برای ارتقای صنعت خودرو باید از قطعه‌سازان حمایت شود

قطعه نیوز: ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی که با حضور مدیرعامل ایران‌خودرو برگزار شد، گفت: تا زمانی که قطعه‌سازان زیر چتر حمایتی قرار نگیرند و بهسازی کامل در صنعت خودروسازی انجام نشود، اقتصاد کشور و صنعت خودروسازی نیز متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در سفر یک‌روزه خود به استان مرکزی از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و محصولات تولیدی قطعه سازان استان مرکزی که به همت اتاق اراک برگزار شده بود بازدید کرد. در جریان این بازدید تفاهم‌نامه سه‌جانبه شرکت ایران‌خودرو، اتاق اراک و انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان مرکزی نیز امضا شد.

فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی نیز شرکت کرد و در این نشست گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار به نگرانی قطعه سازان پایان خواهیم داد و از ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات به ۶۵۰ قطعه ساز طرف قرارداد که ۵ هزار میلیارد تومان بدهی قراردادهای ۱۲۰ روزه است با هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

مقیمی افزود: ایران‌خودرو در سال جهش تولید همه تلاش‌های خود را در تمام حوزه‌های تولیدی به کار گرفته تا مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش تولید که شعار سال است را محقق سازد.

او تصریح کرد: ایران‌خودرو در حوزه تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه قبل، ۵۰ درصد و در تولید خودروهای سنگین ۴۶ درصد رشد داشته و این مهم در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، تنها با همت، پشتکار و فعالیت‌های مجموعه و با بهره‌گیری از متخصصان داخلی به دست آمده است.

مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو اظهار کرد: این شرکت از آن چیزی که در گذشته بوده فاصله گرفته، اما با آن چیزی هم که باید باشد، هنوز فاصله زیادی دارد.

مقیمی با بیان اینکه ۲۴ شرکت در استان مرکزی وجود دارد که به‌صورت مستقیم با ایران‌خودرو همکاری دارند تأکید کرد: چهار تا پنج درصد قطعات این شرکت در این استان تولید می‌شود که همین شاخص بیانگر جایگاه بالای صنعتی استان مرکزی است.

او خاطرنشان کرد: این شرکت نیازمندی‌های زیادی دارد که برخی از آنها وابسته به تولیدات خارج از کشور است، از شرکت‌ها و تولیدکنندگانی که بتوانند آنها را بومی‌سازی کنند استقبال و حمایت لازم نیز صورت می‌گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به اینکه در حوزه خودروهای جدید نیز استان مرکزی فعال است یادآور شد: عرضه محصولات جدید از سوی این شرکت نشان داد که جهش تولید در پیش است، که این روند همچنان ادامه دارد و به‌طورقطع از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان مرکزی نیز استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه انقلاب بزرگی در حوزه خودروسازی کشور در راه است که نمونه‌های آن هفته آتی رونمایی می‌شود، اظهار داشت: جعبه‌دنده‌ای که تاکنون در خودروهای این شرکت نصب می‌شده باوجوداینکه ۹۵ درصد آن در داخل انجام می‌شد اما در اصل (ژن آن) خارجی بود، ولی امروز به برکت سازندگان و حمایت‌های مختلف، با ورژن ایرانی ۶ دنده تولیدشده و تمام طراحی و ساخت آن نیز توسط مهندسان داخلی محقق شده و بحث ساخت جعبه‌دنده نیمه اتوماتیک و تمام‌اتوماتیک نیز در دستور کار است.

مقیمی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های غیرمولد ایران‌خودرو واگذار شده که این مبالغ در راستای تبدیل به دارایی‌های مولد مانند ساخت جعبه‌دنده ایرانی و تولید محصولات جدید هزینه شده است.

او با بیان اینکه ۷۱ درصد از قیمت تمام‌شده ایران‌خودرو مربوط به اجزا، قطعات و مواد اولیه است ادامه داد: بخشی از قیمت تمام‌شده خودرو به قطعه سازان برمی‌گردد و متناسب‌سازی قیمت باید بر مبنای قطعه، مورد توجه باشد.

او خاطرنشان کرد: جذب نیرو در ایران‌خودرو از سال ۱۳۹۸ تاکنون انجام نشده، تعدادی از نیروها بازنشسته شده و جلوی نیروهایی که نیاز به جذب نبوده، گرفته شده است.

مقیمی با اشاره به اینکه برنامه تولید ایران‌خودرو در ۶ ماه نخست سال آتی تولید ۳۶۰ هزار خودرو و در ۶ ماه دوم، ۳۸۰ هزار دستگاه خواهد بود افزود: تولیدات این شرکت تا پایان آذرماه امسال به ۳۷۷ هزار دستگاه رسید و تا پایان سال به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

او اظهار کرد: ایران‌خودرو تصمیم دارد سالی یک محصول جدید به بازار عرضه و در راستای ارتقای کیفیت محصولات خود گام بردارد تا خدمت‌رسانی مطلوب‌تری را به مشتریان خود ارائه نماید.

