«شِل» نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی را در کراچی راه ‌اندازی می ‌کند

قطعه نیوز: شعبه پاکستان شِل تصمیم دارد با همکاری شرکت کی-الکتریک نخستین ایستگاه کامل شارژ خودروهای برقی را در شهر کراچی ایجاد کند.

براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین این دو شرکت منعقد شده، قرار است سه ایستگاه شارژ به‌عنوان نخستین ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در نقاط مختلف پایتخت پاکستان احداث شود. انتخاب محل این سه ایستگاه به‌این صورت است که به‌مسیرهای دسترسی و اتوبان‌ها نزدیک باشد.

باتوجه به‌این‌که این ایستگاه‌ها مجهز به‌شارژهای سریع ۵۰ کیلووات‌-ساعتی خواهند بود، سه مرکز مهم در کراچی پاکستان به‌این تجهیزات مجهز خواهند شد. طی سه الی پنج سال آتی شِل و KE فرصت‌های دیگری را که برای احداث سایت‌های متعدد وجود خواهد داشت، به‌اتفاق هم بررسی خواهند کرد و شبکه شارژ خودروهای برقی را ‌توسعه خواهند داد.

گفتنی است فرآیند آماده‌سازی، نصب و مدیریت فعالیت و اتصال به‌شبکه این ایستگاه‌های شارژ توسط شِل دنبال می‌شود و شرکت KE فراهم‌کننده ارتباطات محلی است. کراچی به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر پاکستان و پایتخت این کشور مرکز فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی به‌حساب می‌آید و می‌توان از آن به‌دلیل جمعیت ۱۶ میلیون نفری‌اش به‌عنوان دوازدهمین شهر بزرگ جهان یاد کرد.

دولت این کشور سیاست‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای توسعه وسایل نقلیه برقی با نام NEVP دنبال می‌کند که براساس آن تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای برقی سواری و کامیون‌های سنگین تا ۳۰ درصد از کل بازار این کشور خواهد بود و تا سال ۲۰۴۰ این سهم به ۹۰ درصد خواهد رسید.

حتی براساس این برنامه‌ریزی بلندپروازانه‌ قرار است سهم سه‌چرخ و دوچرخ‌های برقی و اتوبوس‌های شهری برقی از کل بازار این سگمنت‌ها به ۵۰ درصد برسد و تا سال ۲۰۴۰ همچون سایر خودروها این ‌سهم به ۹۰ درصد خواهد رسید.

در دسامبر سال ۲۰۲۰ وزارت صنایع و تولید پاکستان اعلام کرد که دولت این کشور قانون و برنامه تولید خودروهای سواری برقی در این کشور را تصویب کرده و حالا براساس این سیاست جدید تنها تعرفه یک درصدی برای واردات خودروهای برقی درنظر گرفته خواهد شد.

همچنین دولت از وضع مالیات برای واردات تجهیزات و زیرساخت‌های بهره‌برداری از این وسایل نقلیه نیز چشم‌پوشی کرده و حتی مالیات یک درصدی نیز تنها به‌خودروهای سواری و تجاری با ظرفیت باتری ۵۰ الی ۱۵۰ کیلووات-‌ساعت اختصاص پیدا خواهد کرد و برای خودروهای ضعیف‌تر، هیچ مالیات و تعرفه‌ای برای واردات درنظر گرفته نخواهد شد.

همچنین تجهیزات و قطعات مربوط به‌تولید خودروهای برقی نیز بدون در نظر گرفتن تعرفه گمرکی و مالیات بخصوصی به‌این کشور وارد خواهد شد.

منبع: فصل اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.