هرج و مرج در قیمت آگهی‌های آنلاین پس بازگشت قیمت‌‌‌ها

قطعه نیوز: قیمت‌ها پس از هشت ماه به آگهی آنلاین بازگشته است و برخی مسئولان و فعالان با این عنوان که این موضوع می‌تواند قیمت سازی کند، از آن انتقاد کردند؛ اما این موضوع باعث شده فروشنده‌ها از قیمت دلخواه استفاده کنند و هرج و مرج در قیمت‌ها وجود دارد که حتی باعث افزایش قیمت خودرو هم شد و هیچ ضابطه‌ای ندارد.

پس از اینکه بازارها مانند خودرو و مسکن با التهاب و تلاطم مواجه شدند، برخی کارشناسان با آگهی‌های سایت در افزایش با توجه رهاشدگی قیمت‌ها در التهابات موثر دانستند. به دنبال التهاب بازارهای مسکن و خودرو، دادستانی با هدف کنترل قیمت‌ها از اردیبهشت امسال درج قیمت خودرو و مسکن در پلتفرم‌های آگهی آنلاین در سایت‌ اینترنتی را ممنوع کرد.

قرار بود این تصمیم تا زمان یافتن راه حلی برای تعیین یک نرخ واحد اجرایی باشد، اما پس از ارایه راهکاری از سوی سایت‌ها مبنی بر احراز هویت کاربران و راه‌اندازی سامانه‌ای به نام شاهکار از سوی نهاد قضایی همچنان این ممنوعیت برای سایت‌ها اعمال می‌شد.

پس از اینکه اردیبهشت ماه امسال درج قیمت خودرو و مسکن در آگهی‌های فروش سایت‌ها و پلتفرمهای آگهی آنلاین ممنوع شد، اما اواسط دی ماه سال جاری پس از هشت ماه ممنوعیت با رایزنی سایت‌ها برای بازگشت قیمت‌ها ابتدا برای خودرو و سپس مسکن قیمت‌ها درج و قابل مشاهده شد. برخی کارشناسان هم تاکید دارند که حذف قیمت‌ها از آگهی‌های فضای مجازی هیچ کمکی به کاهش التهاب بازارها نکرده و در افزایش قیمت اثری نداشت.

دادستانی همچنین اعلام کرد: از این پس افرادی که قصد درج آگهی در سامانه‌های فروش مسکن و خودرو را دارند باید در سامانه امتااحراز هویت شوند.

درج قیمت التهاب‌آفرین است

پس از بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های آنلاین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ از دادستانی درخواست کردیم که از درج قیمت در آگهی‌های فروش مسکن سایت‌های اینترنتی جلوگیری کند، نمی‌دانیم چه کسی مجوز بازگشت قیمت‌ها را به سایت‌های اینترنتی داده است.

وی با بیان اینکه این اقدام هیچ مبنا و پایه‌ای ندارد، ذهن جامعه را منحرف کرده و برای عده‌ای توهم ایجاد می‌کند، گفت: بازگشت دوباره قیمت‌ها به آگهی‌های خرید و فروش مسکن در سایت‌های اینترنتی شاخص مبنایی دارد و این کار باعث ایجاد التهاب در بازار مسکن می‌شود، به تازگی بخش مسکن آرام شده و متاسفانه با این کار مجددا التهاب‌آفرینی می‌کنند.

کارشناسان خودرو می‌گویند: بحث بازگشت قیمت‌ به سایت‌ها، معمولا در شرایطی انجام می‌شود که قیمت‌ها رو به کاهش باشد. در واقع زمانی که رقابت برای کاهش قیمت ایجاد شود، اصولا موضوع شفاف‌سازی بیشتر مطرح خواهد شد و درج قیمت‌ها به منظور شفافیت انجام می‌شود.

بازگشت قیمت‌ها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود؟

بازگشت قیمت‌ها به سایت‌ها هر چند باعث شفاف سازی در بازارها خواهد شد اما می‌توان در زمانی که زیرساخت‌ها برای نظارت وجود ندارد می‌تواند دوباره باعث رشد قیمت‌ها شود و تجربه نشان داده که درج قیمت در سایت‌ها باعث قیمت سازی می‌شود. مثلا مشاهده شد قیمت خودرویی مثل پژو ۲۰۶ را در چند ساعت ۲۵ میلیون تومان گران‌تر کردند و بعد از ۲۴ ساعت، قیمت را به رقم قبل بازگرداندند.

این روزها وقتی مردم می‌خواهد از قیمت روز خودرو و یا ملک آگاه شوند یکی از راه‌ها و شاید نخستین راه مراجعه به سایت‌های دارای آگهی آنلاین است و این موضوع باعث شده حتی فروشنده‌ها نیز براساس این قیمت‌ها، خودرو و واحد مسکونی خود را قیمت گذاری کنند.

مثلا اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد بازار خودرو پس از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های فروش، اظهار کرد: طی یک هفته اخیر، در پی کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد دیگر ریزش پیدا کرد. در حالی که میزان تقاضا در بازار به شدت پایین است و آنقدر که فروشنده در بازار وجود دارد، خریدار نیست؛ اما وقتی به این سایت‌ها مراجعه می‌شود؛ نه تنها اثری از کاهش قیمت نیست بلکه قیمت‌ها در دو هفته اخیر نیز روند رشد قیمت‌ها و هرج و مرج در آن دیده می‌شود.

بنابر این گزارش مثلا قیمت خودروی صف تیبا حدود سه هفته پیش حدود ۱۰۸ الی ۱۱۰ میلیون تومان بود ولی در ۱۰ روز هفته که ممنوعیت درج و مشاهده قیمت‌ها برداشته شد شاهد رشد قیمت این خودرو بودیم به طوری که به بالای ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

پیشنهاد می‌شود حالا مشاهده قیمت‌ها به سایت‌ها بازگشت است، سامانه‌ای برای تعیین قیمت خودرو و یا مسکن باشد و اجازه درج قیمت دلخوه را به فروشنده ندهد که این سامانه‌ها در کشور و فضای وب وجود دارد و سقف و کف قیمت را اعلام می‌کنند؛ مثلا فروشنده خودرو برای انتشار آگهی خود فقط می‌تواند در محدوده تعیین قیمت، کالای خود را نرخ گذاری کند.

در ادامه چند نمونه آگهی فروش خودرو را که در سایت‌ها بی‌شمار است را مشاهده می‌کنید که برای یک خودرو چند قیمت وجود دارد.

منبع: دانا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.