مقایسه سانتافه با اسپورتیج+مشخصات فنی

قطعه نیوز: مشخصات فنی سانتافه با اسپورتیج در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در این مطلب این‌بار ‌سراغ ۲ کراس‌اوور پر‌طرف‌دار بازار ایران رفته‌ایم. در این مقاله، قصد داریم به مقایسه سانتافه و اسپورتیج از نظر طراحی، فنی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی و تجربه رانندگی بپردازیم. با ما همراه باشید.

در ابتدای مقاله مقایسه سانتافه و اسپورتیج، کمی با پیشینه هر دو خودرو آشنا می‌شویم.

هیوندای سانتافه

نسل اول هیوندای سانتافه، در سال ۲۰۰۱ و در کلاس خودرو‌های کراس‌اوور کامپکت به بازار خودرو معرفی شد. از آن‌جایی که سانتافه نسل اول ظاهری ساده داشت، ۶ سال بعد در سال ۲۰۰۷ نسل جدیدی از آن با کابین جدید روانه بازار شد.  هیوندای نسل دوم فیس‌لیفت، هم‌زمان با بازار‌های جهانی، به بازار ایران نیز راه‌ یافت و در زمان بسیار کوتاهی، جایگاه ویژه‌ای در قلب علاقه‌مندان به خودرو‌های کراس‌اوور برای خود باز کرد.

نوار موفقیت‌های فروش سانتافه در ایران، پاره‌شدنی نبود و بار دیگر در سال ۲۰۱۴ نسل سوم با ظاهری زیبا‌تر ومدرن‌تر در صدر جدول فروش خودرو‌های وارداتی قرار گرفت. در سال ۲۰۱۸، سانتافه می‌توانست با حضور نسل چهارم در ایران، رکورد بی‌نظیر دیگری در فروش خود ثبت کند که با توقف واردات خودرو، این رویا از دست رفت و پای هیوندای سانتافه نسل چهارم هرگز به خیابان‌های ایران باز نشد.

اسپورتیج

در سمت دیگر این مقایسه، کیا اسپورتیج با ظاهری جذاب و جوان‌پسند در کلاس کراس‌اوور ایستاده است؛ خودرویی که برای کره‌ای‌ها در جایگاه یک سمبل ملی قرار دارد. اسپورتیج در زمان حیات نه‌چندان‌طولانی خود، دوشادوش غو‌ل‌های ژاپنی به رقابت ایستاد، به قلب اروپا راه پیدا کرد، دل آمریکایی‌های مشکل‌پسند را به‌دست ‌آورد والبته در کیفیت و قیمت نیز حریف خوبی برای چینی‌های پر‌آپشن بوده است.

اولین نسل اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ متولد شد و اندکی بعد، در سال ۲۰۰۴ نسل دوم این خودرو توسط شرکت کیا معرفی شد. اطلس خودرو به عنوان نماینده فروش اسپورتیج در ایران، در سال ۲۰۰۸ پای نسل دوم این خودرو را به خیابان‌های ایران باز کرد و به‌سرعت توجه علاقه‌مندان خودروهای کلاس SUV را به خود جلب کرد. در سال‌های بعد، نسخه‌های دیگری نیز به بازار معرفی شد. نسل چهارم اسپورتیج تحت عنوان کیا اسپورتیجQL،  از سال ۱۳۹۷ وارد بازار خودرو ایران شد و در‌حال‌حاضر، آخرین نسل موجود در بازار ایران، نسخه ۲۰۱۷ این خودرو است.

مقایسه سانتافه و اسپورتیج از لحاظ ظاهری

طراحی ظاهری سانتافه

با نگاهی به نمای ظاهری سانتافه، به‌آسانی آثار بلوغ و هوش‌مندی در طراحی را مشاهده خواهید کرد. استفاده از زبان مشترک طراحی محصولات هیوندای، باعث نشده است که سانتافه با چهره‌ای تکراری در میدان رقابت حاضر شود یا از مزیت سبک طراحی چشم‌گیر و جسورانه محروم بماند. همین ظاهر جذاب، یکی از دلایل محبوبیت بالای سانتافه، این کره‌ای پر‌فروش است. 

