رشد ۱۹ درصدی تولید تایر در ۹ ماه امسال

قطعه نیوز: بررسی آمار عملکرد کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۱۹۸ هزار و ۳۳۹ تن تایر از ابتدای امسال تا پایان آذرماه است، آماری که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

این میزان تولید معادل ۱۸ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۱۸ حلقه تایر است که از این نظر نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۲۱ درصدی نشان می‌دهد.

در این مدت، تولید تایر سواری با ۲۶ درصد رشد به ۱۱۸ هزار و ۴۶۲ تن رسید. تولید تایر سواری ۵۹.۷ درصد از جمع کل تولید تایر را در ۹ ماهه امسال به خود اختصاص داده است.

تا پایان آذرماه همچنین ۱۸ هزار و ۱۳۴ تن تایر وانتی در کشور تولید شد که رشد هشت درصدی نشان می‌دهد. تولید تایر باری و اتوبوسی نیز با افزایش هشت درصدی در هم‌سنجی با پارسال به ۴۰ هزار و ۱۹۴ تن رسید.

برپایه این گزارش، در مدت یاد شده سه هزار و ۲۷۸ تن تایر کشاورزی سبک، ۱۳ هزار و ۵۸۴ تن تایر کشاورزی سنگین و چهار هزار و ۶۸۷ تن تایر راه‌سازی و صنعتی تولید شد که به ترتیب رشد ۵۸ درصدی، ۱۶ درصدی و ۱۴ درصدی نشان می‌دهد.

گفتنی است در ۹ ماهه امسال ۱۴ هزار و ۲۹۳ تن لاستیک دوچرخه، موتورسیکلت و اسکوتر (رشد ۳۳ درصدی) و هشت هزار و ۸۶ تن تیوب (رشد ۳۹ درصدی) در کشور تولید شد.

همچنین در این مدت سه هزار و ۵۹۹ تن تسمه فلپ، نقاله، شیلنگ و غیره به تعداد ۹۶۹ هزار و ۳۷۳ حلقه در آمار کارخانجات داخلی بوده می‌شود.

بر اساس این گزارش، از سال گذشته و با تداوم تحریم‌ها، طولانی شدن ثبت سفارش مواد اولیه تا تخصیص ارز، مشکلات ارزی، رسانیدن ارز به دست فروشندگان و دشواری حمل مواد اولیه و تجهیزات به کشور که در بسیاری موارد به صورت غیرمستقیم و از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شد، همگی دست به دست هم داد تا کارخانجات تایرسازی نتوانند همچون سال‌های گذشته به تولید بپردازند.

در برخی موارد، انبار مواد اولیه شرکت‌ها با کاهش همراه شد و به ناچار شیفت‌ها و ساعت‌های کاری را کاهش دادند یا مجبور به کاهش خطوط تولیدی و تعدیل نیروهای خود شدند.

در سه ماهه پایانی پارسال و با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرید مواد اولیه تولید انجام و کارخانجات تجهیز شدند تا اینکه به‌تدریج تولید به روال عادی بازگشت.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.