آخرین پیشرفت ها در باتری های حالت-جامد

قطعه نیوز: گاهی رویدادهای بسیار مهمی اتفاق می افتد که به دلیل مانع زبانی، به موقع و به اندازه کافی منتشر نمی شوند.

یکی از موانعی که باعث می شود برخی از خبرها به گوش ما نرسند، مانع زبان است. البته بخش ترجمه گوگل کمک بزرگی است. در «دهمین کنفرانس جهانی خودروها با انرژی های نو» که در چین برگزار شد، این خبر پیچید که کمپانی باتری سازی کاتل CATL در چین موفق به تولید باتری های حالت-جامد ال اف پی LFP (لیتیوم-آهن-فسفات) ۳۵۰ «وات ساعت بر کیلوگرم» شده است و می تواند تا سال ۲۰۲۵ باتری های( CTC‌ پیل به شاسی یا cell-to-chassis) را به بازار عرضه کند.

شیانگ یانهو Xiang Yanhuo مدیر عامل دپارتمان راه حل های خودرویی کاتل گفته است: «هنوز چند فرایند و فناوری کلیدی باقی مانده است که باید صنعت باتری سازی از پس آن برآید. در صورت فائق آمدن بر این موانع امکان عرضه باتری های حالت-جامد ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم فراهم می شود.» همین حالا هم از آغاز تحقیقات برای رسیدن به باتری های حالت-جامد ۱۰ سال می گذرد.

جالب این جا است که حتی از مکان برگزاری این کنفرانس خبر بیشتری در دسترس نیست و اطلاعات بیشتری هم در باره این پیشرفت های کاتل منتشر نشده است. این را هم می دانیم که در بهترین حالت در حال حاضر، باتری های ال اف پی فقط ۱۶۰ وات ساعت بر کیلو هستند حتی رسیدن به ۲۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم، خودش ۲۵ درصد بهبود و پیشرفت است چه رسد به آن که چینی ها به توانایی ۳۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم رسیده باشند.

بر اساس گفته ی «شیانگ یانهو» باتری جدید کاتل به کمپانی های خودروسازی کمک می کند خودروهای ایمن تر و مقرون به صرفه تر بسازند و سرعت شارژ باتری را بالا برده و پیمایش به ازای هربار  شارژ را افزایش دهند.

در حال حاضر کاتل باتری های خودروهای مدل۳ تسلای تولید چین را تأمین می کند که در کارخانه «گیگا شانگهای» تولید می شوند. به زودی هم خودروهای تسلا با قیمت ۲۵ هزار دلار در بازار چین عرضه خواهد شد که برای رسیدن به چنین هدفی، نیاز به بهبود در تولید باتری و ارزان سازی آن است. بخشی از این پیشرفت به خاطر بهبود در باتری های CTP‌ یا (پیل به بسته cell-to-pack) است که هم وزن را کاهش داده و هم به بهبود چگالی هر بسته باتری کمک کرده است. فناوری پیل-به-شاسی هم تقریباً همین اهداف را دنبال می کند. بر اساس راهبرد جدید خودروسازان، پیل های سوختی به طور مستقیم در شاسی خودرو جاسازی می شوند. البته با توجه به این که خبر اصلی به زبان چینی بوده، معلوم نیست منظور از شاسی در این خبر چیست چون اگر به معنی واقعی کلمه منظور از شاسی همان شاسی باشد، در آن صورت در خودروهای سواری دیگر کاربرد ندارد و بیشتر به درد وانت ها و اتوبوس ها می خورد. اما به احتمال زیاد منظور از شاسی در این خبر، معنای عام تر آن است که منظور اسکلت یا استخوان بندی خودرو است که بقیه اجزا روی آن استقرار پیدا می کند، در آن صورت دیگر باتری ها جدا تولید نمی شوند بلکه جزئی از ساختار یا اسکلت خود خودرو خواهند بود.

با این حال بعید است که این فناوری زودتر از سال ۲۰۲۵ آماده عرضه به بازار شود اما به هر حال CTC‌ به نوعی تکامل در فناوری های CTP‌ خواهد بود و تا آن زمان حداقل سه نسل وقت می برد. نسل دوم CTC‌ها که نسل پنجم CTPها خواهد بود برای سال ۲۰۲۸ برنامه ریزی شده اند.

بر اساس گفته ی لین یونگشو Lin Yongshou  از محققان کاتل اگر این شرکت بتواند باتری های ال اف پی تولید نماید، پیمایش خودروها به ازای هر بار شارژ به بالای هزار کیلومتر می رسد.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.