مفید بالاتر و مانع از ایجاد آلودگی روغن می‌شوند. این مزیت تضمین کننده افزایش عمر مفید تجهیزات و سیستم‌ها خواهد بود. از این فناوری می‌توان برای تولید بسیاری از فیلترهایی که در کشور تولید نمی‌شود بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی جدید برای تولید فیلتر روغن دارد، ادامه داد: در صورت حمایت‌های لازم به ویژه تضمین خرید توانایی ساخت فیلترهای گیربکس اتوماتیک را داریم. چندی پیش برای یک سیستم که فیلتر وارداتی داشت را داخلی سازی کردم، اما برخی از سودجویان مانع از ورود این کالا به بازار شدند.

غزاوی در پایان افزود: تولیداتی که داریم را نمی‌توانیم به تمام شرکت‌ها ارائه دهیم، به طور مثال یک شرکت تولید کننده فقط از فعالان هم استانی خود اقدام به تهیه محصولات موردنیاز می‌کند. این نگرش در صنعت سبب ایجاد بازار غیررقابتی و ورود سخت تولیدکنندگان به آن می‌شود. معمولا فروشندگان تمابل به خریداری محصولات جدید با قیمتی حدود یک سوم قیمت تمام شده، دارند.

تامین کاغذ چالش اصلی

یک کارشناس فنی با اشاره به این موضوع که مشکل اصلی تولید این قطعه فرآیند ساخت نیست، گفت: کاغذ عامل اصلی که سبب پالایش و جداسازی ذرات ناخالص موجود در روغن است. ماده اولیه اصلی فیلترها کاغذ بوده که تامین آن با توجه به تحریم‌ ها شرایط سختی دارد.

این منبع آگاه، با اظهار داشتن این موضوع که بسیاری از فیلترهای گیربکس وارداتی نیز مشکل دارد، افزود: از آنجایی که توان تولید فیلترهای گیربکس اتوماتیک براساس استانداردهای روز دنیا در کشور ناشی از جبر تحریم‌ ها وجود ندارد، برخی از تولیدکنندگان واردات انجام و محصول را در بسته بندی شرکت خود به بازار عرضه می‌کنند. در شرایط بازار فعلی یافتن فیلترهای گیربکس اصلی و استاندارد برای برخی از خودروها به ویژه محصولات ژاپنی و کره‌ای با چالش همراه است. یک برند ژاپنی مشهور، فیلتر گیربکس اصلی را در بازار نداشته و آنچه که مصرف می‌شود با گذشت مدت زمان کوتاهی خرابی ایجاد می‌کند.

این کارشناس فنی با طرح این موضوع که عامل بیشتر خرابی‌های گیربکس ناشی از کیفیت پایین فیلترها است، بیان کرد: برخی از فیلترها به دلیل ساختار ضعیف تولید، استفاده از چسب و کاغذ نامرغوب توان تصفیه صحیح سیال موجود در گیربکس را نداشته، این موضوع منجربه خرابی سریع قطعات هیدرولیکی می‌شود. هرچند که گاهی مالکان خودروها یا تعمیرکاران برای کاهش هزینه‌های نگهداری تعویض فیلترها را با تاخیر مواجه می‌کنند، این مورد هزینه‌های هنگفت تعمیر یا تعویض گیربکس را به مالک تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه، برخی از سودجویان در بازار کاغذهای معمولی‌تر نسبت به فیلتر گیربکس تولید این قطعه را انجام می‌دهند، گفت: از آنجایی که استاندارد جدی برای نظارت بر فیلترهای گیربکس وارداتی یا تولیدی در سطح بازار وجود ندارد، هزینه استهلاک به شدت افزایش خواهد یافت. زیرا در گام نخست روغن و سپس گیربکس عمر مفید و کارایی لازم را از دست خواهد داد.

این کارشناس با عنوان کردن این موضوع که توان تولید هر نوع فیلتری در کشور وجود دارد، اظهار داشت: صنعت خودرو به تنهایی توان داخلی سازی صفر تا صد تمام محصولات را ندارد، لذا صنایع وابسته باید برای داخلی سازی محصولات سلولزی اقدامات ویژه انجام دهند. تا زمانی که چالش تامین ماده اولیه وجود داشته باشد تولید قطعات اصلی و های-تک با معضل مواجه خواهد بود.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.