راه حل کاهش اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار

قطعه نیوز: یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص راه حل کاهش اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار توضیحاتی داد.

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو، گفت: یکی از موضوعات و مسائلی که در چند سال اخیر در صنعت خودرو مطرح بوده، اختلاف قیمت خودرو از درب کارخانه تا حاشیه بازار است. این موضوع دلایل متفاوتی دارد که دلیل آن عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است.

او بیان کرد: عرضه خودرو در چند سال اخیر از تقاضا بسیار کمتر بوده و عطش بازار به خرید خودرو موجب افزایش قیمت شده است. بنابراین، تا مادامی که این مشکل حل نشود، به نظر می رسد این موضوع یعنی اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار باقی خواهد ماند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: باید برای این مشکل به صورت ریشه ای راه حلی در نظر گرفته شود و فکری به حال آن کرد.به نظر می رسد راه حل این مشکل تناسب کردن بین عرضه و تقاضا باشد، چه از طریق تولید داخل چه از طریق واردات، باید به این عطش پاسخ داد.

قاسمیان بیان کرد: بدیهی است که اگر تناسب تولید و عرضه با تقاضا انجام شود، شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خواهیم بود چرا که موجب ایجاد اشتغال، عدم خروج ارز و داخلی سازی می شود که در هر صورت باید فکری به آن شود. در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل عرضه بیش از تقاضا، خودروسازان مجبور می شوند خودرو را با سود صفر درصد با اقساط بلند مدت تحویل دهند تا تولید را حفظ کنند.

او افزود: ریشه ای ترین راه حل برای این مشکل ایجاد یک تناسب بین عرضه و تقاضاست. بنابراین این موضوعاتی که اخیرا مطرح می شود مانند عرضه خودرو در بورس، اما واگرهایی دارد.برخی اعتقاد دارند با  عرضه خودرو در بورس اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار کم می شود اما به نظر صحیح نیست، چرا که حالت مزایده ای که در بورس وجود دارد و فضای احساسی که ایجاد می شود، به این عطش دامن زند و شرایط را از قبل بدتر خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: البته تنها تفاوتی که موضوع عرضه خودرو در بورس دارد، این است که سود ناشی از اختلاف قیمت درب کارخانه تا حاشیه بازار، به جای اینکه به جیب دلالان برود، به سمت کارخانه سرازیر می شود که این کار منشا مشکلات و مفسده های دیگری خواهد بود.

قاسمیان گفت: بنابراین ریشه ای ترین راه حل برای اینکه اختلاف قیمت تا کارخانه را حذف کنیم، ایجاد تناسب صحیح بین عرضه و تقاضا است و اینگونه عطش مشتری کم خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.