در بخش جلویی سانتافه، شاهد نمایشی هماهنگ از المان‌های  اسپرت و لوکس هستیم. جلو‌پنجره چند‌ضلعی و چراغ‌های جلویی با گرافیکی جذاب و LED دی‌لایت، ظاهری خشن برای سانتافه نمایش می‌دهد. طراحی جدید سانتافه، سعی کرده است دل تمامی خریداران را به ‌دست آورد؛ از سویی، با المان‌هایی مانند چراغ‌های چشم‌گیر در بخش عقب و جلو و خروجی دبل اگزوز، دل جوان‌ها را ربوده است و از طرفی، با پرهیز از حجم‌پردازی‌‌های اغراق‌آمیز، مورد‌توجه قشر میان‌سال قرار گرفته است. در نمای جانبی نیز خطوط عضله‌ای سراسری در امتداد دستگیره‌ها  و رکاب دو‌تکه زیر در‌ها و رینگ‌ها، تمام انتظارات از یک خودرو اسپرت را برآورده کرده است.

طراحی ظاهری اسپورتیج

در بخش مقایسه سانتافه و اسپورتیج از ‌لحاظ ظاهری، باید گفت که اسپورتیج QL  اگرچه دچار تغییراتی نسبت به نسل‌های پیش شده، اما هم‌چنان حالت تهاجمی و پرابهت خود را حفظ کرده است. این طراحی جسورانه، شاید به این خاطر باشد که آلمانی‌ها بیشترین سهم را در طراحی اسپورتیج داشته‌اند؛ البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که زبان اصلی طراحی اسپورتیج، برگرفته از محصولات دیگری چون کیا KX3 است که در کشور چین تولید شده است.

جلوپنجره جدید، تا حد زیادی خودرو را عریض‌تر نشان می‌دهد و کنار چراغ‌های جذاب، این حس را به بیننده القا می‌کند که با خودرویی بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی روبرو است؛ در‌صورتی‌که عرض خودرو نسبت به نسخه‌های قبل، تغییری نکرده است. رینگ‌های بزرگ‌تر این نسخه، به‌خوبی نشان‌گر شخصیت جوان‌گرا و اسپرت اسپورتیج است.

بیشترین سهم جذابیت نمای عقب اسپورتیج، به چراغ‌های عقب تعلق دارد. به‌طور کلی، طراحی اسپورتیج QL یکی از نقاط قوت این خودرو است و حتی جایزه بهترین طراحی موسسه Red Dot در سال ۲۰۱۶ را برای این خودرو به دست آورده است.

مقایسه سانتافه با  اسپورتیج در بخش طراحی داخلی

۲۰۱۸ Santa Fe

همانند بخش خارجی، داخل کابین نیز سانتافه با طراحی یک داشبورد کاربردی، به‌خوبی نبض هیجان کاربر را در دست گرفته است. داشبورد طراحی شده با کلید‌‌های متعدد، نور‌های مخفی و آپشن‌های فراوان، نمایش هیجان‌انگیزی از یک کابین اسپرت را پیش روی بیننده به تصویر کشیده است و گویی باب طبع سلیقه ایرانی طراحی شده است.

اما درباره مقایسه هیوندای سانتافه و اسپورتیج در بخش طراحی داخلی، باید گفت که اسپورتیج  QL، رویه میانه‌ای پیش گرفته و تقریبا در میانه همان راهی قرار دارد که تویوتا رافور چند سال پیش پیموده است.

دکمه‌های کاربردی روی فرمان، کلید‌های مرتب آپشن‌ها که به‌صورت زاویه‌دار روی کنسول قرار دارند و نمایش‌گری که میان دریچه‌های تهویه هوا قرار گرفته، کنسول و داشبوردی منظم و هماهنگ را ارائه کرده است. در کل، نمای داخلی اسپورتیج QL  اگرچه به خوبی نمای ظاهری آن نیست، اما تا حد زیادی رضایت مشتریان را به دنبال دارد و نمره قابل‌قبولی می‌گیرد.