استاندار مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه استان مرکزی ظرفیت خوبی برای تولید قطعات خودرو دارد، گفت: سرمایه‌گذاری زیادی در این خصوص شده که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

سیدعلی آقازاده تأکید کرد: استفاده بهینه از هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری استان در صنعت خودروسازی، زمینه را برای ایجاد واحد تولیدی و ساخت قطعات خودرو فراهم کرده است.

او با اشاره به فعالیت سه هزار واحد صنعتی در استان گفت: باوجود صنایع بزرگ و صدها کارگاه کوچک استان، زیرساخت‌های لازم برای تولید محصول نهایی در استان وجود دارد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: امید است به‌واسطه تعامل و همکاری مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی کشور و قطعه سازان استان، ساخت بیشتر قطعات خودرو در استان کلید زده شود.

آقازاده گفت: طی یک هفته آینده، یک تیم کارشناسی در استان تشکیل می‌شود و دستاوردهای سفر روز جاری مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، با تمرکز بر ارائه راهکارهای ویژه در راستای رفع مشکلات کارآفرینان و فعالان اقتصادی، مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی، رئیس اتاق اراک نیز با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ نیرو در صنعت قطعه‌سازی استان مرکزی فعالیت دارند و ۱۱۰ میلیون قطعه در استان تولید می‌شود، گفت: مجموعه قطعه سازان استان مرکزی، ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از شرکت ایران‌خودرو طلبکار هستند که این میزان مطالبات برای ۱۱۴ شرکت قطعه‌سازی استان که ۷۰ واحد تولیدکننده و ۴۵ واحد دیگر نیز کارگزار هستند پذیرفتنی نیست.

دکتر ناصر بیکی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو ارتباط تنگاتنگی با صنعت قطعه‌سازی دارد، گفت: رقابت در بازار جهانی نیازمند حمایت، تقویت و رفع مشکلات قطعه سازان است که این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

بیکی اظهار کرد: تا زمانی که قطعه‌سازان زیر چتر حمایتی قرار نگیرند و بهسازی کامل در صنعت خودروسازی انجام نشود، اقتصاد کشور و صنعت خودروسازی نیز متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

در ادامه این نشست، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که در استان برای ساخت تجهیزات، زیرساخت‌ها و منابع انسانی متخصص در واحدهای تولید قطعه‌سازی وجود دارد، می‌طلبد همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها و همچنین خودروسازان افزایش یابد، این در حالی است که تولیدکنندگان قطعات خودرویی نیز این آمادگی را دارند که برای آن بخشی از تجهیزات موردنیاز ایران‌خودرو که به خارج از کشور سفارش داده می‌شوند. با توجه به تجارب و ظرفیت‌های بالای خودروسازان این قطعات به استان مرکزی سفارش داده شود تا کشور به تولید داخل بیشتر متکی شود.

حمیدرضا مهدی‌نیا افزود: پرداخت قراردادهای قطعه‌سازان و تولیدکنندگان از سال ۹۷ به‌صورت چهارماهه است که مشکلات زیادی ایجاد کرده است که پیشنهاد می‌شود در راستای حمایت بیشتر از قطعه سازان این مدت به یک ماه کاهش یابد.

او ادامه داد: با توجه به امکانات وسیعی که در شرکت هپکو وجود دارد و ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی و همچنین تجارب بالای این شرکت با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، لاین ایران‌خودرو دیزل جهت تولید اتوبوس و کامیون در شرکت هپکو ایجاد شود.

رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۱۱۴ عضو تولیدکننده قطعه سازان در این استان وجود دارد.

احمدرضا رعنایی افزود: پتانسیل‌هایی خوبی در زمینه قطعه‌سازی در استان مرکزی وجود دارد که امکان بالفعل شدن دارند و لازمه این مهم همگرایی خوب در سطح ایران‌خودرو و مدیران استانی و هماهنگی بین دست‌اندرکاران آن است.

او ادامه داد: بیشترین مشکل واحدهای تولیدی نیاز مبرم به نقدینگی و سرمایه در گردش است چراکه سه برابر شدن قیمت نهاده‌های تولیدی، مواد فولادی و پتروشیمی فشارهای مضاعفی را به قطعه سازان وارد کرده است.

در پایان این نشست، سه تفاهم‌نامه همکاری چندجانبه امضا شد که بر اساس آنها انجمن قطعه سازان استان مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، انجمن قطعه سازان استان مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک و شرکت‌های ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل نسبت به گسترش همکاری‌های اقدام می‌کنند.

منبع: اتاق ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.