بحران کمبود تراشه در خودروسازان حاد شد

قطعه نیوز: خودروسازان سراسر جهان به دلیل کمبود جهانی تراشه که در برخی از موارد به دلیل اقدامات دولت ترامپ علیه کارخانه های تراشه سازی مهم چینی تشدید شده اند، در حال تعطیلی خطوط مونتاژ خود هستند.

این کمبود بسیاری از خودروسازان را با مشکل روبرو کرده و ممکن است ماههای زیادی ادامه پیدا کند. در تازه ترین تحولات، شرکتهای فورد موتور، سوبارو و تویوتا تولیدشان را در آمریکا محدود کرده اند.

خودروسازان در بازارهای دیگر نظیر فولکس واگن، نیسان موتور و فیات کرایسلر اتومبیل هم با مشکل کمبود تراشه دست و پنجه نرم می کنند.

مشکل کمبود تراشه ناشی از تاثیر عوامل مختلفی است. خودروسازان برای تهیه تراشه های مورد نیازشان با صنعت محصولات الکترونیکی مصرف کننده در رقابت هستند زیرا مصرف کنندگان در دوران همه گیری ویروس کرونا به خرید فزاینده لپ تاپ و سایر دستگاههای الکترونیکی پرداخته و باعث کمبود قطعات در طول سال ۲۰۲۰ شدند.

همچنین مصرف کنندگان در بهار خودروهای بیشتری از حد انتظار مقامات صنعت خودرو خریداری کردند و این امر روند عرضه خودرو را در مضیقه بیشتری قرار داد.

حداقل در یک مورد، کمبود ناشی از سیاستهای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای محدود کردن انتقال فناوری به چین بوده است. به گفته یک منبع آگاه، یک خودروساز پس از این که شرکت تراشه سازی SMIC در دسامبر در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت، تولید تراشه خود را از چین به شرکت TSMC تایوان منتقل کرد که به نوبه خود بیش از حد ثبت سفارش داشت.

یک تامین کننده دیگر خودرو تایید کرد که شرکت TSMC قادر به پاسخگویی به تقاضا نیست. سی سی وی، مدیرعامل شرکت TSMC در گفت و گو با سرمایه گذاران از کمبود تراشه های خودرو که با فناوری پیشرفته ساخته می شوند، صحبت و اعلام کرد این شرکت با مشتریانش برای رفع تاثیر این کمبود همکاری می کند.

کمبود قطعات ریز تراشه کافی است تا خط تولید یک کارخانه خودروسازی را تعطیل کند. کارخانه فورد در کنتاکی که شاسی بلند اسکیپ را تولید می کند به دلیل کمبود یک تراشه مورد استفاده در سیستم ترمز خودرو فعالیتش را متوقف کرده است. فورد همچنین به دلیل کمبود تراشه کارخانه فوکوس در سارلویس آلمان را به مدت یک ماه متوقف می کند.

این وضعیت بعید است به سرعت بهبود پیدا کند زیرا تولید همه تراشه ها خواه برای استفاده در لپ تاپ باشد یا یک خودروی لکسوس به پروسه ای نیاز دارد که ۹۰ روز زمان می برد.

صنعت تراشه سازی همواره برای پاسخگویی به جهش یکباره تقاضا با محدودیت روبرو بوده است. ساخت کارخانه های تولیدکننده مواد اولیه تراشه ها میلیاردها دلار هزینه دارد و افزایش ظرفیت تولید آنها برای تست و بررسی کیفیت ابزارهای پیچیده یک سال زمان می برد.

محدودیت ظرفیت و افزایش تقاضا، هضم دو شوک از سوی دولت ترامپ را برای تولیدکنندگان تراشه دشوار کرده است. نخست کاخ سفید در سپتامبر خرید تراشه های ساخته شده با فناوری آمریکایی را برای شرکت هواوی ممنوع کرد. هواوی پیش از اجرایی شدن این ممنوعیت به خرید و انبارسازی تراشه های مورد نیازش پرداخت و رقیبان هواوی که به فرصتی برای تصاحب سهم بازار چشم دوخته بودند هم خرید تراشه ها را آغاز کردند. سپس دولت آمریکا قوانین محدود کننده برای شرکت SMIC را اعلام کرد که باعث شد مشتریان این شرکت به دنبال کارخانه دیگری بگردند تا تولیدشان مختل نشود.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا درباره تاثیر اضافه شدن شرکتهای هواوی و SMIC بر بخش خودرو اظهارنظر نکرد و تنها گفت: اولویت اصلی اطمینان از این که بوده که مقررات صادرات دولت از امنیت ملی آمریکا، امنیت اقتصادی و منافع سیاست خارجی حمایت می کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند کمبود تراشه خود احتمالا به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.