مقایسه سانتافه با اسپورتیج  از لحاظ فنی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقایسه سانتافه و اسپورتیج، بخش فنی است. سانتافه عرضه‌شده در بازار ایران، قدرت خود را مدیون پیشرانه‌ ۴ سیلندر ۲.۴  لیتری  GDi است که قدرتی برابر با ۱۸۸ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۱  نیوتن‌متر تولید می‌کند. نیروی این پیشرانه، توسط گیربکس ۶ دنده اتومات شیفت‌لاک به چرخ‌ها منتقل می‌شود  و خودرو را به حرکت وا‌می‌دارد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، ۱۰.۵  لیتر در هر صد‌ کیلومتر است که با توجه به شرایط و کیفیت رانندگی متغیر است.

اسپورتیج QL نیز در قلب خود میزبان یک پیشرانه  4 سیلندر خطی ۲.۴  لیتری با فناوری GDI است که توان خروجی برابر ۱۸۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۷ نیوتن‌متر دارد. در اسپورتیج  QL نیز مانند سانتافه،  گیربکس ۶ دنده اتومات، وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های خودرو را بر‌عهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی اسپورتیج  QL در هر صد کیلومتر تقریبا ۸.۵ لیتر است.

در جدول زیر، می‌توانید مقایسه سانتافه و اسپورتیج را از لحاظ فنی مشاهده کنید:

مدل خودروهیوندای سانتافه دی ام ۲۰۱۸اسپورتیج QL
پیشرانه۴ سیلندر GDi۴ سیلندر خطی GDI
حجم موتور۲.۴ لیتر۲.۴ لیتر
حداکثر قدرت۱۸۸ اسب‌بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه۱۸۱ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور۲۴۵ نیوتن‌متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه۲۳۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس۶ دنده اتومات shifter۶ دنده اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفرتاصد۱۱.۶ ثانیه۹.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت۲۱۷ کیلومتر در ساعت

مقایسه سانتافه با اسپورتیج  از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی

در این بخش به مقایسه سانتافه و اسپورتیج از لحاظ آپشن‌ها و خدمات رفاهی خواهیم پرداخت. شمردن تمامی آپشن‌های سانتافه کار آسانی نیست و از میان آن‌ها، می‌توان به مواردی چون اتو‌پارک، ترمز پارک برقی، صندلی‌های چرمی گرم‌کن‌‌دار برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز‌کنترل و سنسورهای ایمنی باران و نور اشاره کرد.

در سمت دیگر این مقایسه، در لیست آپشن‌های بلند‌بالای اسپورتیج QL شاهد مواردی چون گرم‌کن و سردکن صندلی‌، کروز‌کنترل، سنسورهای ایمنی باران و فشار باد تایر، شیشه دودی عقب، سقف پانوراما و سانروف هستیم.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه سانتافه و اسپورتیج را از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی مشاهده کنید:

