نقد و بررسی موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰

قطعه نیوز: شرکت موتورسیکلت‌سازی دایلیم (Daelim) وابسته به کشور کره جنوبی، فعالیت خود را در زمینه مونتاژ موتورسیکلت از سال ۱۹۶۲ و با محصولات شرکت هوندا ژاپن در شهر سئول آغاز کرد. در سال ۱۹۷۶ نیز این کمپانی مرکز تحقیق و توسعه خود را در کشور ژاپن دایر کرد و یک سال پس از آن، به تولید محصولات اختصاصی با نشان دایلیم روی آورد.

یکی از تولیدات این شرکت که به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرده است، مدل دایلیم VJF250 یا به طور خلاصه دایلیم ۲۵۰ است که در قالب یک موتورسیکلت اسپرت در دسترس مشتریان داخلی قرار دارد. موتور دایلیم ۲۵۰ در سال ۲۰۱۱ به سبد محصولات این کمپانی کره‌ای اضافه شد و در ایران توسط شرکت کویر موتور روی خط مونتاژ قرار گرفت.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا این موتورسیکلت اسپرت کره‌ای ۲۵۰ سی سی را از جنبه‌های ظاهری و فنی مورد نقد و تحلیل قرار دهیم.

طراحی بدنه نسبتا ساده اما خوشایند دایلیم ۲۵۰ (Daelim 250)

در همان ابتدا که به فرم بدنه و سبک و سیاق فلاپ‌های این موتورسیکلت اسپرت می‌نگرید، شاید سادگی آن در قیاس با برخی محصولات موجود در بازار نظیر کی تی ام ۲۵۰، مگلی ۲۵۰ و مگلی ۲۰۰ نظر شما را درباره طراحی ساده و نه‌چندان پرآلایش دایلیم ۲۵۰ تحت تاثیر منفی قرار دهد؛ به ویژه حالت دوگانه چراغ‌های جلو احتمالا چندان قادر به برانگیختن احساسات و هیجانات شما نخواهد بود

با این حال طراحی آیرودینامیک و قابل قبول فلاپ‌ها و ایجاد شکاف‌های مناسب جهت عبور جریان هوا سبب به وجود آمدن نمایی تقریبا قابل قبول و نسبتا مناسب در حد یک موتورسیکلت اسپرت شهری شده که البته چندان مدرن به جلوه نمی‌کند.

طرح باک بنزین نیز به همراه فرم ساده منبع اگزوز از دیگر ویژگی‌های شمایل ظاهری دایلیم ۲۵۰ به شمار می‌روند که در قیاس با سایر تولیدات موجود در بازار از وجهه کلاسیک‌ و سنتی‌تر بهره می‌برند.

صندلی‌ها به صورت دو تکه و غیر هم‌سطح طراحی شده که این مقوله از ویژگی‌های رایج موتورسیکلت‌های اسپرت شهری به شمار می‌رود؛ با این حال فرم صندلی نیز از شاکله جذابی سود نمی‌برد.

موتور دایلیم ۲۵۰

در مجموع باید عنوان داشت که طراحی ظاهری موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ از هیجان کافی برخوردار نبوده و نمی‌تواند به طور کامل حس و حال یک موتورسیکلت اسپرت جدید را به انسان منتقل کند. به نظر می‌رسد طراحی این محصول بیشتر مناسب دوران اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی باشد تا شرایط فعلی.

انجین و مشخصات فنی موتور سیکلت دایلیم ۲۵۰

قلب تپنده این موتورسیکلت اسپرت کره‌ای یک انجین تک سیلندر چهار سوپاپ دو میل بادامک و چهار زمانه با حجم ۲۴۷ سی سی است که حداکثر قدرت آن ۲۳.۵ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود؛ حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز به ۱۸.۹ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد که توسط یک گیربکس پنج دنده و کلاچ چند صفحه‌ای روغنی به سوی چرخ عقب ارسال می‌شود.

