قیمت بالای موتورسیکلت‌های CKD تقاضا را به سمت تولید داخل برده است

قطعه نیوز: عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام کرد: از حدود ۷۰ درصد از موتورسیکلت‌هایی که در کشور تولید می‌شوند، ۵۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند و قطعات آن توسط قطعه‎سازان داخلی تامین می‌شود.

علی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» اضافه کرد: ۲۵ درصد مابقی تولیدات موتورسیکلت در کشور، شامل عمق ساخت داخل  32 درصد، ۲۶ درصد، ۲۰ درصد و ۱۵ درصد است.

وی شرح داد: در حال حاضر روش اظهار داخلی‌سازی در IPI توسط سازندگان موتورسیکلت به صورت کمتر از ۱۵ درصد، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد، از ۲۵ تا ۳۵ درصد و بیش از ۳۵ درصد است.

وی اظهار کرد: بخشی از واردات موتورسیکلت در کشور به صورت تمام CKD اتفاق می‌افتد، اما به اندازه‌ای نیست که نمایندگان قطعه‌سازان موتورسیکلت مطرح کرده‌اند و واردات این موتورسیکلت‌ها، بازار را تحت تاثیر خود قرار داده باشد.  

عرب تاکید کرد: نکته مهم این است که ۲۵ درصد از سبد تولید موتورسیکلت کشور که به تمام CKD اختصاص دارد، به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود که حتی تا ۲۵ درصد ساخت داخل را هم شامل می‌شود.

وی افزود: برای مثال موتورسیکلت‌های سی جی ال یا ویو، بیش از ۳۵ درصد عمق ساخت داخل دارند.

این فعال صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: اگر ورود موتورسیکلت‌های تمام CKD با همین تعداد محدود هم نباشد، ما همواره نگران عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا خواهیم بود.

عرب بیان کرد: بخشی از موتورسیکلت تولیدی کشور که به عنوان تمام CKD وارد می‌شود، الگوی مناسبی برای نمونه‌برداری و الگوبرداری قطعه‌سازان داخلی است، چراکه تکنولوژی موتورسیکلت‌های CKD به روز است.

به گفته عرب، قیمت بالای موتورسیکلت‌های تولید شده از طریق CKD باعث شده است، موتورسیکلت‌هایی که در کشور داخلی‌سازی شده‌اند، بین مصرف‌کنندگان تقاضای بیشتری داشته باشد.

وی عنوان کرد: بیشتر موتورسیکلت‌های تمام CKD، برندهای مطرحی دارند و در حوزه حفظ هوای پاک و نداشتن آلایندگی، عملکرد بسیار مطلوبی دارند.

وی تاکید کرد: قطعه‌سازان به جای انتقاد به واردات موتورسیکلت به صورت تمام CKD، ذره‌بین کارشناسی به دست بگیرند تا بتوانند از تکنولوژی وارد شده الگوبرداری کنند و درواقع واردات این موتورسیکلت‌ها فرصت خوبی برای تولیدکنندگان داخلی است تا از تکنولوژی آن نمونه‌برداری کنند.

وی درباره توان تامین قطعات مورد نیاز موتورسیکلت‌سازان در داخل کشور گفت: اگر قطعه‌سازان موتورسیکلت از سرمایه کافی برخوردار باشند، می‌توانند با تجهیز خط تولید خود همه قطعات موتورسیکلت را تامین کنند.

عرب افزود: با این حال، از آنجا که صنایع مختلف و به ویژه صنعت موتورسیکلت با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند و بانک‌ها در این مورد سخت‌گیری زیادی دارند، قطعه‌سازان موتورسیکلت با مشکلاتی در تولید مواجه هستند که همه آن به فعالان صنعت موتورسیکلت برنمی‌گردد، بلکه بخشی از آن مربوط به مسائل اقتصادی و بانکی، تکنولوژی و تیراژ است. 

وی گفت: کمبود تیراژ در بعضی مدل‌های موتورسیکلت تولید داخل باعث می‌شود که برای قطعه‌سازان سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نکند.

عرب عنوان کرد: تخصیص ارز به موتورسیکلت‌سازان بستگی به تولیدات دارد. در حال حاضر بخشی از آن ارز نیمایی است اما اگر در بعضی مدل‌ها عمق ساخت داخل به اندازه مطلوب نباشد، بانک مرکزی ارز نیمایی برای واردات قطعات موتورسیکلت اختصاص نمی‌دهد و واردکننده باید در مقابل صادرات، کالای مورد نیاز خود را وارد کند. 

وی بیان کرد: اینکه گفته می‌شود موتورسیکلت‌سازان با ارز نیمایی CKD وارد می‌کنند به دلیل عدم اطلاع از روش بانک مرکزی در تخصیص ارز است.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.