تجهیزاتهیوندای سانتافه دی ام ۲۰۱۸اسپورتیج QL
چراغدی‌لایت/  اتولایت/  نوربالا اتومات/  ارتفاع نور اتومات/  چراغ مه‌شکن جلو/  چراغ مه‌شکن عقب/  چراغ چرخشی/  چراغ‌شور/ چراغ بدرقهدی‌لایت/  اتولایت/ چراغ مه‌شکن جلو/  چراغ مه‌شکن عقب/ چراغ‌شور/ چراغ خوش‌آمدگویی/ مه‌شکن LED چهارتایی جلو
سیستم‌های مولتی‌مدیا۶ اسپیکر – (سیستم پخش اینفینیتی با ۱۰ اسپیکر: سفارشی) – هندزفری۸  اسپیکر JBL با آمپلی‌فایر – تشخیص صدا – هندزفری
صفحه نمایش(۸ اینچی لمسی: سفارشی)۵  اینچی لمسی
آینهآینه عقب الکتروکرومیک/ آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرم‌کنآینه عقب الکتروکرومیک/ آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرم‌کن
تهویه مطبوعاتومات دوگانه– دریچه تهویه عقباتومات دوگانه – دریچه تهویه عقب
صندلیصندلی‌ راننده ۸ حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر– مموری/ صندلی سرنشین جلو ۶ حالته برقی/ صندلی عقب تاشو سه تکه ردیف دوم – تاشو دوتکه ردیف سوم – صندلی ردیف سوم/ ایزوفیکس صندلی/ خروجی ۱۲ ولتصندلی‌ راننده ۱۰ حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر/ صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی/ صندلی عقب 2 حالته دستی – تاشو دوتکه/  ایزوفیکس صندلی/ خروجی ۱۲ ولت/ شارژر وایرلس
شیشهشیشه دودی عقب/ شیشه بالابر آنتی‌ترپ/  پرده جانبی عقبشیشه دودی عقب
سیستم‌های هشدار دهندهسنسور جلو/ سنسور عقب/  سنسور باران/  سنسور فشار باد تایرسنسور جلو/ سنسور عقب/  سنسور باران/  سنسور فشار باد تایر
سایر امکاناتسقف پانوراما (سفارشی)/ سانروف (سفارشی)/ تریم طرح چوب (سفارشی)/ ورود بدون کلید/ استارت دکمه‌ای/ کول‌باکسسقف پانوراما/ سانروف/ ورود بدون کلید/ استارت دکمه‌ای

مقایسه سانتافه و اسپورتیج  از لحاظ تجهیزات ایمنی

امروزه، ایمنی خودرو‌ها یکی از مهم‌ترین موارد برتری آن‌ها است. سانتافه، علاوه بر ۵ ستاره ایمنی موسسه یوروانکپ، امتیازهای بالایی را نیز در تست‌های تصادف موسسه IIHS یا ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا در کارنامه ایمنی خود دارد. البته که اسپورتیج QL نیز نشان ۵ ستاره ایمنی موسسه یوروانکپ را دارد و مانند رقیب، از تست‌های موسسه ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا با کسب نمره تاپ، سربلند بیرون آمده است.

البته که موفقیت در این تست‌ها تا حد زیادی به‌لطف امکانات ایمنی مانند ایربگ‌های متعدد و سیستم‌های ترمز پیشرفته هر دو خودرو به‌دست ‌آمده است، اما نباید از نقش بدنه فولادی و محکم هر دو خودرو در بخش ایمنی نیز غافل شد.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه سانتافه و اسپورتیج  را از لحاظ ایمنی مشاهده کنید:

تجهیزاتهیوندای سانتافه دی ام ۲۰۱۸اسپورتیج QL
چراغدی‌لایت/  اتولایت/  نوربالا اتومات/  ارتفاع نور اتومات/  چراغ مه‌شکن جلو/  چراغ مه‌شکن عقب/  چراغ چرخشی/  چراغ‌شور/ چراغ بدرقهدی‌لایت/  اتولایت/ چراغ مه‌شکن جلو/  چراغ مه‌شکن عقب/ چراغ‌شور/ چراغ خوش‌آمدگویی/ مه‌شکن LED چهارتایی جلو
سیستم‌های مولتی‌مدیا۶ اسپیکر – (سیستم پخش اینفینیتی با ۱۰ اسپیکر: سفارشی) – هندزفری۸  اسپیکر JBL با آمپلی‌فایر – تشخیص صدا – هندزفری
صفحه نمایش(۸ اینچی لمسی: سفارشی)۵  اینچی لمسی
آینهآینه عقب الکتروکرومیک/ آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرم‌کنآینه عقب الکتروکرومیک/ آینه جانبی تاشو برقی/ آینه جانبی با تنظیم برقی/ آینه جانبی با گرم‌کن
تهویه مطبوعاتومات دوگانه– دریچه تهویه عقباتومات دوگانه – دریچه تهویه عقب
صندلیصندلی‌ راننده ۸ حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر– مموری/ صندلی سرنشین جلو ۶ حالته برقی/ صندلی عقب تاشو سه تکه ردیف دوم – تاشو دوتکه ردیف سوم – صندلی ردیف سوم/ ایزوفیکس صندلی/ خروجی ۱۲ ولتصندلی‌ راننده ۱۰ حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر/ صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی/ صندلی عقب 2 حالته دستی – تاشو دوتکه/  ایزوفیکس صندلی/ خروجی ۱۲ ولت/ شارژر وایرلس
شیشهشیشه دودی عقب/ شیشه بالابر آنتی‌ترپ/  پرده جانبی عقبشیشه دودی عقب
سیستم‌های هشدار دهندهسنسور جلو/ سنسور عقب/  سنسور باران/  سنسور فشار باد تایرسنسور جلو/ سنسور عقب/  سنسور باران/  سنسور فشار باد تایر
سایر امکاناتسقف پانوراما (سفارشی)/ سانروف (سفارشی)/ تریم طرح چوب (سفارشی)/ ورود بدون کلید/ استارت دکمه‌ای/ کول‌باکسسقف پانوراما/ سانروف/ ورود بدون کلید/ استارت دکمه‌ای

