استفاده Socionext از لیتوگرافی ۵ نانومتری برای تولید تراشه‌ی خودرو

قطعه نیوز: درحالی‌که تداوم کمبود تراشه‌ی خودرو منجر به نابسامانی بازار شده است، شرکت ژاپنی Socionext برای ساخت تراشه‌ از لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC استفاده می‌کند.

نابسامانی بازار به ‌دلیل تداوم کمبود تراشه‌ی خودرو هم‌چنان ادامه دارد و به نظر ‌نمی‌رسد که این کمبود در چندماه آینده رفع شود. بااین‌حال بر اساس گزارش Wccftech ، یک شرکت ژاپنی با نام Socionext از تصمیم خود برای ساخت تراشه‌ی خودرو از طریق لیتوگرافی ۵ نانومتری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان ( TSMC ) خبر داد. Socionext تراشه‌هایی می‌سازد که منحصرا برای استفاده در وسایل نقلیه‌ی الکتریکی طراحی شده‌اند و محصولات آن، از سیستم‌های پیشرفته‌‌ی کمک راننده (ADAS) و سایر اپلیکیشن‌های رانندگی خودکار پشتیبانی می‌کنند.

این شرکت صبح امروز به ‌وقت ژاپن، اعلام کرد که اولین نمونه‌ی محصولات از سال آینده میلادی در دسترس خواهند بود و همچنین TSMC را به ‌دلیل توانایی ساخت تراشه‌های پیشرفته تحسین کرد.

تصمیم این شرکت ژاپنی جهت استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC در تراشه‌های خود، تقاضای روزافزون برای محصولات یادشده در بازار را برجسته می‌کند. با افزایش حرکت خودروسازان به ‌سمت استفاده از سیستم‌های رانندگی خودکار و توجه بیشتر آن‌ها به داده‌های یکپارچه از حسگرهای متعدد در خودروهایشان، این تقاضا طی چندسال گذشته به‌صورت پیوسته‌ای رشد کرده است.

چنین موضوعی متقابلا فشار روی گلوبال فاندریز و سایر طراحان تراشه‌ی خودرو را افزایش داده است. در فضای اقتصادی پس از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ که شرکت‌ها بیش از یک‌سال با آن رو‌به‌رو بوده‌اند، این مشکل شدت گرفت. درابتدا با افت تقاضا برای خرید اتومبیل، خودروسازها سفارشاتشان برای پردازنده‌ها را کاهش دادند تا با آغاز بهبود اقتصاد چین و افزایش تقاضا برای خودرو در این کشور، تراشه‌های بیشتری سفارش بدهند. بااین‌حال در طی این مدت، ظرفیت تولید تراشه‌سازها وقف لیتوگرافی‌های مختلفی شد که شرکت‌ها از قبل سفارش داده بودند و با آغاز کمبود تراشه، خودروسازان تولید محصولاتشان را به ناچار متوقف کردند. برای حل این مسئله، دولت‌ها وارد عمل شدند و از تایوان خواستند که برای عبور از بحران جاری به خودروسازان این کشورها کمک کند.

در این لحظه، دولت تایوان و TSMC جهت تسریع تولید روی پروژه‌ای با نام Super Hot توافق کرده‌اند که نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است و منجر به کاهش نرخ بازدهی دستگاه‌های این شرکت خواهد شد. این پروژه ظرف چندماه عرضه‌ی تراشه را افزایش خواهد داد؛ البته مشخص نیست منابع مالی لازم جهت اجرای پروژه‌ی مذکور از کجا تأمین خواهد شد. Socionext

برای جدیدترین تراشه‌های خود، از فرایند لیتوگرافی N5P شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان استفاده خواهد کرد. N5P دومین نسل از تراشه‌های ۵ نانومتری شرکت تایوانی و در قیاس ‌با نسل پیشین، پیشرفت‌های متعددی در زمینه‌ی توان مصرفی، تراکم ترانزیستور و عملکرد داشته است. بر اساس بیانیه‌ی TSMC، از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای FEOL و MOL، نسل دوم لیتوگرافی ۵ نانومتری امکان می‌دهد تا عملکرد ۷ درصد و بهره‌وری انرژی ۱۵ درصد افزایش یابد.

در صنعت تراشه، فرایند FEOL شامل آماده‌سازی ویفر، جداسازی، فرم‌دهی مناسب، الگوبندی گیت، کاشت منبع و خروجی، شکل‌دهی سیلیساید و شکل‌دهی پوشش دوگانه و MOL شکل‌دهی اتصال گیت است. علاوه ‌بر موارد یادشده، این تراشه‌ساز مستقر در تایوان انتظار دارد تمامی مشتریان اصلی این شرکت در سال جاری از لیتوگرافی N5P استفاده کنند.

مدیریت Socionext برای توجیه تصمیم این شرکت جهت استفاده از لیتوگرافی N5P، به مزیت‌های این فرایند در قیاس‌ با لیتوگرافی قدیمی‌تر ۷ نانومتری اشاره کرد. در N5P تراکم ترانزیستور نسبت‌ به نسل اول لیتوگرافی ۷ نانومتری ۸۰ درصد بیشتر است و تراشه‌های ساخته‌شده با این فرایند، ۲۰ درصد عملکرد سریع‌تر و ۴۰ درصد بهره‌وری بهتری دارند.

اولین نمونه از تراشه‌های خودرو در سه‌ماهه‌ی دوم سال آینده میلادی در دسترس خریداران خواهد بود. به‌ نظر می‌رسد اولین مجموعه از این نوع تراشه‌ها برای آن ‌دسته از مشتریانTSMC ارسال شود که قصد استفاده از لیتوگرافی N5P دارند. شرکت ژاپنی یادشده در سراسر جهان از جمله دیترویت میشگان و سانتاکلارای کالیفرنیا شعبه دارد.

در تراشه‌های ۵ نانومتری این شرکت برای خودروها، از فناوری اتصال شرکت کالیفرنیایی Arteris IP و رابط حافظه‌ی HBM2E IP ساخت Synopsis استفاده شده است. HBM2E قادر به یک‌پارچه‌سازی ناهمگن با سرعت ۳٫۶ گیگابیت‌ بر ثانیه از طریق مسیرهای کوتاه رابط‌های تحت معماری دوونیم‌بعدی است.

منبع: زومیت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.