این پیشرانه از نوع آب خنک بوده و با استارت برقی روشن می‌شود. باتری ۱۲ ولت ۱۰ آمپر، سرعت شمار دیجیتال و دورسنج آنالوگ از دیگر ویژگی‌های فنی دایلیم ۲۵۰ به شمار می‌روند.

موتور دایلیم ۲۵۰

سیستم تعلیق این محصول در جلو از کمک‌های دوشاخ تلسکوپی بهره برده و در عقب از کمک فنر تکی یا مونوشاک سود می‌برد. همچنین دو عدد دیسک ۲۴۰ میلی متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستون، وظیفه از حرکت بازداشتن چرخ جلو را بر عهده دارند. یک دیسک ۱۳۰ میلیمتری به همراه سیلندر ترمز تک بیستون نیز به عنوان ترمز عقب انجام وظیفه می‌کند.

استاندارد آلایندگی این پیشرانه برابر با سطح یورو ۳ بوده و میزان مصرف سوخت آن نیز ۲.۹۹ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است. باک سوخت دایلیم ۲۵۰ نیز معادل ۱۵ لیتر گنجایش دارد و وزن خالص آن به ۱۶۲ کیلوگرم می‌رسد.

همچنین فاصله بین محورهای دو چرخ این محصول معادل ۱۳۹۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند که موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ از لحاظ شتابگیری چندان مطلوب ظاهر نشده و چیزی در حدود ۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

کیفیت سواری دایلیم ۲۵۰

همان طور که اشاره شد موتورسیکلت اسپرت دایلیم ۲۵۰ در عمل چندان چابک و چالاک در حد یک موتورسیکلت اسپرت ۲۵۰ سی سی ظاهر نشده و نمی‌تواند نیازهای روحی و روانی مشتریان، به ویژه جوانانی را که انتظار عملکرد فرز و تندوتیز از این گونه محصولات دارند، برآورده سازد.

اما در عین حال از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این موتورسیکلت کره‌ای، ارگونومی مناسب و نرمی زین آن است که موجب سواری راحت راکب خواهد شد. همچنین عملکرد مطلوب سیستم تعلیق نیز باعث شده تا ضربه‌های سطح جاده به مچ‌ها و ستون فقرات راننده تا حد امکان آسیب وارد نسازند و سواری آزاردهنده را برای وی رقم نزند.

چسبندگی و پهنای مناسب تایرها نیز سبب می‌شود تا عبور از پیچ‌ها با اطمینان و تعادل بیشتری همراه بوده و به نظر می‌رسد در کل این موتورسیکلت برخلاف ظاهرش برای پیمایش‌های نسبتا طولانی محصولی قابل قبول باشد.

قیمت و شرایط بازار موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰

موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ در حال حاضر با قیمت ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان ( بسته به وضعیت – در نمونه‌های کارکرده) در بازار موجود است. متاسفانه به قیمت نمونه صفر کیلومتر آن به طور دقیق دست پیدا نکردیم.

موتور دایلیم ۲۵۰

موتورسیکلت دایلیم ۲۵۰ از لحاظ کیفیت ساخت و نحوه سواری، عملکرد قابل قبولی داشته و به عنوان یک موتورسیکلت اسپرت نسبتا کم‌خرج و باکیفیت می‌تواند محصول مناسبی برای طرفداران این دست موتورسیکلت‌های اسپرت باشد.

البته مهمترین نکته منفی موتورسیکلت کره‌ای دایلیم ۲۵۰ علاوه بر ظاهر نسبتا ساده آن، شتاب و چالاکی نه چندان مطلوب است که شاید نتواند در قیاس با سایر محصولات موجود در بازار، نیاز به هیجان را در طرفداران این کلاس از موتورسیکلت‌های اسپرت به نحو مطلوب پاسخ دهد. اگر با این قضیه مشکلی ندارید، می‌توانید از سواری و تجربه مالکیت این موتورسیکلت کره‌ای اسپرت، لذت و بهره‌ای مناسب ببرید.

منبع: دیجیاتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.