مقایسه سانتافه با اسپورتیج از نظر تجربه رانندگی

همان‌طور که می‌دانید، سانتافه خودرویی جا‌دار و راحت است و سواری نرم و خوبی را برای سرنشینان فراهم کرده است. گیربکس سانتافه به‌خوبی وظیفه خود را انجام ‌می‌دهد و تعویض دنده‌ها، نرم و سریع اتفاق می‌افتد؛ در نتیجه، نیازی به استفاده از سیستم دستی نخواهد بود.

در خصوص اسپورتیج QL نیز باید گفت که با یک خودرو حرفه‌ای و بی‌نقص طرف هستیم. سواری این خودرو، مشابه کمتر خودرویی در این کلاس است و نسبت به مدل SL‌ خود نیز بهتر شده است. از لحاظ ایمنی، این خودرو در بهترین سطح قرار دارد و حتی تا حدی، زیبایی را نیز فدای ایمنی سرنشین کرده است. البته در مواردی نیز این توجه بیش از حد به ایمنی، مشکل‌ساز شده است؛ به‌طور مثال، ضخامت ستون‌های کناری مانع دید خوب راننده می‌شود. در نسخه جدید، شاهد پختگی و عملکرد بهتر گیربکس نیز هستیم؛ تعویض دنده‌‌ها به‌نرمی صورت می‌گیرد و حتی در سربالایی‌های شدید هم به‌ندرت نیاز به استفاده از حالت دستی حس می‌شود.

جمع‌بندی مقایسه سانتافه با اسپورتیج 

اما در راند آخر مقایسه سانتافه و اسپورتیج، کار بسیار سختی داریم. سانتافه، خودرو محبوب بسیاری از علاقه‌‌مندان خودرو است و از‌همین‌رو، بازار دست‌دوم بسیار پر‌رونقی دارد.

اگرچه تعداد منتقدان این خودرو در مقابل طرف‌دارانش چشم‌گیر نیست، اما سانتافه هم یک زیبای بی‌عیب‌و‌نقص نیست .سانتافه علی‌رغم دودیفرانسیل بودن، تنها یک خودرو شهری و خانوادگی است و توزیع نیروی وزن در آن، به‌گونه‌‌ای است که اصلا نباید برای آفرود روی آن حساب کنید.

اسپورتیج بارها ثابت کرده است که در هر مقایسه‌ای چیزی برای گفتن دارد. این خودرو از دید خریداران و مالکان، خودرویی کم‌آزار، ایمن، جذاب و کم‌خرج است؛ تعمیرگاه‌های فراوان دارد و قطعات یدکی آن هم کم‌و‌بیش در دسترس است. بازار دست‌دوم این خودرو همیشه پر‌تقاضا است و برای فروش آن در هر وضعیتی که باشد، مشکل چندانی نخواهید داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.