ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها عقب می‌افتد؟

قطعه نیوز: موتورسیکلت‌سازان به دنبال تعویق چهار ساله در ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها به یورو۵ هستند، وزارت بهداشت با این درخواست صنعت متورسیکلت مخالفت کرد.

زینب رحیمی، بر اساس قانون هوای پاک، سازندگان موتورسیکلت باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ موتورسیکلت‌های خود را با استاندارد یورو۵ تولید کنند، اما ماه قبل (آذرماه ۱۳۹۹) وزیر صنعت در حمایت از صنعت موتورسیکلت کشور نامه‌ای برای معاون اول رئیس جمهور فرستاده و در خواست کرده که قانون هوای پاک مبنی بر ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها به یورو۵ به مدت چهار سال به تعویق بیفتد.

وزارت بهداشت در نامه‌ای که برای دبیر کمیسیون زیربنایی دولت فرستاده، با این خواسته وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان مخالفت کرده است.

در نامه وزارت بهداشت که به امضای سعید نمکی رسیده، آمده است: «میانگین سالیانه غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون در کشور به‌ویژه کلانشهرها، ۷/۲ برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است و به طور میانگین ۶۷/۷ درصد از مرگ‌های طبیعی در کشور منتسب به مواجهه با ذرات مزبور است.

از آنجا که موتورسیکلت، نقش عمده‌ای در آلودگی هوا و تهدید سلامت عموم افراد جامعه دارد، این وزارت به عنوان متولی اصلی سلامت جامعه با اصلاحیه مزبور مخالفت دارد».

درخواست تاخیر در اجرای قانون هوای پاک مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست هم قرار گرفته است. پیش‌تر عیسی کلانتری –معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- در نامه‌ای به دولت نارضایتی خود را نسبت به این خواسته موتورسیکلت‌سازان اعلام کرده است.

در نامه سازمان محیط زیست به کمیسیون زیربنایی دولت تاکید شده است که «در برنامه زمان‌بندی پیشنهادی وزارت صنعت، مدت زمانی برای تحقیق و توسعه و تولید قطعه در نظر گرفته شده، این در حالیست که تقریباً غالب موتورسیکلت‌های تولیدی در کشور صرفاً توسط تولیدکنندگان داخلی مونتاژ می‌شوند و عملاً تحقیق و توسعه و طراحی قطعه توسط تولیدکنندگان داخلی صورت نمی‌گیرد، بر این اساس، ارتقاء سطح آلایندگی تولیدات داخلی صرفاً با تفاوت نوع سفارشات از تامین‌کنندگان خارجی امکان‌پذیر است و تولیدکنندگان داخلی هر زمان که اراده کنند در مدت زمان کوتاهی قطعات مرتبط با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را می‌توانند دریافت کرده و نسبت به مونتاژ آن‌ها اقدام کنند».

درخواست صنعت موتورسیکلت قرار است به زودی در دولت بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود. باید دید با وجود مخالفت دو دستگاه مهم سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، آیا دولت با خواسته موتورسیکلت‌سازان موافقت می‌کند؟

منبع: عصر ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.