بانک مرکزی تابع هیچ دستوری نیست؛ دریافت تسهیلات برای قطعه‌سازان دشوارتر شد

قطعه نیوز: دبیر انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد: بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است که تنها به اندازه ۲ درصد از تراز ماهانه خود اجازه اعطای تسهیلات دارند و این به آن معنا است که تولیدکنندگان نمی‌توانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند، چراکه در روزهای اول سقف ۲ درصد تراز بانک‌ها را تکمیل می‌شود.
مازیار بیگلو در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» اضافه کرد: بروز چنین مشکلاتی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و ایرادات داخلی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون روند تخصیص ارز بخش زیادی از زمان یک شرکت را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: بانک مرکزی به قوه چهارم کشور تبدیل شده است که از هیچ دستوری تبعیت نمی‌کند و خود را یک کشور مستقل در ایران می‌داند.
وی با تاکید بر اینکه تغییری در روند بانک مرکزی برای تخصیص ارز قطعه‌سازان ایجاد نشده است، ادامه داد: گمرک با قطعه‌سازان همکاری دارد، اما هنگام ترخیص قطعه از گمرک، قوانین ارزی مشکل‌ساز است.
وی عنوان کرد: مشکلات بانکی قطعه‌سازان حل نشده است و همچنان همان روند ادامه دارد و تخصیص ارز و تامین ریالی آن دشوار است.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی هر روز بخشنامه‌های جدیدی صادر می‌کند، اضافه کرد: وقتی قطعه‌سازان تصمیم می‌گیرند که مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند، در طول ثبت سفارش با وزارت صنعت، معدن و تجارت و ادارات استانی آن درگیر است و تا زمانی که بتواند تخصیص ارز را از بانک مرکزی دریافت و ریال آن را تامین کند و سپس به سراغ صرافی برود، روند سختی در پیش دارد.
وی درباره اجرایی شدن دستور معاون اول رییس‌جمهور درباره سهولت ترخیص کالا از گمرک گفت: در کشورر دستورات زیادی صادر می‌شود اما تا به اجرا برسد، داستان‌های زیادی دارد. نیت دولت خیر بود اما حاصلی به دنبال نداشت.
وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات قطعه‌سازان به سوتدبیر و تحریم‌های داخلی مربوط می‌شود.
بیگلو عنوان کرد: مدت زمان تعهد واردات مواد اولیه از ۸ ماه به دو ماه کاهش پیدا کرد و ما مدت‌ها تلاش کردیم تا دوباره مصوبه را به ۸ ماه تغییر دهیم. چرا وقت و انرژی قطعه‌سازان باید صرف رفع اموری مانند این موضوع ‌شود.

خبرنگار: آراز شیبانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.