ارتقای کیفیت چراغ خودرو به دنبال افزایش سطح توقع مشتریان بازار و خودروسازان

قطعه نیوز: چراغ از قطعاتی در خودرو است که طراحی و تولید آن از لحاظ زیبایی و ایمنی اهمیت زیادی دارد. زمانی که برندهای خارجی در سال‌های پیش از تحریم خودرو به ایران آمدند، فرصتی برای انتقال دانش فنی تولید چراغ به کشور فراهم آمد که با اعمال تحریم‌ها ناتمام ماند.

بر این اساس مصطفی هنری، فعال باسابقه در صنعت قطعه‌سازی و تولید چراغ خودرو در خصوص تولید این محصول در کشور، جایگاه و توانایی تولیدکنندگان چراغ خودرو در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز»، توضیح داد:

سطح کیفی چراغ‌های تولیدی در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با جدی‌تر شدن بحث تحریم‌ها، داخلی‌سازی کالاها در کشور قوت گرفت. در مورد چراغ خودرو نیز از حدود ده سال پیش داخلی‌سازی فرایند داخلی‌سازی آغاز شد و شرکت‌ها موفق شدند برای خودروهایی که توسط دو خودروساز بزرگ در کشور تولید می‌شد، چراغ تولید کنند.

حتی شرکت‌های غیرایرانی مانند رنوپارس بیشتر قطعات را داخلی‌سازی کردند و از پروژه‌های لایسنس بهره بردند. شرکت ولئو در فرانسه با شرکت‌های ایرانی قرارداد مشارکت امضا کرد و این‌گونه دانش و تکنولوژی ساخت چراغ وارد کشور شد. انتقال دانش فنی، بر کیفیت کالا اثر گذاشت.

هم‌زمان با ارتقای استانداردهای جهانی خودرو، سطح توقع بازار، مشتریان و خودروساز هم هر سال بالاتر رفت و شرکت‌ها موظف شدند کیفیت چراغ‌ها را بالاتر ببرند و حتی روی چراغ‌های قدیمی استانداردهای جدید پیاده کنند.

استاندارهای تست چراغ‌ها سخت‌تر شد و این محصولات، به موتور الکتریکی یا چراغ‌های مخصوص روز مجهز شدند. کاربرد چراغ‌های روی آینه‌ها، علائم هشداری و استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی به جای لامپ‌های سیگنالی قدیم بر روی خودروهای داخلی  نیز در این زمان رواج پیدا کرد. تقریبا می‌توان گفت که چراغ‌های داخل نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی داشتند. 

کدام یک از استانداردهای مربوط به چراغ خودرو به طور مشخص، در آن زمان وارد کشور شد؟

استانداردهای چراغ‌های اروپایی شامل هشدار در روز برای رانندگانی که در مقابل خودروی شما قرار دارند، استانداردهای مربوط به عابر پیاده و محافظت از او، چراغ‌های روی راهنما، چراغ‌های روی قسمت‌های جلوی خودرو و کاپوت‌ها در آن زمان وارد صنعت چراغ‌سازی کشور شد.

همچنین استانداردهایی در نظر گرفته شد مبنی بر اینکه در هنگام تصادف، حداقل آسیب به عابر برسد و بیشتر آسیب متوجه خودرو باشد. شیشه از چراغ‌های جلو حذف شد و به لنزهای پلی کربناتی تبدیل شد.

اکنون در طراحی‌های چراغ‌ها، موقعیت و نوع چراغ‌ها طوری در نظر گرفته می‌شود که کمترین آسیب را ببینند و برسانند.

در تولید چراغ خودرو نسبت به جهان در چه جایگاهی قرار داریم؟

دانش تولید چراغ در حال حاضر به ایران وارد شده است، ولی این تکنولوژی در مقایسه با تکنولوژی اروپا، سطح پایین‌تری دارد. با این حال میزانی از دانش فنی که در حال حاضر به کشور وارد شده است، پاسخگوی سطح نیاز تولیدات داخلی است، چراکه ما قرار نیست برای ب‌ام‌و یا فولکس واگن چراغ‌ تولید کنیم، بلکه قرار است خودروهای داخلی از این چراغ‌ها استفاده کنند.

اگر روزی قرار باشد برای خودروهایی با کیفیت بالاتر چراغ تولید شود، به طور قطع در ابتدای کار، دانش فنی خودرو مورد نظر و قطعات آن وارد می‌شود. در حال حاضر می‌توان گفت صنعت قطعه‌سازی و چراغ‌سازی کشور از خودروسازی در سطح بالاتری قرار دارد.

