یک میلیون قطعه تولید می کنیم اما آخرین دستمزدی که دادیم مهرماه بود

قطعه نیوز: نیازی، ‌مدیر فروش و کارشناس یک شرکت قطعه سازی با اشاره به اینکه پرداخت‌های خودروسازان به شدت با تاخیر همراه است، گفت: به رغم تلاش برای داخلی سازی محصولات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای اما حتی نقدینگی لازم برای پرداخت حقوق کارکنان خود را هم نداریم.

نمایشگاه قطعات خودرو امسال در نبود شمار بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده قطعات خودرو برگزار شد؛ شرکت‌هایی که اغلب سهم بزرگی از نیاز خط تولید خودروسازان را به خود اختصاص می‌دادند اما به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی خودروسازان نتوانستند یا نخواستند زیر بار هزینه‌های گران اجاره غرفه برای نمایشگاه بروند. از همین رو این رویداد نسبت به سال‌های گذشته جمع و جور و همراه با چند شرکت کوچک‌تر برگزار شد.

رویدادی که از ماه‌ها پیش قطعه سازان برای آن لحظه شماری می‌کردند اما حالا در نبود نقدینگی به نمایشگاه نیامدند. در همین راستا به سراغ کارشناسان یکی از شرکت‌های شرکت‌کننده در سالن سایپا و زیرمجموعه‌های آن رفتیم تا ببینیم، ‌ معضلات دیرکرد خودروسازان برای پرداخت مطالبات برای آن‌ها چه مشکلاتی را ایجاد کرده است. در این راستا مژگان نیازی، ‌ مدیر فروش یک شرکت قطعه سازی توضیح می دهد.

* از چه سالی شروع به فعالیت کرده اید و در حال حاضر چه محصولاتی را تولید می کنید؟

ما از سال ۷۶ با محصولاتی از قبیل سیستم‌های صوتی کار خود را شروع کرد و بعد از آن یعنی درسال ۹۲ توانستیم همکاری خود را با شرکت های خودروسازی آغاز کنیم. در حال حاضر نیز تولیدات این مجموعه شامل انواع بلندگوها، رادیو پخش، صفحه کیلومتر، ‌ ساعت‌ها و دیگر قطعات مورد نیاز خودروسازان باشد. اکنون نیز توسعه سبد محصولی و شرکت را در برنامه قرار داده ایم.

* به عنوان یک شرکت تولیدکننده قطعات جانبی خودرو از شروع  دوباره تحریم‌ها چه آسیب‌هایی دیدید و آیا توانستید از مشکلات و محدودیت های موجود برای مجموعه خودتان فرصت زایی کنید؟

با شروع دوباره تحریم‌ها تولید به شیوه گذشته دشوار شده بود از همین رو برنامه داخلی سازی را در پیش گرفتیم؛ هرچند در ابتدا به نظر کار آسانی می‌آمد اما بعد از شروع متوجه شدیم خیلی کارهای سخت  است و جزئیات دارد که اگر تغییرات به درستی اعمال نشود تمام برنامه ها و تولیدات با مشکل مواجه خواهند شد.

از همین رو سعی در استفاده از دانش فنی و مهندسی داخل کشور کردیم و مجموعه را از یک شرکت معمولی به دانش بنیان تغییر دادیم و توانستیم با برنامه ریزی صحیح نه تنها بخشی از زیان تحریم‌ها را کنار بزنیم بلکه فرصت سازی کردیم و در تولید بلندگوها خودکفا شدیم.

مثل گذشته نیاز به واردات از چین نداریم؛ هرچند نمی توان به طور کامل ارتباط را قطع کرد و هنوز برای تامین یکسری از قطعات مثل کامپونت ها و برد با  چین ارتباط داریم اما مابقی آن در ایران ساخته می شود

همچنین برای تولید صفحه کیلومتر خودروها هم توانستیم به ۷۰ درصد عمق ساخت داخل دست یابیم که اکنون  نرم افزار آن متعلق به مجموعه خودمان است و مثل گذشته نیاز به واردات از چین نداریم؛ هرچند نمی توان به طور کامل ارتباط را قطع کرد و هنوز برای تامین یکسری از قطعات مثل کامپونت ها و برد با  چین ارتباط داریم اما مابقی آن در ایران ساخته می شود.

* با توجه به داخلی سازی که انجام داده اید چه تیراژی می توانید تولید داشته باشید؟

۹۰ درصد  MRP سایپا (سهم عرضه محصول به خط تولید خودروساز) را داریم و اکنون تیراژ تولیداتمان به یک میلیون تا یک میلیون و نیم می‌رسد. علاوه بر این دو شیفت کار می کنیم و به بازار خدمات پس از فروش هم قطعه ارائه می دهیم. در حال حاضر با شرکت‌هایی همچون سایپا، ‌ایران خودرو، ‌زامیاد، ‌ کرمان موتور، ‌بهمن موتور و… همکاری داریم.

حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان مطالبات معوق از خودروسازان داریم. از همین رو آخرین حقوقی که توانستیم به نیروهای شرکت بدهیم مهرماه بود. یعنی در بحث پرداخت به کارکنان هم دچار مشکل شده ایم

* با توجه به اینکه عمده محصولاتتان را به شرکت‌های خودروساز ارائه می دهید، معضلی در دریافت مطالباتتان دارید؟ آیا شما هم با تاخیر چندماهه خودروسازان برای پرداخت‌ها مواجه شده‌اید؟

بله، ‌ حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان مطالبات معوق از خودروسازان داریم. از همین رو آخرین حقوقی که توانستیم به نیروهای شرکت بدهیم مهرماه بود. یعنی در بحث پرداخت به کارکنان هم دچار مشکل شده ایم. با توجه به اینکه داخلی سازی انجام دادیم روزانه باید مواد اولیه به دستمان برسد و خیلی از اوقات از دریافت مطالبات ناامید می شویم و سعی می کنیم از طریق خدمات پس از فروش این هزینه ها را پرداخت کنیم.

* از ابتدای سال جاری اکثر قطعه سازان با مشکلاتی از جمله تامین ارز، ‌ ثبت سفارش و ترخیص با تاخیر مواد اولیه از گمرک مواجه بودند، ‌ شما چه مشکلاتی داشتید؟

یکی از آن‌ها بروکراسی های اداری است، ‌ همچنین گمرک و مالیات و غیره که باعث شده اگر بخواهیم جنسی از چین بیاوریم در گمرک ایران مشکلات زیادی داریم. موضوع دیگر بحث پرداخت خودروسازان است. در شیراز کارخانه داریم که سه واحد هستند و در شهرک صنعتی شیراز نیز قصد احداث یک کارخانه جدید را را داریم که برای آن نیاز به سرمایه گذاری داریم.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.