مهر تایید سازمان ملی استاندارد بر ارتقای کیفیت بنزین ایران

قطعه نیوز: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با ارسال گزارش‌های جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، عملکرد وزارت نفت در خصوص بهبود و افزایش کیفیت بنزین نسبت به سال‌های گذشته را تایید کرد.

«نیره پیروز بخت» هفته گذشته با ارسال این گزارش به تشریح وضعیت بنزین تولید شده در پالایشگاه‌های کشور پرداخت و ضمن اشاره به بررسی بنزین تولیدی در سال‌های ۹۳ تا ۹۹، از رعایت پارامترهای محیط زیستی و مجاز برشمردن میزان هیدروکربن‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده این سوخت خبر داد.

به اذعان پیروزبخت، کیفیت بنزین تولید شده در سال ۹۸ روند صعودی را طی کرده است و همه پارامترهای آلاینده آن شامل گوگرد، بنزن، آروماتیک و الفین در سطح مجاز و استاندارد و قرار دارند.

پیش از این معاون نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو۴ است، گفت: پیش‌نویس استاندارد یورو ۵ تهیه و تدوین شده است.

«وحید مرندی‌مقدم»  خاطرنشان کرده بود که در قانون هوای پاک تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده ۱۸ این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است.

وی گفت: امروز با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین نداریم و بنزین تولیدی مطابق استاندارد آلایندگی یورو ۴ است.

ایران با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین اجرای طرح‌های بهبود کیفیت در سایر پالایشگاه‌ها، استاندارد بنزین تولیدی خود را بالا برده و در شاخص‌های مختلف موفق بوده است.

تا آنجا که میزان گوگرد در بنزین که در سال ۹۷  حدود ۴۲.۷ پی. پی. ام بوده در سال ۹۸ به ۳۵.۵ پی. پی. ام رسیده است.

بنزن نیز از ۱.۱ درصد در سال ۹۷ به ۹ دهم درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است.

میزان آروماتیک موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز از ۲۴.۷ درصد در سال ۹۷ به ۱۷.۵ درصد در سال ۹۸ رسید که در مجموع نشان‌دهنده بهبود کیفیت بنزین تولیدی در کشور است.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.