بازگشت قانونی قیمت خودرو به فضای مجازی

قطعه نیوز: الفت نسب، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با اشاره به اینکه حذف قیمت خودرو و مسکن از فضای مجازی اقدامی کارشناسی نبود گفت: بازگشت قیمت‌ها با همکاری نمایندگان مجلس برای ایجاد شفافیت به شیوه قانونی انجام شده است.  

اردیبهشت سال گذشته بود که موضوع حذف قیمت خودرو و مسکن از پلت فرم‌ فضای مجازی مطرح شد تا جلوی قیمت‌سازی‌های کاذب در این بخش‌ها گرفته شود؛ تصمیمی که در نهایت نتوانست مسئولان را به هدف کنترل بازار خودرو و مسکن برساند. حالا بعد از گذشت چند ماه از اجرای سفت و سخت این طرح برای کنترل قیمت‌ها و شکست آن، ‌ از ابتدای هفته جاری برخی از پلت فرم‌ها همچون دیوار، شیپور و باما اقدام به نمایش دوباره قیمت‌ها کردند.

با این حال برای شمار بسیاری این سوال مطرح شده که آیا بازگشت قیمت‌ها قانونی است و همه می‌توانند برای خودرو خود قیمت تعیین کنند یا همچون گذشته بازگشت قیمت‌ها تایید نشده است؟ رضا الفت نسب رئیس هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی در خصوص قانونی بودن بازگشت قیمت ها و این مساله که آیا باز هم احتمال حذف قیمت‌ها از پلت فرم‌های مجازی وجود دارد یا نه به بازار توضیح می‌دهد.

* چند روزی هست که قیمت خودرو به پلت فرم‌های فضای مجازی بازگشته است، ‌ این بازگشت قیمت‌ها قانونی و دائم است؟

بله چند روزی هست که قیمت ها به پلت فرم ها بازگشته است. بعد از اینکه ممنوعیت درج قیمت ها در اردیبهشت ماه رخ داد، بارها و بارها اتحادیه کسب وکارهای مجازی و کارشناسان دیگر تحلیل کردند که حذف قیمت ها از پلت فرم ها نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو و مسکن نشده بلکه مردم را به مشکل انداخته و باعث ایجاد یک فضای غیر شفاف شده است.

چند روزی هست که قیمت ها به پلت فرم ها بازگشته است. بعد از اینکه ممنوعیت درج قیمت ها در اردیبهشت ماه رخ داد، بارها و بارها اتحادیه کسب وکارهای مجازی و کارشناسان دیگر تحلیل کردند که حذف قیمت ها از پلت فرم ها نه تنها باعث کاهش قیمت خودرو و مسکن نشده بلکه مردم را به مشکل انداخته و باعث ایجاد یک فضای غیر شفاف شده است

از همین رو این موضوع در جلسات مختلف بیان شد اما نتیجه بخش نبود؛ خوشبختانه بعد از مدتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود پیدا کردند و طی جلساتی آن‌ها هم اعلام کردند که باید قیمت‌ها برگردند.

* برای بازگشت قیمت‌ها چه نهادها و مجموعه‌هایی تلاش کردند؟

به عنوان اتحادیه کسب و کارهای مجازی جلسات مختلف را شرکت کردیم، مرکز توسعه تجارت الکترونیک بخاطر اینکه سامانه خودش را بتواند جا بیندازد با دادستانی هم صحبت کردند. متاسفانه در آن شرایط فکر می کردند در این وضعیت می توانند اگر از سامانه احراز استفاده کنند مورد استقبال قرار نگرفت.

