فیلتر هوای بی‌کیفیت به موتور خودرو آسیب می‌زند

قطعه نیوز: تعویض به موقع فیلتر هوا برای جلوگیری از آسیب به خودرو ضروری است، اما فیلتر هوا در خودرو چه نقشی دارد و چرا تعویض به موقع آن اهمیت زیادی دارد؟
به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»؛ فیلتر هوا قطعه‌ای است که در محل ورود هوا به موتور خودرو قرار می‌گیرد تا ناخالصی‌های هوا را جذب کند. علاوه بر آن، میزان هوای ورودی به موتور را نیز کنترل می‌کند.
نحوه کار فیلتر هوا به این صورت است که ذرات موجود در هوا بر روی کاغذ فیلتر می‌نشیند.
فیلترهای هوا به عنوان قطعه مصرفی شناخته می‌شوند و پس از مدتی مصرف شده و کارایی مفید خود را از دست می‌دهند. طول عمر آنها به محیطی که خودرو در آن کار می‌کند و میزان استفاده از خودرو بستگی دارد.
انباشته شدن ذرات غبار و آلودگی بر روی فیلتر، مقاومت آن را در برابر جریان هوای ورودی، زیاد می‌کند و در نتیجه عملکرد موتور خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود.
اگر فیلتر هوای خودروی شما کثیف باشد، باعث می‌شود مصرف بنزین بالا ‌برود. فیلتر هوای کثیف همچنین می‌تواند به خودرو آسیب بزند، بنابراین برای کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از آسیب خودرو و البته جلوگیری از آلودگی محیط زیست بهتر است فیلتر هوای خودروی خود را به موقع تعویض کنید.
باید بدانید که بکار بردن فیلتر هوای نامرغوب باعث صدمه دیدن موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد شد.
نکته دیگر این که حتما فیلتر مرغوب خریداری کنید، چراکه نصب فیلتر هوای بی‌کیفیت باعث آسیب دیدن موتور و افزایش مصرف سوخت می‌شود.
علاوه بر آن باید توجه کرد که محل قرارگیری فیلتر هوا در خودروهای مختلف با هم فرق دارد و اگر نصب آن به طور صحیح صورت نگیرد، هوا از میان درزهای فیلتر می‌گذرد و فیلتر در انجام وظیفه خود به خوبی عمل نخواهد کرد که نتیجه آن وارد آمدن صدماتی به موتور خودرو است.

فیلتر هوا را چه زمانی تعویض کنیم؟

عمر مفید یک فیلتر هوا در حدود ۳ تا ۵ هزار کیلومتر است، درواقع هر فیلتر هوا یک ظرفیت دارد که با توجه به میزان گرد و غبار و آلاینده هایی که می‌تواند به خود جذب کند، تعیین می‌شود.
اصطلاح «هوادهی فیلتر هوا» در اینجا رواج دارد که به معنای حجم هوایی است که از واحد سطح فیلتر در واحد زمان عبور می‌کند.
هوادهی بالا نشان‌دهنده مقاومت پایین فیلتر در برابر عبور هوا است که در نتیجه آن، موتور نیروی کمتری برای مکش هوا به کار می‌برد و کارایی خودرو افزایش پیدا می‌کند.
به بیان کلی، تعویض به موقع فیلتر هوا، کارایی موتور را بالا برده و از مصرف بالای سوخت جلوگیری می‌کند.
موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید این است که فیلتر هوا را برای استفاده مجدد تمیز نکنید، چراکه با این کار گرد و غبار روی فیلتر که با بافت آن ترکیب شده است، از بین نمی‌رود.

کیفیت فیلتر، نکته قابل اهمیت در خرید آن

کاغذ مورد استفاده در فیلتر در کیفیت آن نقش مهمی دارد. این کاغذها شکل و ظاهری یکسان اما بازدهی متفاوتی دارند. تشخیص بازدهی مناسب تنها با آزمایش در آزمایشگاه‌های مجهز امکان‌پذیر است.
از آنجا که کاغذ نامرغوب خسارت‌های اساسی به موتور وارد می‌کند، در انتخاب و خرید فیلتر هوا با کارشناسان مورد اعتماد مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.