قطعه‌سازان اصفهانی در زمینه سرمایه‌گذاری از استان‌های دیگر عقب مانده‌اند

قطعه نیوز: نایب رییس انجمن صنایع همگن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان گفت: در استان اصفهان افراد حاضر به سرمایه‌گذاری کلان نیستند و به دلیل مشکلات زیاد قطعه‌سازی در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

بهروز حق‌پناه در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» ادامه داد: نتیجه سرمایه‌گذاری کمتر اصفهانی‌ها این است که روند قطعه‌سازی در اصفهان از موقعیتی که باید برخورد نیست و ممکن است سایر استان‌ها در این زمینه از اصفهان پیشی بگیرند.

وی عنوان کرد: آمار انجمن صنایع همگن نیرومحرکه خودرو استان اصفهان، بیانگر وجود ۶۰ قطعه‌ساز فعال در استان اصفهان است که برای دو خودروساز بزرگ کشور قطعه تولید می‌کنند.

وی افزود: به جز این ۶۰ قطعه‌ساز، تعدادی از قطعه‌سازان هم به صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند که برای بازار لوازم یدکی قطعه تولید می‌کنند و واحدهای کوچکتری هستند.

به گفته حق‌پناه، قطعات پِرِسی، سرسیلندر، قطعات آلومینیومی، سوپاپ و قطعات موتوری توسط قطعه‌سازان اصفهانی تولید می‌شود.

وی بیان کرد: تعداد زیرپله‌ای‌ها بیشتر از تعداد قطعه‌سازان دارای مجوز در کشور است، اما حجم فروش آنها کمتر است، چراکه بیشتر برای بازار و بخش لوازم یدکی تولیدات دارند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل قطعه‌سازان اصفهانی مانند سایر قطعه‌سازان موضوع نقدینگی است، اظهار داشت: خودروسازان بزرگ زیان‌ده هستند و توان پرداخت مطالبات قطعه‌‌سازان را ندارند که این موضوع باعث شده است با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شویم.

به گفته نایب رییس انجمن صنایع همگن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان، تامین مواد اولیه پس از نقدینگی، بزرگترین مشکل قطعه‌سازان در اصفهان است، چراکه قیمت این مواد ثابت نیست و با تغییر نرخ ارز عوض می‌شود اما تغییر رقم قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان به کندی صورت می‌گیرد و به راحتی و با سرعت برابر با تغییر قیمت مواد اولیه رشد نمی‌کند.

وی با اشاره به لزوم پرداخت مالیات از سوی واحدهای تولیدی گفت: خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را با تاخیر پرداخت می‌کنند، در حالی که قطعه‌سازان باید مالیات را به موقع پرداخت کنند، در غیر این صورت با جریمه روبه‌رو می‌شوند. 

وی تاکید کرد: مشکل دیگر با سازمان تامین اجتماعی است. ما سعی داریم همه ملاحظات را داشته باشیم و همه امور مربوط را با این سازمان هماهنگ کنیم، اما تامین اجتماعی در پایان سال دفاتر ما را چک می‌کند و به دنبال بهانه برای اعمال جریمه است و  حتی در شرایط فعلی اقتصاد کشور هم ملاحظه‌ای ندارد.

خبرنگار: علیرضا نوریان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.