به طور حتم احراز هویت کمک بزرگی به افرادی که می خواهند به صورت شفاف کار کنند و قصد سوداگری در این فضا را ندارند، می‌کند. اما در کل هر اقدامی در فضای مجازی و به طور کلی در اقتصاد به صورت دستوری جواب نمی دهد و روزانه و هر ماه و هر سال نمونه های مختلفی از این برنامه ریزی ها و شکست های آن ها را تجربه می کنیم. تجربه دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را داشتیم و بازار را هم دیدیم. الان هم اگر بخواهیم بگوییم باید حتما از سامانه خاصی استفاده شود جواب نخواهیم گرفت. هرچند وزارت ارتباطات هم در این زمینه اعلام کرد که متصدی این موضوع وزارت است.

* فکر می کنید این لغو ممنوعیت درج قیمت بر روی پلت فرم های مجازی چقدر دوام دارد؟ این نگرانی وجود دارد که باز هم با نابسامانی بازار خودرو قیمت‌ها از این فضا دوباره حذف شود؟

حذف دوباره قیمت‌ها بعید به نظر می رسد اما همیشه این ترس وجود دارد که برخی از مراکز تصمیم گیرنده بخواهند در حوزه اقتصاد و بازرگانی مشکلات را به گردن فضای مجازی بیندازند و محدودیت هایی را در آن اعمال کنند، ‌ نمونه آن را هم بارها دیده ایم و حذف قیمت ها هم از همین جنس است.

در کل اعتقاد داریم که روش حذف قیمت مناسب نیست که برخی در مورد خودرو و مسکن پیش گرفته اند. همین روزهای اخیر هم شنیدیم که برای مثال در حوزه مسکن با طرح گرفتن مالیات از اماکن خالی ۳۰ درصد از این املاک وارد حوزه اجاره شدند.  این طرح مطالعاتی و خوبی بود که باید برای حوزه خودرو نیز نمونه مناسبی یافت.

روش حذف قیمت مناسب نیست که برخی در مورد خودرو و مسکن پیش گرفته اند. همین روزهای اخیر هم شنیدیم که برای مثال در حوزه مسکن با طرح گرفتن مالیات از اماکن خالی ۳۰ درصد از این املاک وارد حوزه اجاره شدند.   این طرح مطالعاتی و خوبی بود که باید برای حوزه خودرو نیز نمونه مناسبی یافت

البته نمی گویم فضای مجازی هیچ نقشی در افزایش قیمت ها ندارد اما آن نقشی هم که برخی تصور دارند حقیقت ندارد. شاید در مدت زمان کوتاهی اعمال محدودیت در این فضا به صورت مسکن عمل کند اما تاثیر دائمی ندارد. هرچند طی سال های گذشته موضوع حذف قیمت را برای مثال در حوزه مسکن از پشت شیشه بنگاه ها داشتیم اما قیمت ها تغییری نیافت.

* چه توصیه‌ای به مسئولان برای جلوگیری از حذف دوباره قیمت ها از فضای مجازی دارید؟

به طور کلی مسئولان باید بجای حذف قیمت باید به دنبال رفع پایه ای مشکلات باشند. متاسفانه بخاطر این تصمیمات اشتباه پلت فرم ها آسیب بسیاری دیدند. خیلی ها می خواستند آگهی بدهند و خیلی‌ها هم به عنوان خریدار به این فضا ورود می کردند. وقتی نمی توان به صورت شفاف قیمت ها را اعلام کرد کاربر به پلت فرم احساس بدی پیدا می کند. بنابراین چه فروشنده و چه خریدار از این فضا خارج می شوند و رفع نیازشان را در فضای دیگری همچون تلگرام پیدا می کنند.

اگر کرونا هم نبود به شدت این پلت فرم ها آسیب می دیدند؛ چراکه به خاطر شیوع بیماری کرونا مردم به هرحال چاره ای نداشتند جز اینکه همچنان برای جلوگیری از تردد در فضای شهری به همین پلت فرم ها رجوع کنند. البته این نکته را هم باید بگویم که به فضای رها هم اعتقادی ندارم اما حذف قیمت از این فضا بدون مطالعه روش مناسبی نیست که طی این مدت انجام شد و نتیجه آن نیز برگشت دوباره قیمت ها است.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.