نگاهی کوتاه به ضدگلوله شدن خودروها

قطعه نیوز: خودروهایی که ضدگلوله می شوند بین ۲۰ تا ۴۰ درصد به وزن شان افزوده می شود و رانندگی با آن متفاوت است.

آرمادیلو، زره خود را بیرون بدنش می پوشد؛ لاکِ لاکپشت ها برای محافظت روی پشت شان قرار دارد؛ شوالیه ها زره زنجیری خود را در تورنمنت ها روی قلبشان می پوشند. اما خودروهای زرهی ضدگلوله، لایه محافظ را در از درون می پوشند. اگر کار زره پوش کردن خودرو به خوبی انجام شده باشد، تشخیص فرق خودروی ضدگلوله از عادی کار آسانی نیست.

از لحاظ فنی، هر خودرویی را می توان زره پوش و ضدگلوله کرد. اما برای مثال اگر بخواهید یک خودروی شورولت HHR‌ را ضدگلوله کنید و بخواهید از برند مطمئن «آلپاین آرمورینگ» Alpine Armoring استفاده کنید، باید ۸۰ هزار دلار کنار بگذارید. این شرکت که در واشنگتن دی سی است، تا به حال هزاران خودرو را زره پوش کرده بدون آن که حتی یک بار نفوذ گلوله به داخل خودرو گزارش شده باشد. شاید اگر ایلان ماسک با این کمپانی قرارداد بسته بود، روز نمایش سایبرتراک [وانت سایبری تسلا] شیشه آن نمی شکست!

برای کسانی که در کشورهایی مثل آمریکا زندگی می کنند که در آن حمل اسلحه با مجوز آزاد است، داشتن خودروی زره پوش یا ضدگلوله یک نیاز است. برای سایر کشورها معلولاً مقام های بلندپایه از خودروهای ضدگلوله استفاده می کنند.

مشتریان عادی «آلپاین آرمورینگ» معمولاً ارتش آمریکا، سفارت خانه ها، نظامیان و افراد خیلی مهم در حاکمیت، دادگستری ها و مقام های بلندپایه بنگاه های اقتصادی چندملیتی هستند. این کمپانی با سازمان ملل و وزارت دفاع آمریکا هم قرارداد دارد.

شرکت آلپاین آرمورینگ برای زره پوش کردن خودروها ابتدا باید محاسبات مهندسی انجام دهند،‌ بعد باید تزئینات داخل کابین و پوشش های روی درب ها را باز کرده و بدنه خودرو را از داخل به فولاد بالستیکی مخصوص مجهز کند و بعد هم تزئینات و پوشش ها را از نو نصب نماید. یافتن نقطه گرانیگاه، هم پیش از زره پوشی هم بعد از آن بسیار مهم است. همچنین باید وزن خودرو، سختی فنرپیچ ها، وزن پاندولی و متغیرهای شبیه به این اندازه گیری شوند. در خصوص خودروهایی که در بدنه آنها آلیاژ آلومینیم به کار رفته است، مهندسان باید راهی برای چالش عدم امتزاج فولاد با آلومینیم پیدا کنند [این دو فلز به هم جوش نمی خورند]. ضمن آن که زره پوش کردن خودروهایی که از آلیاژ آلومینیم در بدنه دارند،‌ باعث افزایش شدید وزن خودرو می شود. دان دایانا Dan Diana از آلپاین آرمورینگ می گوید: «هر چقدر بیشتر زمان صرف طراحی شود، کار از آخر بهتر در می آید.»

برای زره پوش کردن خودروهای اسپورت نیاز به ماده ای کامپوزیتی به نام داینیما Dyneema‌ است که از مواد پلی اتیلن ساخته شده است و وزن آن یک چهارم وزن فولاد بالستیکی است. داینیما اما خیلی ضخیم است و بعد از افزودن به بدنه خودرو از داخل، کار نصب پوشش ها و قطعات تزئینات داخل خودرو را دشوار می کند. آلپاین آرمورینگ ترجیح می دهد از فولاد بالستیکی سبک وزنی استفاده کند که امتحان خود را پس داده است. بر حسب سطح محافظتی که مد نظر کارفرما است، ممکن است ۱۵۰۰ پوند (حدود ۶۸۰ کیلوگرم) به وزن خودرو اضافه شود. برای خودروهای زرهی و نظامی که از این هم بیشتر است. در مرحله بعد هم تحلیل استرس انجام می شود تا معلوم شود این خودرو به خاطر این اضافه وزن هنوز ایمن باقی مانده است یا نه. وزن اضافه مربوط به زره پوش باید کمتر از وزن ناخالص خودرو باشد.

به طور کلی، بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد که یک خودرو نظیر مرسدس بنز، رنج رور،‌ اسکلید، تاهو، یا سابربن ضدگلوله شوند. به محض آن که طراحی و فایل های CAD‌ آماده شدند، ساخت و نصب خیلی طول نمی کشد. نصب شیشه باستیکی هم دشواری های خاص خود را دارد هم از لحاظ واکنش شیمیایی هم از لحاظ شکنندگی. برای زره پوش کردن خودرو دو نوع شیشه وجود دارد. یکی شیشه تخت که در خودروهایی مثل سوات SWAT و برینکس BRINKS دیده می شود، که اصولاً ساده تر است. و دومی هم شیشه های مقعر بالستیکی است که برای حفظ طراحی اولیه خودروها باید طراحی شود و هم زمان بر است هم دشواری های خاص خودش را دارد. برای این شیشه های باید از چند لایه مواد خاص استفاده شود که مانع نفوذ شود.

آلپاین آرمورینگ علاوه بر زره پوش کردن خودروها، خدمات اجاره خودروهای ضدگلوله هم دارد. سرعت ارائه خدمات این شرکت در این زمینه بسیار بالا است.

همچنین این شرکت برای مشتریان خود آموزش هم دارد که در شرایط تعقیب و گریز از چه شیوه هایی برای حفظ سلامت استفاده شود. مخصوصاً که به دلیل اضافه وزن در این خودروها، رانندگی با آن دشوارتر است و با عادت های عادی رانندگی فرق دارد. از جمله این که به زمان و مسافت بیشتری برای توقف نیاز دارد.

با این وصف، برای یک فرد متوسط، رانندگی با خودروی زره پوش یا ضدگلوله (چه اس یو وی و چه سدان) به آموزش و کمی عقل سلیم [هوشمندی بیشتر] نیاز دارد چون وزن خودرو حداقل ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. راننده باید برای توقف خودرو حواس خود را جمع کند که به مسافت بیشتری نیاز دارد. در پیچ ها هم باید حداکثر سرعت خودرو مراعات شود والا احتمال چپ شدن خودرو وجود دارد.

منبع:سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.