قیمت مواد اولیه چراغ خودرو ۲۰۰ درصد افزایش یافت

قطعه نیوز: یک تولیدکننده چراغ خودرو بیان کرد: بخشی از مواد اولیه تولید چراغ خودرو با رانت وارد کشور می‌شود و تولیدکنندگان چراغ خودرو، مواد اولیه خارجی مورد نیاز خود را از واسطه‌ها در بازار داخل تهیه می‌کنند.

حامدی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز»، با بیان اینکه بزرگترین مشکل سازندگان چراغ خودرو قیمت مواد اولیه است، تصریح کرد: قیمت مواد اولیه را واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی به صورت روزانه تعیین می‌کنند و تولیدکننده هم مجبور به خرید این مواد است. 

وی ادامه داد: قیمت مواد به هیچ وجه ثبات ندارد و چه تولید داخلی باشد و چه از خارج وارد شده باشد، قیمت آن به صورت روزانه مشخص می‌شود.

وی درباره مواد اولیه که در داخل تولید می‌شود، عنوان کرد: مواد پتروشیمی که در داخل تولید می‌شود، با قیمت بالا به تولیدکننده کشور عرضه می‌شود و باوجود اینکه گفته می‌شود نباید خام‌فروشی صورت بگیرد، این مواد را صادر می‌کنند و می‌گویند با این کار ارزآوری کرده‌ایم. برای این شیوه ارزآوری، اشک تولیدکننده داخلی را در می‌آورند.

وی افزود: در حال حاضر ورق‌های فولادی باکیفیت بالا در کشور تولید می‌شود اما با قیمت‌های سرسام‌آور به سازندگان کشور فروخته می‌شود و قیمت آن نیز هر روز نیز نوسان دارد.

به گفته این سازنده چراغ خودرو، قیمت مواد اولیه تولید داخل این کالا، از ابتدای سال جاری بیش از ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حامدی با اشاره به عرضه مواد اولیه داخلی در بورس، گفت: در سال‌های گذشته به وزارت صنایع و وزارت تعاون وقت، سهمیه داده می‌شد و هر تولیدکننده سهم مشخص خود را با توجه به میزان تولید و نیروی انسانی و… دریافت می‌کرد. حتی تولیدکنندگان بدون پروانه نیز سهمیه خود را دریافت می‌کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با توزیع مواد اولیه در بورس، هر کسی پول بیشتری دارد می‌تواند این مواد را تهیه کند. بسیاری از واسطه‌ها این مواد را می‌خرند و با قیمت بالاتر و به دلخواه خود می‌فروشند و تولیدکننده به دلیل اینکه نیاز دارد، مجبور به خرید است.

چراغ خودروهای پرتیتراژ داخلی در کشور ساخته می‌شود

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان اینکه چراغ بیشتر خودروهای داخلی در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: ساخت چراغ خودروهایی که به صورت CKD در کشور تولید می‌شوند، صرفه اقتصادی ندارد و وارد می‌شود، چراکه تیتراژ این خودروها کم است.

وی عنوان کرد: چراغ خودروهای سنگین نیز تا حدودی در داخل تولید می‌شود و پیش از این، تعدادی از آنها وارداتی بود اما با گران شدن ارز، قیمت چراغ‌های خارجی نیز بالا رفت و استفاده از چراغ‌های ساخت داخل رونق بیشتری گرفت.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.