در بخش طراحی چراغ چقدر رشد داشته‌ایم؟

در تدابیری که در پروژه‌های جدید انجام شد، شرکت‌های بزرگ و اصلی چراغ‌سازی به دانش لازم دست پیدا کردند. آنها این دانش را ایجاد کردند یا از طریق شرکای خارجی توانستند به کشور وارد کنند.

در بخش طراحی، تغییرات بیشتر مربوط به فیس لیفت شد و ظاهر و قابلیت چراغ را تا حدی تغییر دادند، البته تولید بعضی از چراغ‌ها از ابتدا تا انتها در کشور انجام شد.

در حال حاضر چند شرکت OEM در کشور به قابلیت تولید چراغ به صورت کامل دست پیدا کرده‌اند یا حداقل شرایط به گونه‌ای است که به راحتی این خدمات را از بیرون می‌گیرند و به کشور وارد می‌کنند.

با این حال، در حال حاضر قالب‌های اصلی چراغ در خارج از کشور ساخته می‌شود و ما قابلیت ساخت قالب‌های خیلی دقیق لنز و… را نداریم، ولی قالب‌های جانبی و یدکی‌ها بیشتر در ایران ساخته می‌شوند.

موضوع مهم دیگر در تولید قطعات، مواد اولیه است. اکنون چه مقدار از مواد اولیه تولید چراغ، وارداتی و چقدر داخلی است؟

بازه گسترده‌ای از مواد اولیه چراغ‌ خودرو داخلی‌سازی شده است. در بحث پتروشیمی بیشتر وابستگی ما مربوط به مواد رنگ قرمز مربوط به چراغ‌های جلو و چراغ‌های خطر است.

پلی کربنات که یکی از مواد اولیه مهم چراغ است، در کشور تولید می‌شود و سطح استاندارد آن در سطح قابل قبولی است.

برای تهیه لاک و رزین هنوز به خارج از کشور وابسته هستیم، اما سطح وابستگی ما در حدی نیست که جلوی تولید چراغ را بگیرد. 

با توجه به تولید چراغ خودرو در داخل، آیا واردات این کالا نیز انجام می‌شود؟

واردات چراغ خودرو، توسط واردکنندگان و تجار انجام می‌شود و گاهی آسیب‌های جدی به تولید داخل وارد می‌کند، البته در شرایط فعلی با توجه گرانی ارز و مشکلاتی که در حوزه واردات وجود دارد، وضعیت به سود تولیدکننده داخلی است.

به محض اینکه نرخ ارز و اقتصاد به ثبات نسبی می‌رسد، معمولا واردکننده‌ها شروع به واردات کالای مشابه می‌کنند و بر تولید محصولات در داخل تاثیر منفی می‌گذارند.

چند درصد از نیاز داخلی برای چراغ خودرو در کشور تامین می‌شود؟

باید به یک نکته توجه کنیم، بازار چراغ خودرو بازار بزرگی است. برنامه‌ریزی دو خودروساز بزرگ کشور برای سال جاری، تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. ظرفیت بیشتر قطعه‌سازان در تولید برای این دو خودروساز بزرگ صرف می‌شود.

در مقابل این میزان تولید خودرو، حدود ۱۵ میلیون دستگاه نیز در سطح کشور در حال حرکت هستند. معمولا ۲۰ درصد از این خودروها در بخش خدمات پس از فروش به چراغ نیاز پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد نیاز بازار داخل حدود ۳ میلیون خودرو است که هر کدام ۶ چراغ دارند. یعنی شما با یک بازار ۱۸ میلیونی چراغ روبه‌رو هستید که رقم آن بسیار بزرگ‌تر از سطح OEM و تولید خودرو است.

سهم قطعه‌سازان بزرگ از شبکه‌های خدمات پس از فروش خودروهای داخلی نیز کمتر از ۲۰ درصد است. بقیه بازار در دست چند دسته از افراد است، اول، کسانی که تولیدکننده اصلی نیستند، اما برای بازار تولید می‌کنند، دوم واردکنندگان و دسته سوم هم کسانی هستند که قطعات را از داخل کشور و تولیدکننده‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند و محصول مشابهی را نه در کارخانه، بلکه در کارگاه‌های قطعه‌سازی تولید می‌کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.