افت تیراژ خودروسازان به دنبال کاهش تولید قطعات

قطعه نیوز: تولید روزانه ایران‌خودورو در حال حاضر از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه به هزار و ۶۰۰ تا هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است و به همین نسبت ظرفیت تولید قطعه‌سازان نیز کاهش پیدا کرده است. 

دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان این مطلب گفت: تحویل قطعه توسط قطعه‌سازان به خودروسازان کم نشده است اما بعضی قطعات به موقع نمی‌رسند.

مازیار بیگلو ادامه داد: بیش از ۷۰۰ قطعه‌ساز در حال تامین قطعات خودرو هستند و وقتی تنها یکی از این قطعه‌سازها نتواند قطعه را به موقع برساند، خودرو تکمیل نمی‌شود، تولید متوقف می‌‌شود و تیراژ روزانه کاهش پیدا می‌کند. به دنبال آن فروش خودرو پایین می‌آید و مطالبات قطعه‌سازها باز هم بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر از بین ۷۰۰ قطعه‌ساز فعال، هر روز تنها یک کارخانه نتواند قطعه را به موقع برساند، میزان تولید در طول سال به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال روال به گونه‌ای بود که توقف تولید به دلیل دیر رسیدن قطعه اتفاق نمی‌افتاد، اما در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و دشواری تامین مواد اولیه، قطعات به موقع نمی‌رسند و در نتیجه با کاهش تیراژ تولید روبه‌رو شده‌ایم. 

وی عنوان کرد: در سال جاری کمبود نقدینگی هنوز باعث تعطیلی کارخانه‌های قطعه‌سازی نشده است، اما معمولا در این مواقع ابتدا کاهش تیراژ تولید، سپس تعدیل نیرو و در آخر تعطیلی کارخانه‌ها رخ می‌دهد.

طلب قطعه‌سازان ۷ هزار میلیارد زیاد شد

دبیر انجمن قطعه‌سازان درباره رقم مطالبات سازندگان قطعه گفت: هنوز مابه‌التفاوت قراردادهای بسیاری از قطعه‌سازان به حساب آنها واریز نشده است و تا این لحظه رقم مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

بیگلو ادامه داد: اصلاح تعدادی از قرارادادها از جمله سه ماهه سوم امسال باقی مانده است که هنوز هیچ اقدامی در مورد آنها انجام نشده است و اگر رقم آنها هم به میزان مطالبات اضافه شود، این رقم به حدود ۳۶ تا ۳۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به کمبود نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی تاکید کرد: مشکل فعلی این است که هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشده است. حدود ۵ هزار میلیارد تومان باقی مانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب در سال گذشته، پرداخت نشده است. علاوه بر آن قرار بود ساز و کارهای جدید بانکی راه‌اندازی شود که همچنان در حال آزمایش است.

وی اضافه کرد: همچنین قرار بر این بود که شیوه قیمت‌گذاری خودروسازان اصلاح شود تا از زیان خارج شوند و توان پرداخت مطالبات را داشته باشند که آن هم هنوز عملی نشده است.

وی اعلام کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها در جهت این بود که در نیمه دوم سال وضعیت قطعه‌سازان بهبود پیدا کند، اما هیچ‌کدام از وعده‌ها محقق نشد و در حال حاضر وارد بحران بسیار شدید و پیچیده‌ای شده‌ایم.

وی افزود: نتیجه این بحران که از دو هفته گذشته خود را نشان داده است، کاهش تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور است چراکه قطعه‌ساز دیگر راهکاری برای تامین نقدینگی لازم برای تامین مواد اولیه ندارد.

وی بیان کرد: مچینگ نیز از فرایند تامین فولاد، مس، آلومینیوم و… حذف شده است، ال‌سی باز نمی‌شود و خرید مواد اولیه کاملا به صورت نقد و از طریق بورس کالا امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد:  نه تنها مطالبات قطعه‌سازان دیر پرداخت می‌شود، بلکه تهیه مواد اولیه نیز به این صورت در آمده است که باید پیش پرداختی برای بورس کالا پرداخت شود تا بتوان وارد مزایده شد و در صورت خرید مواد، همان لحظه باید تکمیل وجه صورت گیرد تا یک ماه بعد مواد به قطعه‌ساز تحویل شود.

وی با بیان اینکه همه این موارد قطعه‎سازی را تقریبا زمین‌گیر کرده است، تاکید کرد: ما با اعتقادی که به جهش تولید داشتیم، این کار را در سرلوحه کار خود قرار دادیم و میزان تولید را بالا بردیم و فکر می‌کردیم بدنه حاکمیت نیز به فرمان جهش تولید عمل می‌کند، اما در عمل دیدیم که گویا قطعه‌سازان اطاعت امر کرده‌اند اما بخش‌های دیگر در این زمینه تلاش زیادی نداشته‌اند و این موضوع باعث زیان قطعه‌سازی شد.

وی در خصوص اجرایی شدن اوراق گام گفت: ما هنوز به اجرای طرح اوراق گام برای قطعه‌سازان امیدواریم و انجمن قطعه‌سازان سه شرکت را به بانک معرفی کرده است تا به صورت پایلوت این طرح را اجرا کنند و کار در حال حاضر به سمت جلو حرکت می‌کند، با این حال اولین جلسه اوراق گام اوایل تابستان برگزار شد و متاسفانه روند اجرایی آن بسیار کند پیش می‌رود.

خبرنگار: آراز شیبانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.