قطعه‌سازان در روزمرگی غرق شده و فراموش کرده‌اند به‌روز شوند

قطعه نیوز: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در گردهمایی بزرگ قطعه‌سازان با بیان اینکه تصویب مصوبه دولت و اجرای آن با توجه به سیستم موجود در شورای پول و اعتبار، کار بسیار سختی بود که سال گذشته بخشی از آن انجام شد، گفت: «در جهان ۹۵میلیون خودرو سالانه تولید می‌شود و حدود ۷۰میلیون نفر در صنعت خودرو اشتغال دارند. گردش مالی این صنعت در جهان حدود ۳هزار میلیارد دلار است که به اندازه کل گردش مالی کشوری مانند آلمان است.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، هاشم یکه‌زارع صنعت خودرو را محرک صنایع داخلی دانست و اظهار کرد: «با این وجود حملات، انتقادات و فشارها به صنعت خودرو در کشور ما بالا است. انتقادات زیادی وجود دارد که تعرفه‌ها بالا است. این در حالی است که وضع این تعرفه‌ها در صنعت نیز از روی خیرخواهی نیست. در کشورهای دیگر مانند هند، نیجریه، مالزی، اندونزی و… نیز تعرفه‌ها بسیار بالا است.»

وی با بیان اینکه صنعت خودرو مانع خروج حجم قابل توجهی ارز از کشور می‌شود، تصریح کرد: «گردش نقدینگی ریالی صنعت خودرو ۱۰۵هزار میلیارد تومان است. در این شرایط منصفانه است چنین حجمه‌ای به صنعت خودرو وارد شود؟»

وی با بیان اینکه در کشور خودمان از اردیبهشت‌ماه به استقبال تحریم‌ها رفته‌ایم، اظهار کرد: «ما حجم قابل توجهی از قطعات مورد نیاز تولید را وارد کردیم اما نمی‌توانستیم آن را ترخیص کنیم. در شرایطی که در کشورهای دیگر در وضعیت بحرانی، دولت‌ها از صنعت خودرو حمایت می‌کنند.»

به گفته یکه‌زارع، تخصیص تسهیلات در سال گذشته، جان تازه‌ای به بدنه صنعت خودرو داد، اما نیاز است این کمک‌ها مستمر باشد.

وی با اشاره به اینکه تولید و صادرات کشور را نجات خواهد داد، تاکید کرد: «قطعه‌سازان و خودروسازان به همراه هم و با کمک وزارت صنعت و سایر نهادها موفق خواهیم شد.»

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه در جهان هر سال ۱۱۴میلیارد یورو صرف تحقیقات در صنعت خودرو می‌شود، گفت: «اما در سایپا و ایران‌خودرو این عدد زیر یک درصد است. به همین دلیل نمی‌توان صنعت خودروی ایران را با کشوری مانند کره‌جنوبی مقایسه کرد چراکه منابع مثلا در همین کشور، ۳درصد از درآمد حاصل از واردات، صرف تحقیق و توسعه در خودروسازی می‌شود.»

وی با بیان اینکه اگر پلتفرم داخلی نداشته باشیم، خودروساز نیستیم، اظهار کرد: «در بحث پلتفرم، چه ایران خودرو و چه سایپا بدون قطعه‌سازان نمی‌تواند در این زمینه موفق عمل کنند.»

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه در عدم موفقیت صنعت خودرو فقط دیگران مقصر نیستند، گفت: «قطعه‌ساز جزو خانواده خودروسازان است و به جای اختلاف میان این دو بخش، به کمک هم باید کار علمی انجام دهند.»

یکه‌زارع در بخشی از اظهارات خود خطاب به قطعه‌سازان، تاکید کرد: «قطعه‌سازان آنقدر در مسائل روزمره غرق شده‌اند که فراموش کرده‌اند در بحث‌های تحقیقاتی و بازارهای صادراتی کار کنند. تجهیزات و ماشین‌آلات قطعه‌سازان کشور قدیمی شده است و باید به‌روز‌آوری شود. منابع این اقدام باید با کمک صندوق توسعه ملی تامین شود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.