کاتالیست و سوخت بی‌کیفیت مقصران آلودگی هوای کلانشهرها

قطعه نیوز: عمده ناوگان حمل و نقل سنگین یا نیمه‌سنگین در کشور فاقد فیلتر دوده هستند و استاندارد آلایندگی‌ آنها از یورو۳  نیز کمتر است.

مدیر بخش خودرو پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با بیان این مطلب گفت: خودروهای قدیمی و خودروهای سنگین ظرفیت اصلاح قطعه برای کاهش آلودگی را ندارند و باید نوسازی شوند.

حسن نهضتی اضافه کرد: بودجه کافی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین وجود ندارد و این خودروها فقط مورد بازسازی قرار می‌گیرند که در عمل بازسازی نیز کار زیادی انجام نمی‌دهد و تنها بدنه اتوبوس تغییر می‌کند تا بتواند راه برود. درواقع سایر قطعات امکان تغییر برای کاهش آلودگی هوا ندارند. 

وی تاکید کرد: قطعاتی مانند کاتالیست که برای کاهش آلایندگی اهمیت دارند، در زمان تولید باید بر روی خودرو نصب شوند و اینگونه نیست که بعد از تولید بتوان تکنولوژی لازم را بر روی آن پیاده کرد.

وی افزود: قطعات مربوط به کاهش آلایندگی، باید در خودرو طراحی شده باشند و موتور بر اساس آن کالیبره شده باشد. کاتالیزور، قطعه‌ای نیست که بعد از تولید بتوان به راحتی به خودرو اضافه کرد، البته در تهران به صورت نمادین بر روی چند اتوبوس فیلتر دوده نصب شد، اما اثر زیادی نداشت.

مدیر بخش خودرو پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه این بحث معاینه فنی در کاهش آلایندگی اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: معاینه فنی کامل از بحث کنترل استاندارد در خودروی نو نیز مهم‌تر است، چراکه کارکرد کاتالیست در خودروها بعد از چند سال دچار مشکل می‌شود.

نهضتی افزود: ما خودرو را در هنگام تولید برای پاس کردن یورو۵ کنترل می‌کنیم اما بعد از چند سال که از عمر خودرو گذشت، کاتالیست به دلیل کیفیت پایین آن یا مناسب نبودن سوخت دچار مشکل می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عمر کاتالیست مورد استفاده کم است و سوخت هم مشکل دارد، اما خودروساز مشکل آلودگی را به گردن سوخت می‌اندازد و تولیدکنندگان سوخت نیز مشکل را به بی‌کیفیتی کاتالیست‌ها ربط می‌دهند.

به گفته نهضتی، توجه به موضوع آلایندگی هم پیش از تولید خودرو و در زمان تولید قطعه و هم در زمان تولید خودرو و بهره‌برداری از وسیله نقلیه اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا به دو نوع منبع انتشار شامل منابع ثابت مانند خانه‌ها و کارخانه‌ها و منابع متحرک مانند خودرو مربوط است، عنوان کرد: علت اصلی آلودگی هوا به بخش متحرک یعنی خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت مرتبط است.

وی اظهار داشت: کشور ما همیشه دو سطح از استانداردهای جهانی خودرو عقب است. امروز استاندارهای جهانی قطعه و خودرو یورو۶ است، اما ما هنوز یورو۵ را نیز تکمیل نکرده‌ایم و در واقعیت یورو۴ هستیم.

وی ادامه داد: استاندارد یورو۴ مربوط به خودروهای نو است و خودروهای قدیمی‌تر که هنوز در سطح شهر تردد می‌کنند، از این هم کمتر و در حد یورو۲ هستند و جایگزینی این خودروها زمان زیادی می‌برد.

وی تاکید کرد: درباره خودروهای سنگین وضعیت از این هم بدتر است و سال‌ها است که اتوبوس‌های ناوگان شهری عوض نشده‌اند. کامیون‌ها و کامیونت‌ها نیز بر آلودگی هوا موثرند و خودروهای دیزلی نیز به عنوان یک عامل بسیار مهم در آلودگی هوای فعلی نقش دارند.

وی از موتورسیکلت‌ها به عنوان عامل دیگر آلودگی نام برد و افزود: بسیاری از موتورسیکلت‌ها انژکتوری نیستند یا به طور مناسبی انژکتوری نشده‌اند. بعد از آن، خودروهای سبک قرار دارند.

وی عنوان کرد: ناوگان حمل و نقل سنگین در ایران، چه در بخش باربری و چه در بخش مسافربری، به شدت فرسوده است وهیچ استانداردی را پاس نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استاندارد جهانی برای خودروهای سنگین در کشور ما مطرح نیست و استانداردهای تولیدشده در کشور در نظر گرفته می‌شود.

خبرنگار: آراز شیبانی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.