رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟

قطعه نیوز: تشخیص درست رنگ دود خروجی از اگزوز به شما کمک می‌کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت آن نیاز به تعمیر دارد.

رنگ دود‌ منتشر شده از اگزوز خودرو می‌تواند متفاوت باشد، زیرا وضعیت موتور در شرایط مختلف متفاوت است، همچنین رنگ دود اگزوز تا حدودی به اجزای موتور خودرو آسیب می رساند.

رانندگان باید به رنگ دود خارج شده از اگزوز توجه کنند، چرا که اینگونه می توانند از بروز اتفاقات بد در ماشین جلوگیری کنند.

در این گزارش رنگ دود خارج شده از اگزوز‌ خودرو را بررسی می کنیم.معمولاً رنگ گاز‌های خروجی از اگزوز به رنگ های بی رنگ، سفید، سیاه و خاکستری و آبی تقسیم می‌شوند، می توان گفت رنگ گاز خارج شده از اگزوز به وضعیت موتور‌ها و علت خرابی‌ها اشاره دارد.

دود سیاه: دود سیاه به این معنی است که موتور باعث سوختن بیش از حد سوخت (هدر رفت) می‌شود. اولین چیزی که باید بررسی کنید فیلتر هوا و اجزای دیگر مانند سنسور‌ها، انژکتور‌های سوخت و تنظیم کننده فشار سوخت است. شناخت و بررسی علت ایجاد دود سیاه معمولاً آسان است و می توان آن را تعمیر کرد.

دود سفید: دود سفید تا زمانی که کم رنگ باشد ایمن است. این دود نتیجه کار طبیعی از تجمع میعانات در سیستم اگزوز است. این نوع دود می‌تواند به سرعت از بین برود،  اما اگر مقدار آن زیاد باشد، می توان گفت در اثر سوختن مایع خنک کننده موتور ایجاد شده و می‌تواند آسیب جدی به سیلندر یا بلوک موتور وارد کند که تعمیر این مشکل در خودرو گران است.

این رنگ دود را هرگز نادیده نگیرید. نشتی کوچک در خنک کننده ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد و صدمه به موتور شود. نشت مایع خنک کننده همچنین می‌تواند آن را با روغن مخلوط کند که ممکن است به موتور ماشین خودرو آسیب برساند.

بدون دود (خاکستری بسیار کم رنگ):  در این حالت آلاینده‌های خروجی از اگزوز در حد استاندارد قرار داشته و موتور سالم بوده و دود نمی‌کند (حتی موتور دیزلی)، بدین معنی که وقتی نوک انگشت خود را به لوله اگزوز می‌زنیم، نباید چرب یا سیاه شود.

دود آبی: اگر از اگزوز خودرو دود آبی خارج می‌شود نشانه روشن و بسیار قطعی این است که موتور در حال سوزاندن روغن بوده و این اتفاق زمانی روی می‌دهد که سوپاپ‌های دود و هوا، رینگ‌های پیستون و یا توربو شارژر، فرسوده شده و روغن از طریق آن‌ها به درون محفظه احتراق نشت می‌کند.

به طور کلی دود آبی خروجی از اگزوز را می‌توان در دو حالت موقتی و دائم بررسی کرد. در حالت موقتی روغن سوزی ناشی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ است. در این حالت معمولا روغن کم نمی‌کند و در موقعی که موتور پر گاز کار می‌کند، دود قطع می‌شود.

درحالت دائمی، اگر موقع کم گاز یا پر گاز کار کردن، موتور به طور دائم دود کند، روغن سوزی ناشی از رینگ و پیستون یا قطعات تنه سیلندر و سرسیلندر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.